
Svědomí a moc
6. 7. 2020 / Richard F. Vlasák
Hus a ústava
(Projev k pietní vzpomínce na M. Jana Husa – 5. července 2020 v Táboře)
Vážené
dámy a vážení pánové, milé sestry a bratři,
mám s připomínkou Jana Husa na den jeho smrti problém. Nechci, aby se podobně jako v případě Milady Horákové nebo Jana Palacha a dalších osobností vzpomínalo pouze na jejich smrt, snad někomu z vás zní v uších monolog z Krylovy písně: „Úloha osobnosti v dějinách se stává z ochoty dotyčné osobnosti zemřít, nebo nechat se zabít dříve, než stačila odvolat!“ Jsem si ale vědom prapůvodu oné vzácné úcty, spojující život, smrt a odpověď na obě výzvy Boží, promlouvající ve svědomí člověka. Má-li kdo v ústech křesťanskou civilizaci, musí si být vědom, že jejím základním kamenem je právě vzdor vůči smrti, výhost strachu v učení, konání a ano utrpení Ježíše Krista na Golgatě. Ježíš zemřel, aby Kristus mohl žít v etice, svědomí, aby spojil židy a pohany, aby byl úhelným kamenem víry odpouštějící, a tudíž osvobozující, solidární a tedy k solidaritě, bratrství vedoucí.
Tohoto
Ježíše Krista měl ve svém srdci Jan Hus. Naše předky
fascinovala podobnost mezi příběhem nazaretského tesaře a
jihočeského kazatele. Věrnost Bohu, svědomí, až do poslední
konsekvence, ono přijetí hořkého kalicha, pak zažehlo na kopcích
tisíce ohňů a v kruhu se stal kalich hostinou budoucnosti.
Odpovědí na hranici v Kostnici byla husitská vzpoura za
Pravdu Páně, která vítězí. Jejím plodem byl pak text, který
spojuje Husa s námi, a z náboženského sporu sklonku
středověku činí otazník dnešku. Z Husových myšlenek se stala
před 600 lety součást ústavního pořádku a město, které slaví
600 let od svého vzniku – Tábor - mělo být záštitou
dokumentu, v němž poprvé v dějinách lidstva našla
svoboda svědomí svůj středobod. Mluvím o Čtyřech
artikulech pražských,
o textu pramenícím v Husových kázáních, pojednáních i
dopisech, a ústícícím skrze desky zemské v Majestátu
Rudolfa II. a v Konfederaci stavů českých, v naši první ústavu.
Jak všichni víme, pak přichází Obnovené zřízení zemské vracející české země před husitství a například Komenského vrhá do exilu, v němž před 350 lety zemře. V roce 1920 byla pak přijata první ústava na skutečně demokratickém základě. Tolik výročí, tolik podnětů k přemýšlení. Ale hledat v této skladbě českých dějin onen nosný cantus firmus není jednoduché. A přece jeden hlas bych vám chtěl, milí přátelé, nabídnout ke zvážení, k poslechu.
Hlas
sytý jako chléb a burcující jako zvon nad dosud ztichlou
krajinou. A přece je v něm tolik pokory, odhodlání – tolik
silných citů a slov, že se neubráním patosu. Je to proud vody
živé v moři lží a frází, je to oddech ve stínu
vlásenické lípy.
Je to hlas svědomí, který zúrodnil
suché brázdy práva. Hus se v roce 1412 odvolal ke Kristu,
jako Soudci nejspravedlivějšímu. Nepoznal spravedlnost
v instituci, která se jí ráda honosila, ale druhým dechem
hltala loky příkoří bohatých nad chudými; libovala si povinné
úctě; těšila se, že korunuje krále a je součástí pořádku
světa - církev zapomněla na svého bosého zakladatele, a to si
betlémský kazatel a na příště exulant na Kozím Hrádku
bolestně uvědomoval. Hus se odvolává ke Kristu – je přece
jiná, silnější moc; ta, která láme okovy a sráží mocné
z trůnu, která nepotřebuje strach, ale hledá lásku mezi
lidmi i nad sebou. A pro hlas svědomí, nelze o černé mluvit jako
bílé, pýchou zastírat nevědomost, a nevidět jak „žebrá
poctivec, a prostá pravda je všem prostě pro smích,“
abych citoval Shakespearův 66. sonet.
Hus dotahuje svou úvahu
o svědomí do posledních souvislostí – vyžaduje-li panovník
nebo pán, abys jednal proti svému přesvědčení, nemusíš tak
činit.
Je prostor, kam ostří meče nedosahuje; je místo, kdo středověk končí - Bohem deklarovaná hierarchie neexistuje, je jen společenský pořádek a v něm máme své role, ale to je tak asi vše. Svědomí je jako vnitřní váha, nebo kompas, je nutnou podmínkou, abychom sami sebe mohli měřit, v sebe i jiné doufat. Bez svědomí nelze žít. Společnost si může nárokovat všechno možné – naše těla, naše domovy, náš čas, ale na svědomí sahat nesmí. To je komunikační bod, v němž srdce promlouvá k Stvořiteli, Vykupiteli a Obnoviteli, žádný jiný člověk nemůže do tohoto hájemství vstoupit. Tolik Hus.
