Zajímá vás naše práce, nebo naše kůže?
28. 12. 2021 / Jiří David
čas čtení
5 minut
V
nejnovějším čísle československého Flashartu,
jež se převážně věnuje politice identit, mne
nejvíce zaujal a opravdu dnes nečekaně
naléhavý text pod názvem - Zajímají vás naše
práce, nebo naše kůže? - od vietnamského
umělce Minh Thang Phama, píše Jiří David.
Je to velmi upřímná,
otevřená a nebojácná úvaha, která v současném
hyperkorektním vakuu a to nejen v našem
papežštějším prostoru provozu umění, zřetelně
ukazuje, jak často se zploštěle konstruují
koncepce, trendy výstav, projektu, cen, bienále
atd. Vzdávám mu hold.
Text
je psán v ich formě a začíná slovy: „Jsem
Vietnamec, který žije v České republice. Žiji
tady od malička a toto konstatování používám
jako alibi ke své tvorbě."
Takto se prý
záměrně, kalkulativně v podobě těchto frází
přihlašoval na open call internetové platformy
artyčok, aby získal finanční podporu. Kterou
vzápětí také obdržel. A v textu pokračuje:
"Je to totiž vhodná rétorická figura,
která se hodí do současného uměleckého
diskurzu. Vypadá to dobře na výstavě: cizí
jméno má přitažlivou, exotickou vůni a navíc
dovoluje mluvit o reprezentaci diverzity,
menšinového hlasu apod.
Tentýž
rok jsem byl doporučen k nominaci na cenu
Jindřicha Chalupeckého. Byl jsem v druhém
ročníku na AVU v Praze. Když jsem zeptal, kdo
mě nominoval, bylo mi řečeno, že to byla
Tereza Stejskalová. Ta ale neviděla žádné moje
dílo naživo, pouze jsem s ní jednou setkal.
Věděla o mně, to bylo vše. Byla by tak moje
identita v médiích redukována na můj původ.
Copak v naší výpovědi není něco víc než
identitární nálepka? A dodávám apelativněji:
Zajímá vás naše práce, nebo naše kůže?"
Následně
Minh Thang Pham tuto svou otázku deklaruje i
na adekvátní německé ceně Preis der
Nationalegalerie, kde do této soutěže byly
nominovány čtyři umělkyně, jež nebyly rodilými
Němkami a ty po soutěži vydaly společné
prohlášení, ve kterém si stěžovaly, že
instituce informace o jejich nominaci
redukovaly na jejich původ a na jejich gender,
namísto toho, aby se věnovaly jejich dílům.
(Jen dodávám, nikde v českém provozu jsem tuto
situaci neviděl zmíněnou!)
Ale
Minh Thang Pham pokračuje, cituji:
:Berou nám
vlastní hlas a stereotypizují nás ve vágním
označení 'vietnamský umělec/umělkyně'.
Redukování umělců a umělkyň na jejich původ je
problematické," pokračuje umělec a říká:
"Pokusím se popsat na příkladu spolupráce s
kurátorkou Tamarou Moyzes. Na jaře roku 2020
přizvala čtyři lidi na základě jejich
vietnamského původu ke společnému projektu v
galerii Artivist Lab. Kromě mě se nikdo z nich
nevěnoval současnému umění. Po měsíci jsem
tedy přizval svého spolužáka z AVU Duc Minh
Vua, který právě začal studovat v prvním
ročníku na AVU. V průběhu projektu se však
nutně objevila úskalí, která souvisela z
našich nezkušeností s galerijním provozem,
Tápali jsme, a tak kurátorka musela do projektu
přímo zasahovat. Zde se ukázalo, že volba
kandidátů a kandidátek, která je motivována
více jejich původem než jejich zaujetím a
prací, dávala kurátorce větší moc vstupovat do
tvorby a výsledné podoby děl. Tamařino
přístupu si vážím, ale přemýšlím, jestli
kurátorský přístup mohl být jiný a tím
autentičtější. Kurátorskému přístupu a nakonec
i celému našemu projektu chyběla hlubší
motivace. Představme si, že by si Tamara
Moyzes před projektem vyžádala mé portfolio,
které ale nebylo veřejně přístupné, a tudíž ho
nemohla ani vidět. Řekněme, že by ještě
předtím věnovala čas studiu naší kultury a
snaze o porozumění naší komunitě. Stalo by se
něco jiného?"
Neopisuji
s dovolením celý Minh Thang Pham text, který
považuji za přesvědčivou, nevylhanou výpověď, a
tak už jen ocituji některé jeho poslední
pasáže. Kdy shrnuje, cituji:
„Jako by důležité
bylo jen politické gesto akt vystavovat
menšinu. Diskurs identitární politiky vnímám
jako velmi citlivou bytostnou péči o příběh
dané menšiny. A jestliže se kurátor nebo
kurátorka dostastatečně nevěnuje přímému a
citlivému pozorování, hrozí, že dílo deformuje
či dezinformuje jeho výpověď. Kurátor či
kurátorka nejsou koučem. Teprve poté mu může
poskytnout své vědění a platformu pro výstavu.
V případě Tamary Moyzes i Terezy Stejskalové
mám pocit, že ten moment přišel trochu brzo.
Náš hlas tak v důsledku podobného přístupu
ztrácí svou hodnotu. Nastává moment
tokenizace. Aktivistickému projektu dokážeme
po formální stránce leccos odpustit. Byl by to
i případ projektu, o kterém jsem mluvil, kdyby
se mu kurátorka nesnažila dát parametry, které
vyhovují instituci současného umění.
Volám
tedy po zbystření smyslů, volám po příběhu,
který buď obohacuje, nebo rozmělňuje
středoevropský status quo, volám po příběhu,
který není jen pouhým kořením, ale z kořenů
vyrůstá jako autentická a svébytná výpověď
naší doby…:
8619
Diskuse