
Nesvéprávná společnost obětuje vlastní děti
6. 2. 2024 / Bohumil Kartous
čas čtení
8 minut
Chováme
se neskutečně hloupě. Necháváme predátory digitálního světa,
sociální sítě a herní business, “lovit” naše děti. Ochotně
a často s úlevou je nabízíme jako oběť vlastní lenosti a
omezenosti.
Před
pár dny grilovali
senátoři USA ředitele společností provozujících velké
digitální platformy, Meta (Facebook, Instagram,
WhatsApp, Messenger, Threads), TikTok, Snap, Discord a X (dříve
Twitter). Ať už jsou mezi současnými Republikány a Demokraty
jakékoliv rozdíly v politických postojích, tváří v tvář
rodičům obětí digitálního násilí a zneužívání, z nichž
nemálo skončilo svůj život sebevraždou, našli vzácnou shodu:
“Jsme unaveni řečmi o tom, že je potřeba něco udělat.
Udělejme něco.” Zjevně je neuspokojila ani “omluva”
zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga zúčastněným příbuzným
těch, kterým bylo prostřednictvím sociálních sítí těžce
nebo fatálně ublíženo. Zuckerberg totiž jedním dechem dodal, že
“business sociálních sítí bude pokračovat v usilovné snaze
zabránit dalšímu podobnému utrpení”. S ohledem na skutečnost
jde o zjevné a vědomé pokrytectví.
Oběti
digitálního násilí tvoří pomyslnou část obrovské společenské
zátěže, kterou digitální business velkých platforem způsobuje.
Americká Národní zdravotní knihovna vydala datovou metaanalýzu
odborných zdrojů týkajících se spojitostí mezi
digitalizací a globálním nárůstem depresivních a úzkostných
stavů. Ačkoliv je v tomto ohledu výzkum zatím relativně slabý,
z nepřímých důkazú vyplývá minimálně silná korelace mezi
postupující digitalizací a nárůstem uvedené duševní zátěže.
Z poznatků psychologů, kteří pracují s dětmi a dospívajícími,
přitom vyplývá nejen korelace, ale jasná kauzalita: sociální
sítě vytvářejí často neúměrný tlak na vnímáni sebe sama,
na napodobování domnělých vzorů, na preferované chování, na
konzumní chování atd. To vše vytváří zejména mezi
dospívajícími často vysoce toxické prostředí, v němž si
subjektivně pociťovaný neúspěch bere svou vysokou daň na
psychickému zdraví, často v kombinaci s dalšími zátěžovými
faktory způsobenými v rodině a škole.
Vedle
toho leží jako bažina svého druhu závislost
na sociálních sítích, která nejen že vytváří
u mladých lidí duševně i tělesně destruktivní návyky, ale
navíc těžce zplošťuje a deformuje společenskou a politickou
diskusi, jejíž těžiště spočívá právě na sociálních
sítích. Algoritmicky šířené povrchní výkřiky v očích nejen
dospívajících nahradily hlubší a náročnější vhledy, které
jsou k pochopení komplexních problémů současnosti potřeba. Lidé
jsou tak na jedné straně vyzýváni k tomu, aby porozuměli
válečným konfliktům, klimatickým změnám, ekonomickým krizím
a mnoha dalším komplikovaným fenoménům, ale zároveň je jim
takové “porozumění” předkládáno v naprosto nedostatečné,
zkreslující a postranními zájmy těžce zmutované podobě. A
dospívající, pro které jsou sociální sítě přirozeně
primárním zprostředkovatelem informací, často zaměňovaným se
zdrojem informací, mají z tohoto zmatku vytěžit svou orientaci ve
světě, v němž žijí.
