Přežvýkaná propaganda

26. 7. 2012 / Štěpán Steiger

Náhoda mi v pondělí 23. tm. přihrála do rukou Mladou frontu Dnes (jinak ji čtu jen občas). Otevřel jsem ji na stránce s přitažlivým titulem "DVĚ TVÁŘE BAKALY" (češtější by asi bylo "Dvě Bakalovy tváře" -- jenže i pro mnohé novináře je čeština nástroj, který jen používají, protože nemohou jinak). Domníval jsem se nejdřív, že by mohlo jít o jednu z mladofrontovních "investigativních" (po česku: skandál odhalujících) reportáží. Abych hned po prvních řádcích zjistil, že článek -- ano, vůbec ne reportáž, pouhý článek -- je přežvýkanou propagandou o jednom z nejbohatších Čechů.

Z jeho hlediska bezesporu propagandou velice levnou -- v každém ohledu. Navíc přežvýkanou, neboť k mému překvapení neobsahoval text naprosto nic, co by i méně pozorný čtenář už nevěděl -- dokonce dávno nevěděl. Přitom dvě souběžné části, do nichž je text rozdělen, jsou "z pera", tedy počítačů, dvou vedoucích redaktorů: první psal pražský šéf (celého) domácího zpravodajství, druhou vedoucí ostravské (regionální) redakce. A co nám pánové v neinvestigativní informaci o dvou tvářích miliardáře Bakaly sdělují? Že jde vlastně o tvář jedinou, obličej laskavého sponzora.

"Pražská" tvář patří muži, jenž dal (dává) deset milionů galerii DOX -- "základně pravdy a lásky", tvrdí redaktor MfD - a podporuje Knihovnu Václava Havla. "Mecenášství je zjevně neodmyslitelnou částí Bakalova přístupu k životu," cituje článek "obdivná" - ano, to říká novinář -- slova "uznávaného ekonomického novináře" Jana Macháčka, "jenž pracuje pro Bakalou vlastněná média -- týdeník Respekt a Hospodářské noviny".

Tvář "ostravská" má sice škrábanec z historie 44 tisíc bytů. (Aby oslava dobrého muže přece jenom nevyzněla přespříliš shovívavě, cituje novinář předsedu Občanského sdružení Byty OKD Romana Macháčka: "Gauner, je to gauner, však mu to už Zaorálek řekl.") Ovšem redaktor hned dodává: "Ale jakkoli se v bytech po OKD ...nemluví o Bakalovi zrovna hezky, nezdá se, že by to tady podnikatel "měl špatné", jak tvrdí Roman Macháček" Škrábanec proto lze přehlédnout.

Tyto v podstatě obecně známé skutečnosti doprovázejí dvě fotografie s usmívajícími se tvářemi majitele Respektu a Hospodářských novin, na jedné z nich právě vyfáral ze svých OKD. Text článku je kromě toho prokládán oslavnými citáty -- s výjimkou ostravského Macháčka -- jeho dvou zaměstnanců, tedy kromě Jana Macháčka také citátem z Tomáše Klvani.

Vida toto jméno, zpozornil jsem: ovšem, když jsem před lety patřil k odpůrcům americké raketové základny v Brdech, byl našim "protivníkem" týž Tomáš Klvaňa jako "vládní zmocněnec pro komunikaci projektu protiraketové obrany". Vloni tedy byl Tomáš Klvaňa povolán, aby stanul "v čele všech neziskových aktivit Zdeňka Bakaly a Michaely Maláčové" -- jako takový je "odpovědný za široké portfolio iniciativ, které si kladou za cíl posílení demokracie, politické odpovědnosti a transparentnosti v ČR a střední Evropě". (Omouvám se za dlouhou charakteristiku, ta však říká víc, než bych mohl říci sám -- navíc je ze serveru iHNED.cz, který provozuje nakladatelství Economia, patřící Zdeňku Bakalovi.)

Napadá mi -- ovšem bez důkazů jde o pouhé podezření -- že možná, "ze známosti", inicioval Tomáš Klvaňa dva kolegy (z téže komunikační branže) k dvojportrétu ZB -- "EXKLUZIVNĚ", říká souhrnný titul na červeném podkladě, "pouze na stránkách MfDnes". Tak či onak, tato přežvýkaná propagace jednoho z nejbohatších Čechů je současně dokladem i o české úrovni české žurnalistiky v nejčtenějším deníku. Nejde o to, může-li (měl-li by) být pohled na jednoho z českých miliardářů kritický nebo ne (kritický by ovšem byl bezpochyby mnohem zajímavější).

Soustředit se ovšem výhradně na blýskavý povrch nesvědčí zrovna o hlubokém ponoru do fakt. Můžete mne pokládat za naivního, ale pouze reportovat o tom, co může každý vidět (vědět), ještě z pisatele novináře nedělá.

Uvádět, že "obraz pana Dokonalého Pražákům nevezme ani podezření šířené nejvíc samotným premiérem Nečasem, že Bakala přišel k severomoravským dolům lacino, když stál v pozadí privatizace", není než plácnutím do vody -- pokud si nemyslíme, že jde o štulec pod stolem.

Např. dvě věty o tom, proč ministerský předseda "šíří" podezření, věty, jež by podezření vyvracely, by se do čá ku ještě vešly. Podle mého soudu je proto článek sice o dvou tvářích -- tváři české žurnalistiky na jedné a tváři miliardáře Bakaly na druhé straně -- jenom nepodařeným pokusem o propagandu, ke všemu ještě přežvykovanou.

0
Vytisknout
9804

Diskuse

Obsah vydání | 30. 7. 2012