
Tradiční kina mají podle majitelů před sebou méně než 20 let, než nadobro zavřou oponu
27. 6. 2025 / Fabiano Golgo
čas čtení
10 minut
Sdílený
výdech v temnotě. Společná vlna smíchu. Tiché ticho, když paprsek
promítačky osvětlí svět mimo ten náš. Tento rituál – společné prožívání
kinematografie – se zdá být vtkaný do naší kulturní tkáně. Nedávný
průzkum přinesl šok hodný thrillerové zápletky: přes polovinu amerických
kin provozovatelů věří, že „tradiční kinematografický zážitek“ má jako
životaschopný byznys před sebou méně než 20 let.
Zpráva
J. Kim Murphyho v časopise Variety, vycházející z průzkumu analytika Stephena
Followse a Screendollars mezi 246 řediteli firem, nepůsobí jako pouhá obava,
ale spíš jako seismický otřes. Obří multiplexy možná hledí do propasti,
ale pro samotnou duši kina, zejména na místech, kde to má největší
význam – v malých městech a komunitních centrech – příběh nemusí nutně
končit. Jen vyžaduje radikální přepracování. Exhibition Execs Think 'Traditional Moviegoing' Has Less Than 20 Years
Průzkum
vykresluje obraz odvětví, které se stále potácí po úderu pandemie.
Ohromujících 90 % provozovatelů kin uvádí, že jejich tržby se trvale
drží pod předcovidovou úrovní. Navrhovaným záchranným lanem? Exkluzivní
„kinookénko“ alespoň šest týdnů pro nové tituly, zoufalý pokus o hráz
proti přívalu současného streamování, který podle 77 %
provozovatelů aktivně podkopává jejich základní byznys. A přesto i mezi
těmito obhájci ztemnělých sálů přetrvává hluboká pesimistická nálada.
Zatímco provozovatelé se naděje drží o něco pevněji než jejich kolegové z
distribuce nebo televize (kde přes 60 % také předpovídá zánik tradice
do dvou desetiletí), shoda je pochmurná: současný model praská ve švech.
Ale
co přesně je ta „tradice“, jíž hrozí zánik? Jak poznamenává Follows,
pojem je příjemně nejednoznačný. Znamená to rozlehlý, 16sálový
předměstský multiplex, chrám dvousetmilionového blockbusteru? Nebo
zahrnuje i secesní jednosálový skvost na hlavní ulici malého městečka?
Průzkum naznačuje možnost evoluce – „tradiční“ zážitek možná zmizí, ale
místa, komunitní duch, se mohou přetvořit v něco nového. Toto rozlišení
je klíčové. Umíráček nezvoní nutně pro společné sledování filmů, ale pro
konkrétní, kapitálově náročný podnikatelský model, postavený na masové
homogenitě a drahých nemovitostech.
A právě
tady se naděje mihotá, často nejsilněji na okrajích. Po desetiletí kina v
malých městech a méně obydlených oblastech balancovala na hraně
životaschopnosti, minula je vlna multiplexů a nejtvrději je zasáhla éra
streamingu. A přesto přežila. Jejich existence, často poháněná
vynalézavostí a urputnou lokální loajalitou, nabízí plán pro budoucnost,
kde bude kino vzkvétat nikoli jako korporátní obr, ale jako odolný,
přizpůsobivý kulturní tep.
Podívejme se za
hranice bojujících multiplexních řetězců, a najdeme fascinující příklady
odolnosti. Vezměme si komunitní kino, jako je Hebden Bridge Picture
House v Anglii nebo legendární Lyric Theatre ve venkovském Maine, v USA.
Zde přežití závisí na proměně diváků ve zúčastněné strany. Financované
prodejem podílů, dary, granty a poháněné dobrovolníky, tato místa
shazují kůži pouhého kina. Stávají se pulzujícími společenskými centry.
Jejich životaschopnost stojí na hlubokých místních kořenech a na nabídce
hodnot, které daleko přesahují poslední pokračování superhrdinského
příběhu.
Mezitím kurátorsky vedené artové či
repertoárové kino prosperuje díky vášni a vytříbenému vkusu. Tyto oázy
pěstují oddané publikum nabídkou toho, co algoritmy nedokážou: odbornou
kurátorskou péčí. Tématické cykly mapující film noir nebo japonskou
novou vlnu, retrospektivy režisérů, náročné cizojazyčné snímky
přehlížené velkými řetězci – tohle není jen promítání filmů, je to
pěstování filmové gramotnosti a budování komunity cinefilů. Udržitelnost
pochází z věrných členství, možná vyšší úrovně občerstvení, a
strategických partnerství s uměleckými radami nebo místními podniky.
Jejich síla spočívá v jedinečné identitě a intelektuálním zaujetí.
Situace
českých kin kopíruje globální trendy, ale s místními specifiky. Po
pandemickém propadu se návštěvnost sice zvedá, plně předcovidové úrovně
však mnohá kina, zejména multiplexy ve větších městech, stále nedosáhla.
