Cenou lidové auto II.

30. 8. 2021 / Beno Trávníček

čas čtení 2 minuty

Opravdu málokdy píšu na díly. Jenže jsem se bohužel trefil do černého. Dokonale. Téměř současně s článkem „Cenou lidové auto“ Škodovka vyhlásila, že přestává vyrábět svoji Fabii combi. Tedy jediné „velké auto“ za snad ještě trochu rozumné peníze. Takže my ze „slabopříjmu“ (abych si vypůjčil trefný novotvar kolegy, který komentoval minulý článek) jsme obdrželi další ťafku - takový záhlaveček.


 

Současně jsem si začal v hlavě promítat, jak je to vlastně u nás obecně s prodejem nových aut, která dokáží při rozumné pořizovací ceně odvézt něco navíc. Mimo Dacie, která ale také už postupně sahá na ceny i na rozsah modelů, v Česku – měřeno poměrem části výplaty (třeba mediánové mzdy nebo minimální mzdy), kterou dá člověk za nové auto - chcípl superpes.

Odsud je už jen malý kousek k přemýšlení, jak jsou na tom naši nejdrobnější živnostníci, kterých má kde kdo v politice plná ústa, a kteří potřebují každodení chytrou mobilitu pro výkon svého povolání. Tedy vhodný design auta za co nejnižší cenu. Vlastně slovo design (funkčnost) už celý problém obsahuje.

Tedy stručné shrnutí:

  • není tu už Škoda Roomster, která byla do jisté míry využívána i pro drobné živnosti;

  • není tu už Škoda Fabia combi;

  • zato je tu nová politika Škodovky (VW).

Není to ten správný okamžik, aby společenská skupina, která kdysi Škodovku VW prodala (tedy politici), dnes vytvořili takovou situaci (řekněme politický tlak), aby VW pracoval (a to právě a logicky prostřednictvím Škodovky) i pro obyčejné lidi v Česku?! Tedy pro onen slabopříjem? Z velmi-velmi-velmi vzdáleného pohledu přes německé platy pro velmi-velmi-velmi slabý slabopříjem?

Ještě drobná a přátelská reakce těm, kteří mi na základě minulého článku napsali (moc díky za reakce, vážím si opravdu každé z nich:-). Nejsem žádný (tj. placený ani neplacený) propagátor elektromobility za každou cenu. Jen si momentálně myslím, že malý, nízkovýkonný, jednoduchý a tedy úsporný (o výkonu cca 20–30 kW) elektromobil s dojezdem 100 km na nabití i v zimě, je nejschůdnější cesta k lidovému rodinnému autu pro každodenní shon - při našich současných technických a technologických schopnostech. Samozřejmě za předpokladu nabíjení takových aut zejména ze solárních systémů, nejlépe za využití inteligentních elektrických sítí a tím pádem i možnosti, aby se elektromobily staly součástí centrálního ukládání přebytkové elektrické energie, která není momentálně jinak v Česku využitelná a musíme ji proto vyvážet a tím vlastně vyvážíme i část svého životního prostředí.

4
Vytisknout
3661

Diskuse

Obsah vydání | 2. 9. 2021