
Recenze toho nejlepšího z české kinematografie (19) – Řeka
19. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Film
sleduje drobné osudy rybářů, plavců dřeva a obyvatel malé vesnice,
které spojuje jediný pulsující organismus: řeka. Děj není postaven na
dramatických zvratech, ale na rytmu vody, na každodenních gestech a
rituálech. Rovenský s kameramanem Janem Stallichem komponují záběry tak,
aby proud vody určoval i tempo vyprávění. Kamera se pohybuje s kládami
plujícími po proudu, klouže po hladině, zvedá se k nebi, a přitom
vytváří pocit, že příroda má vlastní vědomí, které se lidskému dramatu
jen shovívavě přizpůsobuje.
Řeka je především film o vztahu
člověka k přírodě – vztahu, který není ani romantický, ani čistě
utilitární. Voda je živitelka i hrozba, prostor práce i smrti. Postavy
žijí v neustálém napětí mezi fascinací a strachem. Když se v jedné z
nejpůsobivějších scén spustí povodeň, nejde o efektní katastrofu, ale o
temnou připomínku, že lidský život je jen dočasná epizoda v nekonečném
koloběhu.
Herecké výkony jsou zdrženlivé, téměř dokumentární.
Rovenský obsadil převážně neherce, kteří přinášejí na plátno fyzickou
autenticitu – mozolnaté ruce, unavené pohledy, těla zformovaná
každodenní dřinou. Jejich přirozenost kontrastuje s tehdejšími
ateliérovými hereckými konvencemi a dodává filmu syrovou pravdivost,
která připomíná italský neorealismus, přestože ten vznikl o více než
deset let později.
A právě v téhle kombinaci poetického obrazu a
drsné reality se Řeka dotýká něčeho univerzálního. Rovenský dokáže z
drobných epizod – záběru na ruce v proudu, z ticha po bouři – vytvořit
emocionální oblouk, který mluví o pomíjivosti a nevyhnutelnosti. Film
nemoralizuje, ale v každém záběru cítíme úctu k životnímu rytmu, který
je větší než lidské ambice.
Řeka byla ve své době srovnávána s
francouzskou školou „poetického realismu“ a není těžké pochopit proč.
Její lyrická kamera, práce s přírodním světlem a neokázalé vyprávění ji
řadí po bok děl Jeana Vigo nebo Jeana Renoira. Přesto si zachovává
nezaměnitelně český charakter: melancholii, smysl pro detail a tichý
humor, který se objeví v drobných interakcích vesničanů.
Dnes,
kdy se český meziválečný film často redukuje na eleganci pražských
salonních komedií, působí Řeka jako předčasný signál modernosti. Je to
film, který by obstál na světových festivalech i dnes – ne pro svou
historickou hodnotu, ale pro svou bezčasou obrazovou sílu. Sledujeme
proud vody, který se nikdy nezastaví, a v něm odrazy lidských tváří, jež
se mění a mizí. Rovenský nám připomíná, že film může být nejen
příběhem, ale i proudem světla a pohybu, který v sobě nese cosi z
věčnosti.
Diskuse