Podobně jako jinde čelí tlaku streamovacích platforem a nákladům na
energie. Avšak český trh vykazuje pozoruhodnou odolnost. Klíčem je
kombinace silné domácí filmové tvorby, která pravidelně láme rekordy v
návštěvnosti, a sítě menších kin a artových biografů, často
podporovaných městy nebo fungujících v rámci kulturních domů, které
udržují kino živé i v menších regionech. Tyto menší scény často
kombinují promítání s dalšími kulturními a společenskými aktivitami,
čímž naplňují model komunitního centra. Zároveň zde najdeme všechny
zmíněné alternativní modely odolnosti.
V
srdci české filmové kultury pulzují kina, jež proměnila umění
kurátorství v životní filosofii. Světozor, Lucerna, Bio Oko, Aero, MAT,
Bio Atlas či brněnské Art Kino představují mnohem víc než prostory pro
projekci – jsou to kulturní laboratoře, kde každý program je esejem o
kinematografii.
Světozor v centru Prahy se
specializuje na evropské autorské snímky a dokumentární perly, často
doprovázené diskuzemi s tvůrci. Palác Lucerna, s dechberoucí secesní
atmosférou, kombinuje české retroklasiky s nezávislými světovými tituly.
Bio Oko v Holešovicích drží prapor nonkonformismu: od experimentálních
filmů po queer kino, vše v industriálním prostoru s lehátky a pivním
barem.
Kino Aero na Žižkově, skryté nad starým
autosalónem s hypnotizujícím neonem, buduje kult kolem pečlivě řazených
cyklů (kultovní midnight movies, baltské nové vlny) a živých hudebních
doprovodů k němým filmům. MAT v Karlíně zase vytváří komunitu kolem
osobních výběrů renomovaných režisérů a intelektuálů. A Bio Atlas u
Florence, jako hybrid multiplexu a artového biografu, dokazuje, že i
komerční prostor může dýchat pro náročné diváky – jeho menší sály hostí
festivalové skvosty i české premiéry nezávislých děl.
Brněnské
Art Kino pak udržuje tradici středoevropské filmové eseje. Nebo
olomoucké Metropol, který se soustředí na kurátorsky vedené programy,
klasiku, evropské a autorské filmy, a tím budují si věrné publikum a
spoléhají na členy a partnery z řad kulturních institucí. Tato kina
nejen vybírají filmy – vyprávějí jimi příběhy, vytvářejí tematické cykly
(od japonského jídrošu po postsovětskou nostalgii), propojují generace a
vzdorují algoritmům. Jejich síla tkví v důvěře publika: divák sem
nepřichází jen "na film", ale na zážitek z objevu, do prostoru, kde
každý snímek je odpovědí na otázku, co kino ještě může být. Jsou živým
důkazem, že v éře streamingu přežijí ti, kdo promítají s vášní a vizí.
Nezanedbatelnou
roli v české kinematografické krajině hraje i světový význam
Karlovarského mezinárodního filmového festivalu (KVIFF). Každoročně
přiláká desítky tisíc návštěvníků (v posledních předpandemických
ročnících přes 140 000), což je důkazem trvajícího hladu po výjimečném
společenském zážitku a objevování nových filmových hvězd. Festival
funguje nejen jako přehlídka špičkové světové kinematografie, ale také
jako významný hospodářský a kulturní impuls pro celý region. Zároveň
ukazuje, že chuť na kvalitní kino v mimořádném prostředí a atmosféře je
silná. Sílu domácí tvorby pak dokládají fenomenální divácké úspěchy jako
film Vlny od Jiřího Mádla. Tento film, jenž strhl skoro milion diváků,
je jasným důkazem, že místní příběhy s vysokou uměleckou i produkční
kvalitou dokážou konkurovat velkofilmům a přivést lidi do kin masově.
Takové úspěchy jsou pro česká kina zásadní výživou a nadějí.
Příkré
varování průzkumu o 20 letech pravděpodobně míří především na masový
multiplexní model závislý na drahých nemovitostech a stále nejistějších
velkofilmových franšízách. Jeho úpadek na mnoha místech se zdá možný. V
českém kontextu však existují důvody pro opatrný optimismus. Kombinace
silné domácí tvorby, existence funkční sítě menších a středních kin s
komunitním či artovým zaměřením a kulturní tradice, do níž patří i
takové giganty jako KVIFF, vytváří odolnější ekosystém než v některých
jiných zemích.
Globálně pak uvidíme krajinu s
méně, ale o to spektakulárnějšími, cílovými multiplexy, soustředěnými
výhradně na prémiové velkoformátové zážitky – Imax, Dolby Cinema, 4DX –
nabízejícími smyslový zážitek skutečně nedosažitelný doma. Vedle nich
lze očekávat rozkvět hyperlokálních, rozmanitých komunitních pláten,
ztělesňujících alternativní modely, hluboce zakotvených ve svých
čtvrtích a nabízejících mnohem víc než jen nejnovější studioový produkt.
Technologie tuto decentralizaci umožňuje.
Prvotní
magie shromáždění se ve tmě kvůli společnému příběhu přestála televizi,
VHS a DVD. Dokáže přestát i příval streamování, ale ne beze změn, a ne
všude v současné korporátní podobě.Tradiční podnikatelský model možná
slábne, ale tlumené světlo sdíleného kinematografického údivu? To může
dál hořet, živené trvalou lidskou touhou po společných příbězích a
tichou vynalézavostí nalezenou daleko od jasu Hollywoodu i v srdci
Evropy.
355
Diskuse