Cirkus ‘Korzo Národní” přijíždí jako každý rok na svou domovskou scénu přesně 17. listopadu s novou (a)sociální hrou: “Byt nebo Domov seniorů, vyber si, občane!” Vstup (zatím) volný!
15. 11. 2025 / Pavel Veleman
čas čtení
9 minut
filmová postava Gullivera /Lubomír Kostelka/ ve filmu scenáristy a režiséra Pavla Juráčka: “Případ pro začínajícího kata”, 1969)
Zpráva
z tisku:
https://denikn.cz/1890707/rodiny-mohou-prijit-i-o-dum-ano-chce-v-cesku-zavest-nemecky-model-financovani-domovu-pro-seniory/
A
co na to zoufalý sociální pracovník?
Ještě
více se vyhrotí již tak zoufalé vztahy v rodinách, které bojují o jediné zlaté vejce za celých 36 let - za privatizaci bytů…
Tento
stres se přenese zejména na starší občany (seniory). Již
dneska je jejich psychický stav špatný, zejména v pozdním stáří
nebo v těžké sociálně/zdravotní situaci, kam se jich dostává
díky zhoršování životní úrovně stále více - chronické
depresivní stavy lidí nad 80 a více. V tomto vyhroceném
sociálním prostředí kvůli nefunkčním vztahům v rodinách
(rodinám zoufale chybějí peníze a nemovitý majetek jako dědictví,
je často jediný zdroj záchrany).
Tento
nápad způsobí ještě větší napětí v rodinách - starší
občané již dneska nechtějí žít ve světě, který je pro ně
spíše peklem a stále častěji volí raději dobrovolný odchod (mnohdy skrytý)…To bude obrovsky narůstat.
0no
totiž aplikovat tyto vytržené nápady, od kterých Rakousko i
Německo již spíše odchází (tam je podstatná úplně jiná
majetková, finanční a hlavně mzdová struktura společnosti) v
zemi s prekarizovanou mzdou i důchody je další sociální zločin.
Posilujeme
tak společnost neustálého boje jedné sociální nebo věkové
skupiny proti druhé, společnost rodinné nenávisti, společnost strachu z
budoucnosti, společnost, kde tak jasná věc, jako je dožití v domově důchodců,
se stává stejně jako dlouhodobý pobyt v nemocnici najednou věc
nadstandardní, zásluhová a ne tím, čím je ve skutečnosti
dlouhá desetiletí je: Útrpným, velmi špatně snášeným zlem
pro klienty i jejich rodiny, kteří chtějí jediné: Důstojné
zemřít a neohrozit ekonomicky děti, které pracují s nemají
možnost pečovat o rodiče. Je to tak moc, co chtějí? Je to
opravdu tak sobecké? Zdá se mi, že obecný diskurs v Česku opět
prolomil další patro morálního pádu necitelnosti…
Proč
to vlastně každý nakonec bere jako nutné východisko?
Tato
věčná otázka mého mládí, dospělosti i začínajícího stáří
mně provází celým život třeba od konce osmdesátých let
dvacátého století, kdy na nepovolené demonstrace chodilo jen
“několik tisíc občanů” hlavně v Praze a všem ostatním to
vlastně bylo tak trochu jedno.
Přitom
je vždy naprosto zřejmé pro velikou část obyvatel, co se
společensky v daný čas děje. Avšak ten iracionální strach, být
jaksi podezřelý ze své jinakosti. případného postihu, výsměchu
nebo bláznovství a hlasitě pojmenovat kritický stav věcí - to
je nepřekonatelná bolest, kterou si neseme dějinami mlčení a
smíření se pomalu se vším.
Dnes,
36 let po změně systému, který jsme si sami sobě nadělili a
žádná velmoc nám do toho výrazně nemluvila, zažíváme zhruba
toto:
Stát,
který reprezentují politici (a je úplně jedno, kdo je u vlády)
přestal skoro na všech úrovních plnit veřejný zájem a stal se
rukojmím byznysové oligarchie. Jeden oligarcha sám stát i řídí,
což však je již vlastně jedno, protože ti ostatní jsou stejně
napojení na další miliardáře a je otázkou, zda paradoxně u
Babiše, nemáme realitu chování více na očích, než je
například vliv Penty/Haščáka, Strnada, Tykače, Křetínského,
Kellnerové, Vítka...) na odcházející vládu Petra Fialy.
Politici
a jejich hodnoty jsou prakticky totožné s tímto oligarchickým světem - je to
osobní prospěch za každou cenu, dravost, životní
hedonismus a užívání rychlých zisků, to vše mají ve své DNA tito politici, kteří již zcela ovládli stát.
Čest
čestným výjimkám, leč je dneska prakticky znemožněno
vykonávat to, co je úkol politiků: Hájit veřejný zájem v
zastupitelské demokracii a vyvažovat obrovský nepoměr moci a
bezmoci ve společnosti.
Jejich
myšlení je opravdu stejné, vždyť jsou to často oni sami nebo
jejich kamarádi a proto absolutně rezignují na jakoukoliv regulaci oné oligarchické jednoprocentní patologické skupiny.