Žádnou
z těchto prudce negativních externalit dnes neumí nejvyspělejší
právní systémy řešit. Evropská unie se o to pokusila
prostřednictvím tzv. Digital Services Act, ale tento pokus se
podařilo provozovatelům platforem velmi úspěšně nivelizovat do
podoby, která udržuje jejich business v takřka nedotčené podobě
(dopadům právní úpravy se věnuju v
rozhovoru s Josefem Holým). Opakované grilování
představitelů sociálních sítí ze strany amerického kongresu a
celková politická shoda na nutnosti řešení ukazuje na rostoucí
potřebu zabývat se problémem urgentně. Příspěvek takových
zemí, jako je Česko, k tomu, aby se to skutečně stalo, je ale
žalostně impotentní. Nejen že ze strany vlády nebo politické
reprezentace vidíme nulovou snahu a podporu mezinárodního tlaku na
provozovatele platorem. Ministr Ivan Bartoš dokonce před casem
natočil z pozice člena vlády propagační
video pro společnost Meta. Úvodník odkazovaného
komentáře na Seznam Zprávy trefně uvádí, že je to jako kdyby
ministr dopravy oslavoval příchod Uberu a zpochybňoval regulaci
taxislužeb. Ve skutečnosti je Facebook z hlediska dopadu na naše
životy oproti Uberu nesrovnatelně těžší váha. Nabízí se
spíše příměr s energetikou: Jako kdyby ministr průmyslu a
obchodu vítal Rosatom a varoval před bezpečnostní regulací
energetického trhu.
Celkovou
nevšímavost většiny a bezradnost menšiny dokresluje čerstvá
zpráva z herního businessu. V něm se začíná
prosazovat princip sázek: Nové skiny v herních blockbusterech
můžete získat tak, že si vsadíte, co vám padne. Jako v ruletě.
Problém je, že na platformy zpřístupňující hry se nevztahuje
žádný zákon o regulaci hazardu, protože zde nedochází k přímé
směně peněz. Schéma herního businessu přitom ale umožňuje
skiny následně obchodovat za peníze prostřednictvím třetích
subjektů. Báječná škola života pro děti, co říkáte? Jak se
dítě závislé na hrách a potřebě být v nich úspěšné bude
bránit nabídce na hladké rozšíření své závislosti na
gamblerství?
Nejde
zdaleka o úplný výčet problémů digitálního businessu
zaměřeného na děti a dospívající. Mezi grilovanými
představiteli sociálních sítí byl Shou Zi Chew, ze Singapuru
pocházející generální ředitel TikToku. Ten musel vysvětlovat,
jak je to s napojením firmy, která TikTok vlastní, na čínskou
vládu. Své jmenování generálním ředitelem den poté, kdy do
firmy vstoupila komunistická strana Číny prostřednictvím svého
investorského fondu, označil za shodu okolností. Je zcela nemožné
zjistit, jaká data a v jakém množství předává čínská firma
čínské vládě. Je přitom zcela mimo pochybnost, že totalitní
vláda taková data sbírá a v budoucnu je bude chtít zneužít.
Pro totalitu je totiž symptomatické, že neváhá použít žádných
dostupných prostředků, aby mohlo kontrolovat moc nebo ji rozšířit.
O potřebě nutnosti zákazu TikToku z důvodu bezpečnostního
ohrožení jsem psal v předešlém
komentáři.
Budeme-li
navíc pokračovat v inteligenci urážející ignoranci faktu, že
takřka neregulovaný svět sociálních sítí a digitálních her
poškozuje společnost a nejvíce její mladší část, můžeme se
brzy dočkat dalšího level up, zvýšení obrátek maligního
společenského vlivu. Masivní manipulační kampaně probíhají na
sociálních sítích už roky, aniž bychom byli schopni tento trend
nějak významně omezit. Mezi tím se populismus, silně poháněný
manipulacemi, v mnoha zemích etabloval jako regulérní politická
síla. V Česku se to podařilo jak Babišovi, tak Okamurovi. Jsou
země, kde političtí paraziti vládnou, na Slovensku Fico, v
Maďarsku Orbán, mnohde jsou ve vládě, jako Salvini v Itálii,
jinde vítězí ve volbách, jako Wilders v Nizozemí. V USA vyhraje
republikánské primárky lhář a podvodník Trump. Je tu éra
technologicky snadno produkovatelných deep fakeů,
ale my stále zůstáváme buď zcela neteční, případně jen
drobně znepokojení.
Nikde
neexistuje záruka, že se podobným způsobem nestanou prostředníkem
politických manipulací, případně akcelerátorem radikalizace, i
digitální hry. Drtivou většinu lidí vůbec nenapadne, že by se
to mohlo stát, přičemž na manipulaci s ekonomickým prospěchem
jsou samotné digitální hry často postaveny a úspěšně ji
rozvíjejí, například směrem ke gamblerství. V tomto směru se
chováme jako nesvéprávná společnost a pokud se nám včas
nerozsvítí, hrozí, že tato nesvéprávnost přejde do
permanentního stavu.
5196
Diskuse