Dnes
a skrze dějiny jsme se naučili, že hájemství svědomí mohou
narušovat i vlivy, které Hus ve své výzvě řešil jako
dítě své doby.
O to pozornější však musíme být my – na Husově kristovském základu stavět a ptát se, jestli svobodu svědomí nenarušuje nesvobododa sociální: od podvratně nízkých mezd až po často strašlivé podmínky pro námezdní dělníky; jestli ji nepodrývá rasová nenávist: od cikánských ghet u nás, až po neúctu k důstojnosti druhého jen proto, že je jiné barvy pleti, vyznání, orientace; jestli nestojí a padá s celým řádem stvoření, které špatní správci dnes a denně činí nemožným pro ostatní živé tvory.
Mluvme
spolu, po husovsku, o legitimitě a podstatě moci. Co je to moc?
Možnost činit a dotýkat se tak práva jiného člověka. Moc je
tehdy legitimní, je-li svázána zákonem a omezena a
omezována ústavou, která zaručuje že „lid
je zdrojem moci v republice.“
Jenže kolikrát v našich i světových dějinách byla svěřena
moc do rukou těch, kteří pro lepší zítřky nebo pro konečné
vítězství zneužívali lid, aby již nebyl souborem svobodných
lidí, ale jen masou nevidící v druhém sestru, bratra
v lidském údělu snahy, milování a živobytí?
A právě
v českém dějinném údělu je přímo zakódován onen spor o
mravní integritu moci, začíná už svatým Václavem a
vrcholí v příběhu Husově, odehrává se bytostně naléhavě
snad v každé generaci.
Moc nepokoušející se o hradby
svědomí může být dále používána a využívána ve prospěch
obecného celku, polis, po husitsku obce,
jenže u nás i ve světě jsme svědky onoho nenápadného posouvání
hranice, vždy o centimetr a pak ještě dál.
Znovu a znovu, až
nebude kam ustoupit. Začíná to právě zmíněnými narušováními
hájemství svobody v otázce sociální, lidskoprávní i
enviromentální.
Byl to Hus a jeho žáci, kteří upozornili, že společné přijímání z kalicha znamená rovnost před tváří Boží; byl to Mikuláš Biskupec, který upozorňuje na Husovu smrt jako špatný příklad a říká, že žádný člověk nemá právo vztáhnout ruku na život jiného člověka; Chelčický dovádí jen Husovy postuláty do souvislostí, když tvrdí, že nikdo nemá nad nikým panovat a že moc živená strachem nemá žádnou sílu; Komenský požaduje rovnost vzdělání jako podmínku rovnosti sociální a nevylučuje člověka z ostatního stvoření, a žádá proto po něm více odpovědnosti za mír a přírodu. Vidíme-li tedy ona zmíněná narušování ze strany dnešních mocných, vězme, že tito lidé jednají proti právu, proti svobodě a zakusí moc nejvyššího Soudce nejspravedlivějšího, protože, jak říká bratrské vyznání víry: „čím větší moc, tím přísnější bude soud nad jejím nositelem.“
Nevím,
jak bude spor naší generace s mocí vypadat, neumím odhadnout
jeho kontury. Vím však, že přijde. Už dnes se mnozí z nás
snaží malovat čáry, přes něž překročeno býti nemá. Má-li
však svítit husovská hranice jako maják naší svobody, nesmí
být zapomenuto ani to základní – to je svoboda svědomí, ani to
další, vyplývající z české reformace, ona síť propující
jednoho člověka s druhým. Nezapomínejme tedy na všechna
ohrožení svobody svědomí; nepolevujme, když bude uchráněn
sice ústavní pořádek, odkazující na ústavu z roku 1920,
ale jeho mravní základ bude zpochybňován – když za důstojnost
člověka bude kladen otazník. Dovolte mi na závěr projevu jednu
osobní poznámku, husovskou výzvu.
Byl jsem pohnut, když
v době selhání pomocné role státu neselhala občanská
společnost, když spolky, sdružení, diakonie i charity, církve
nastavovaly svou pomocnou dlaň, když solidarita lámala okovy
strachu, ze samoty se stávala ohleduplná blízkost, a z nebezpečí
výzva k sesterství. Znovu a rád jsem si vzpomněl na Husovu
píseň: Jezu,
Kriste, štědrý kněže.
Hus píše mysleje na evangelijního Ježíše: Ty
jsi tady bydlil s námi, Tvé tělo trpělo rány.
Nezažili jsme právě v oněch dnech příslib nového světa, opravdu křesťanského, v němž nebude ani slzí, ani strachu, v němž, ať pro věřící nebo nikoliv, bydlil Kristus s námi? Moc bych si přál, aby tomu tak bylo a ještě více bych si přál, abychom si tuto zkušenost nesli dále, do dní příštích. Potom budeme po právu vzpomínat 6. července 1415 jako významného dne, který promluvil i do našich životů. Potom to bude náš den.
Pán Bůh s vámi a hezké dny. Děkuji za vaši pozornost.
Diskuse