Jsou vypracovány celé studie renomovaných odborníků k přímému
použití, které by rychle pomohla určité finanční stabilizaci
(například výzkumná organizace PAQ Research sociologa Daniela
Prokopa a jeho týmu), leč tito odborníci jsou vytěsnění z
diskuze a vše probíhá v zájmu těch možná několika stovek rodin
zmiňovaného jediného procenta obyvatel, který vlastní již kolem
35 procent majetku v této zemi a velmi rychle se hodlá zmocnit toho
posledního, co dneska rychle chudnouci většinová společnost
vlastní - bytů a domů v osobním vlastnictví.
Ano,
vlastní byt nebo za komunistického režimu postavený dům, který
se díky perverznímu investičnímu nakládání s komunitou původně určený k bydlení jako k základní lidské potřebě se paradoxně proměnil na
jedinou skutečnou ekonomickou hodnotu, kterou mohou staří předat svým
dětem…
”To
tak, holoubkové, kasa je prázdná, sociální a zdravotní politika je v troskách, tsunami zátěže celé generace Husákových dětí je před dveřmi….To přece musíte pochopit!”
Co
však máme chápat? Vždyť přece 35 let tento demokratický systém
naprosto přesně věděl z dat demografů, že tato generace Husákových dětí půjde kolem roku 2033 do starobního důchodu a masivně
tak stoupne potřeba sociálních a zdravotních služeb…
A
stejně jako skoro ve všech dalších věcech sociální politiky, i
zde politická reprezentace naprosto selhala, nebyla absolutně
schopná se nějak na tuto dobu připravit, ačkoli měla v začátku
tzv. transformace v rukou skoro vše, co státník potřebuje k
skutečné obnově “sociálního státu”, který tato společnost
vždy vlastně chtěla a navázala tak na ideje TGM:
Zestátněný
veškerý majetkový a finanční kapitál, obrovskou podporu
obyvatel a paradoxně sociálně stabilizovanou zemi natěšených
občanů.
Výsledky
politiků, které opravdu hlavně vedoucí postavy Klause a Zemana
předvedly, jsou ekonomické fiasko pro občany této země zcela
navazující na politické fiasko komunistického režimu v roce
1948…
Takto
sociálně rozdělená společnost je vlastně dopředu již občansky
natolik zlomená, že nemá žádnou sílu tento systém hájit.
Sociologie
a psychologie nám přesně popisují na konkrétních příkladech,
co se děje v zemi stále více prekarizovaneho obyvatelstva, kdy
takřka veškerá ekonomická moc patří nikým nevolené
oligarchii, která nabaluje další a další kapitál a jako řítící
se sněhová lavina kapitalizuje zisky a socializuje náklady takřka
ve všem, co občané potřebují k životu.
A
tak se během několika let naprosto změní jejich standard životní
kvality na kterou byla zvyklá česká společnost možná více než
padesát let. Určitě od šedesátých let dvacátého století neřešila zásadní sociální problémy, v tom je zde propad takřka o
sto let.
Toto
nemůže žádná demokracie vydržet. Ta naše již čeká na svého
"vůdce/spasitele”, stejně jako sociálně a ekonomicky zcela
zdecimované Rusko v konci devadesátých let 20 století.
Na
této sociální katastrofě je pro mojí osobu nejstrašnější
pohled na tu ideologickou zabedněnost té stále ještě ekonomicky
stabilizované většiny třeba v Praze, která bude stále
papouškovat neoliberální hesla svých tzv. demokratických politiků.
Ta
míra s dovolením “sociální debility”, neschopnosti empatie s
životy druhých, v jiných městech, minimální schopností
kritického myšlení, ačkoli o něm tyto bubliny neustále povýšeně
mluví. Prostě, všechny ty oslavné manifestace na podporu
ideologií oživené vzpomínky, která již je pouze mrtvou
rekvizitou.
Jako
účastník doby konce osmdesátých let vím, že smysl celé politické změny toho
“hnusného”, komunistického systému, byl v duších
tehdejších, zejména mladých lidí, ke kterým jsem patřil,
úplně, ale úplně jiný, než to, co dneska prožíváme a
oslavujeme...
A
to, že čekám, až někdo konečně zařve u ukradeného podloubí
Advokátní komorou hromové "NASRAT”, jako opravdový
odkaz zmlácených, statečných občanů té "naší” tolik
selhávající generace...
A
proto si stále více dne 17. listopadu připadám jako dědeček v
geniální scéně ve filmu Miloše Formana "Hoří, má
panenko", kdy dav otáčí staříka na židli, aby se nedíval,
jak mu hoří chalupa a jako vrchol dobroty mu "spoluobčané"
předají lístky z rozkradené tomboly....
Tož
hezký 17 listopad a optimismus na závěr, jak psal již v konci
devadesátých let český filosof Karel Kosík:
"'Čeká nás vítězný prosinec !”
No,
to je běh na velmi dlouhou trať, já už u toho nejspíš nebudu,
držet palce vám však budu odkudkoliv…Držte se, zejména mladí
přátelé a přítelkyně ❤️
693
Diskuse