
Paříž říká "ne" pekelné krajině supervelkých aut v americkém stylu - a stejně tak by to měla udělat celá Evropa
16. 12. 2023
Trend stále větších SUV je katastrofou - od emisí až po úmrtí na silnicích. Potřebujeme regulaci, aby se automobilový průmysl vrátil k menším vozidlům, píše Alexander Hurst.
Když se auto svým rozměrem ani nevleze do parkovací zóny, může tam vlastně parkovat? 🤔😎 pic.twitter.com/67sy4sfHXp
— RadeG 🇨🇿🇪🇺 (@sunicko) December 14, 2023
Závody ve velikosti vozidel jsou také bezpečnostní katastrofou, a to jak pro ostatní řidiče, tak pro chodce. Individuální logika dává smysl: chtěli byste jet po stejné dálnici jako Dodge Ram o hmotnosti 3 175 kg, pokud jedete v Mini? Jistěže ne - při srážce by vás Ram pravděpodobně prostě přejel. A řidič podobně velkého vozidla by ani z blízka neviděl malé dítě před sebou. Účinky na makroúrovni jsou smrtící. V USA vzrostl počet úmrtí při autonehodách mezi lety 2011 a 2021 o 33 %, zatímco počet úmrtí chodců se od roku 2010 zvýšil o 77 %.
Starostka Paříže Anne Hidalgová nyní navrhla ztrojnásobit sazby za parkování pro vozy SUV v centru Paříže na 18 eur za hodinu a 12 eur za hodinu pro zbytek města. Opatření, které by se týkalo i hybridů a elektromobilů nad určitý hmotnostní limit - ovšem s výjimkou pro parkování rezidentů Paříže - by se týkalo zhruba 10 % automobilů ve městě. A mimo Paříž se Cybertruck společnosti Tesla o hmotnosti 3 080 kg do Evropy pravděpodobně vůbec nedostane, protože při této hmotnosti vyžaduje k řízení řidičský průkaz pro nákladní dopravu (to píšu s úlevou).
Administrativa Hidalgové prezentovala zvýšené parkovné jako formu sociální spravedlnosti (zdanění majitelů drahých aut) a také jako způsob, jak podpořit využívání veřejné dopravy. Je to dobrý začátek, ale potřebujeme odvážnější regulaci, která by přesměrovala automobilový průmysl k menším, a ne větším vozům, stejně jako Evropa jasně motivovala průmysl k odklonu od plastů: progresivní daň z hmotnosti vozidel.
Diskuse