
Odchod Anny Wintourové z Vogue znamená konec jedné éry módy i tisku
27. 6. 2025 / Fabiano Golgo
čas čtení
4 minuty
V
dějinách konce 20. a počátku 21. století najdeme jen málo kulturních
osobností, které by vykonávaly takový vliv prostřednictvím nepolitických
prostředků, jako Anna Wintour. Její odchod z pozice šéfredaktorky
amerického Vogue po více než třiceti letech nepředstavuje jen konec
jednoho profesního období či rezignaci módní redaktorky – znamená spíše
ústup jedinečného druhu kulturní autority: měkké síly
nejvyššího řádu.
Éra
Wintourové byla dobou, kdy se módní magazín – kdysi jen lesklý doplněk
hlubších kulturních proudů – proměnil v kvaziinstituci elitního
konsenzu. To, že toho dosáhla z pozice formálně mimo sféru politiky,
svědčí o proměně kultury v kapitál – sociální, politický i symbolický.
Její Vogue nebyl jen časopisem, ale mechanismem legitimizace, nenápadným
rozhodčím vkusu ve sféře estetiky, identity a dokonce i ideologie.
V
roce 2003, kdy jsem ve vydavatelství Mladá fronta řídil jedenáct
časopisů, mě tehdejší generální ředitel René Decastelo vyslal do Londýna
s úkolem, který zpětně působí spíše jako poznámka pod čarou
globalizace: přesvědčit Annu Wintour, aby vznikla česká verze Vogue.
Wintour, tehdy už nedotknutelná ikona módního establishmentu, byla v
Londýně na společenské akci. Setkání proběhlo – a potvrdilo vše, co
předcházelo její pověsti. Byla chladná, stručná a neskrývala opovržení.
Naší žádost smetla slovy: „Vogue není titul pro nedůležité trhy.“
Narozena
do britské mediální aristokracie – její otec Charles Wintour byl
editorem Evening Standard – nebyla Anna Wintour samorostem zvenčí, ale
ztělesněním ambice spojené s institucionálním know-how, transatlantickou
migrací a mimořádně bystrým čtením ducha doby. Módu nesledovala, nýbrž
předvídala. Dlouho před érou influencerů umisťovala na obálky Vogue
herečky, první dámy a kulturní ikony – ne pouze jako odraz, ale jako
formování veřejného vkusu a představivosti.
Vládla
však s jemnou dávkou machiavelismu. Byla ;dokonalou renesanční dvořankou
– ovšem dvořankou, která si postavila vlastní dvůr. V rámci Condé Nast
disponovala jak ceremoniální, tak výkonnou mocí, střídavě jako
korunovaná hlava a zároveň zákulisní stratég. Jako Bismarck chápala, že
moc není jen o rozhodování, ale o vymezení samotného pole, na němž se
rozhoduje. A toto pole definovala právě ona.
Nebudeme
ji však idealizovat. Její impérium mělo i své stíny. Kritika vůči
rozhodnutím o tom, koho zveřejňovat – a koho ne – ji provázela po léta.
Elitářství, rasová uniformita a neschopnost reagovat na kulturní změny –
to vše zaznělo oprávněně. Její příležitostné omluvy – nejvýrazněji
během hnutí Black Lives Matter v roce 2020 – naznačovaly
ženu, která si byla vědoma posunu půdy pod nohama, ale ne vždy dokázala
reagovat s dostatečnou pružností.
Hodnotit
ji však pouze prizmatem inkluzivity či morálního pokroku znamená
nepochopit její roli. Nikdy netvrdila, že je revolucionářkou. Působila
vždy uvnitř rámce elitního liberalismu – se všemi jeho ctnostmi i
slepými místy. V jejím světě měl pokrok podobu Prady a vystupoval po
červeném koberci Met Gala.
Její
význam přesahuje oblast módy. Wintourová ukázala jasněji než kdokoliv
jiný své doby, že symbolický kapitál – vkus, estetika, přítomnost – lze
využít jako skutečnou formu moci. Nejnázornější to bylo v její blízkosti
politickým špičkám: byla fundraisérkou demokratických kampaní, šeptanou
kandidátkou na velvyslankyni, kulturní zmocněnkyní beze jména.
V
tomto směru patří ne ke stylistům, ale k veřejným intelektuálům –
ačkoliv veřejně málokdy promlouvala. Podobně jako Isaiah Berlin či Susan
Sontag pomáhala společnosti přemýšlet o sobě samé. Jen to činila
obrazem, gestem a scénografií.
Vcházíme
nyní do nejistého digitálního období, kde je identita řízena algoritmicky a estetické rozlišování outsourcováno strojovému učení.
Odchod Wintourové tedy neznamená jen personální změnu. Znamená konec
éry, kdy ještě existovali „lidé, kteří "určovali hodnoty“, kdy jediná obálka časopisu mohla něco kanonizovat a jedna žena mohla někoho korunovat.
Budoucnost
Vogue a módních médií zřejmě nespočívá v impériích, ale v federacích:
decentralizovaných, fragmentovaných a mnohoznačných. Ale neměli bychom
zapomenout, co znamenalo, když jediná postava, dokonale upravená, mohla
vládnout – ne z Versailles, ale z první řady na pařížském týdnu módy, s
tmavými brýlemi a pohledem, který sledoval celý svět.
Neboť v éře obrazu platí: kdo ovládá rám, ovládá příběh. A Anna Wintour ovládala rám po 35 let.
591
Diskuse