Češi versus evropská civilizace
16. 6. 2017
/
Pavel Urban
čas čtení
6 minut
Opakovaně se objevují povzdechy typu „nechápu, jak mohou být Češi tak hloupí, zlí, xenofobní …“ Český myslitel zabývající se českou otázkou, který rozumí všemu kromě Čechů, to je standard už od dob Herdera. Ale v současné, poněkud krizové situaci to není dobré.
Proč jsou Češi xenofobní? Národy
bývalého sovětského bloku (včetně východních Němců) se čtyřicet let vyvíjely trochu
jiným směrem, než národy Západu. V tomto případě nejde ani tak o
komunismus sám o sobě, ale o absenci desítky let trvající multikulturalizace.
Kterou na Západě zahájila ekonomická imigrace, z níž měli po delší dobu
prospěch skoro všichni. V sedmdesátých letech poválečný boom skončil a
s ní oslabila i ekonomická pozitiva přistěhovalců. V té době ale už dospěla
generace, která chodila s „cizími“ vrstevníky do škol a do školek. U těchto
lidí byla daleko větší pravděpodobnost, že budou příslušné odlišné kultury
vnímat jako součást svého světa. Aniž by se na těchto kulturách přímo podíleli
nebo k nim měli automaticky pozitivní vztah.
Národy východní Evropy (nazývejme
je tak) touto zkušeností neprošly. Lze tudíž očekávat, že jejich postoj
k problematické imigraci se bude více podobat postoji předválečných
Evropanů. Vzpomeňme třeba na zkušenosti uprchlíků před Hitlerem…
Proč ale považujeme muslimské
imigranty za problematické, když v relativně nedávné minulosti jsme
s uprchlickými vlnami (včetně bosenských muslimů) žádné větší problémy
neměli? To by mohl vysvětlit následující pomyslný dialog mezi civilizovaným Evropanem
a xenofobním Čechem:
C : Proč se tak bojíte muslimů? Vždyť tu žádné nemáte.
X: To ne. Ale sledujeme zprávy. Neustále píší o útocích muslimských
teroristů na Západě.
C: Ale
s tím drtivá většina muslimů nemá nic společného. Naopak to odsuzují a jsou
stejnými oběťmi jako nemuslimové.
X: To je možné. Ale k páchání teroru stačí drtivá menšina. A ta se
nevyskytuje tam, kde není drtivá většina.
V tomto okamžiku pomyslný
dialog končí. Odpověď by pro civilizovaného Evropana znamenala přijetí
nepřijatelné kolektivní zodpovědnosti.
Pro civilizovaného Evropana skončila
tato diskuse dobře, protože se prokázalo (xenofob to neodmítl), že naprostá
většina muslimů nemá s terorismem nic společného. Že je tedy zbavena viny.
Obyčejný Čech to ovšem bude
vnímat jinak: my hájíme humanitu a lidská práva, vaše bezpečnost je nám
ukradená. To samo o sobě stačí, aby dotyčný začal vnímat humanitu a lidská
práva jako něco, co jej vědomě či nevědomky ohrožuje. A obhájce těchto hodnot
jako nepřítele či omezence, kterým nelze věřit.
Proč ale Čechům nevadí, že se
vyčleňují z civilizované Evropy? Protože ta civilizovaná Evropa už není
to, co byla v době, kdy jsme vstupovali do EU. V době, kdy tato instituce
měla před sebou budoucnost tak zářivou a jasnou, až to některým starším pamětníkům
připadalo povědomé.
Dnes to vypadá jinak. Pokus o
vytvoření „supervelmoci Evropa“ skončil nepřiznaným, ale totálním krachem. Evropa
čelí chronické ekonomické krizi, která se dotýká zejména jižních zemí, ale
stále více i Francie. Rostou sociální
rozdíly. Nezaměstnanost, zejména mezi mladými lidmi, je v těchto zemích
znepokojivě vysoká. Masové protimuslimské hnutí v Británii je dnes
nemyslitelné podobně, jako byl několika lety nemyslitelný brexit či útoky na
východoevropské gastarbaitery. Bezprecedentně brutální teroristé (bráno
zkušenostmi poválečné Evropy) čelí výjimečným stavům i masové občanské
solidaritě. A podle všeho jim budou čelit i nadále.
Co je nejhorší, civilizovaná
Evropa ztrácí důvěru voličů. Evropský Západ a Východ jsou sice někde jinde, ale
trend je na obou stranách bývalé železné opony stejný. Populisté a xenofobové
vyhrávají referenda i prezidentské volby. Standardní strany přebírají dříve
nepřijatelné části jejich programů. A civilizovaní Evropané oslavují každý
volební výsledek, který znamená, že tentokrát populisté ještě vládnout nebudou.
Takhle se ti, kterým patří budoucnost, obvykle nechovají.
A Česká republika? Zahraniční
teroristy zde nemáme. (Nebo zde aspoň nevyvíjí bojovou činnost). Ti domácí
nedokáží bez pomoci policie ani naplánovat útok na nákladní vlak. Jedno úmyslné
najetí náklaďákem do davu lidí vyvolá takové haló, že se o tom ještě po
čtyřiceti letech natočí film. Sociální rozdíly máme poměrně malé, ekonomika
jakž takž prosperuje. Ano, máme poměrně velký počet lidí žijících těsně nad
hranicí chudoby; ale to je lepší, než být pod ní. Ano, jsme z poměrně
velké části montovnou. A za možnost vyvážet svoji práci na Západ platíme
dividendami. Ale to je lepší, než nic. (Což je varianta, o které kritici
současného stavu většinou moc neuvažují.)
Za těchto okolností může mnoho
Čechů dojít k závěru, že už jsme součástí civilizované Evropy v míře
optimální. Více by již znamenalo méně. Ba co víc. Osvědčená strategie velí Čechům
v takovémto případě vyklidit podpalubí potápějícího se korábu a najít si
jiného patrona.
Někteří už hledají. Vesměs si to
představují jak levicový ekonom vývoz vyšší přidané hodnoty. Ale ti, kteří
proti nim brání evropskou civilizaci, na tom leckdy nejsou o moc líp. Často jde
o konflikt odlišných racionalit založených na omezeném myšlení („o tomhle
nebudu přemýšlet“) a nezpochybnitelné logice. Která může být z hlediska
nezávislého pozorovatele dost chatrná; ale to u nezpochybnitelného nevadí.
Lze tomu mediálně čelit? Pár tipů
bych měl. Problematických, bez záruky. Ale pořád lepší než záruka neúspěchu.
Záleží ovšem na tom, do jaké míry chceme být moralisty, které zajímá především
správný postoj a do jaké míry pragmatiky, které zajímá výsledek. V případě
snah o „zcivilizování“ Čechů evidentně dost tristní.
12209
Diskuse