Monitor Jana Paula: V každém z nás je malý „Putin“, aneb o sebereflexi
28. 2. 2022
/
Jan Paul
čas čtení
5 minut
Autor obrazu Jan Paul
Sebereflexe je důležitá schopnost člověka, díky níž se může
orientovat nejen ve světě, ale především sám v sobě.
V každém člověku jsou kromě dobra i temné stránky, čímž
ani náhodou neobhajuji to, co páchá Putin. Jeho agrese vůči
Ukrajině nás ale neopravňuje k tomu si myslet, že my jsme
dokonalí, protože právě my jsme jen dobří. Člověk dokonalý
není, a na tom, zda v nás převáží dobro, či zlo, se
podílí řada faktorů včetně výchovy, sociálního přijetí,
inteligence, aj. Na utváření sebereflexe má ale člověk podíl
tím, že disponuje svobodnou vůlí k tomu, aby přehodnotil
sám sebe a své negativní zkušenosti. Smysl sebereflexe spočívá
v tom, že nám umožňuje zpětný kritický pohled na sebe, na
naše postoje a jednání. Je záchranným pásem.
Putin sebereflexi ztratil, a všichni moc dobře víme, co taková
ztráta u diktátora s jadernou výbavou může obnášet.
Vysvětlení, proč se to stalo, co tuto ztrátu, díky níž umírají
nevinní lidé a svět se ocitnul ve vážném nebezpečí, je věcí
odbornou, nicméně ani tato skličující situace by nás neměla
zbavovat vůle k vlastní sebereflexi. Ztráta soudnosti jednoho
člověka nás neopravňuje k tomu, abychom sami sebe přestali
reflektovat. Nikdo nemá patent na rozum, a nikdo nemůže druhému
výhrůžkami a osočováním vnucovat své představy a názory, jak
se to nyní děje v nejrůznějších diskusích a dokonce i zde
v Britských listech. K diskusi jsou potřeba minimálně
dva, jinak je to monolog. Je trapné tyto samozřejmosti zdůrazňovat.
Je přece podstatný rozdíl mezi otevřeným schvalováním Putinova
útoku na Ukrajinu, a snahou mít svůj názor. Každý má právo
vyjádřit ve svobodné společnosti svobodně své postoje, pokud
nejsou v rozporu s právem a pokud skutečně žijeme ve
svobodné společnosti. A každý má právo se mýlit. Je trapné
tyto věci připomínat, a je zoufale ponižující a alarmující
číst po třiceti letech, které uplynuly od roku 1989, nadávky
jako kolaborant, užitečný idiot, narcistický psychopat, hlupák,
a ještě mnohem horší obvinění. Extrémy plodí zase jen
extrémy. Budeme tak protiruští, že budeme chtít nakonec vyhánět
ruské rodiny, a odmítat učit ruské studenty? Kde to jsme? To tady
už přece kdysi bylo! Tehdy: Souhlasíš s normalizací? Ne?
Jsi nepřítel. Nyní: Souhlasíš s mým názorem? Ne? Jsi
fašista a proruský agent.
To je tak těžké se ovládnout? Zdržet se napadání druhého pro
jeho názor? Proč psát takové nesmysly jako: Aspoň teď VÍME,
s kým máme tu čest. Kdo my? Proč si bere křikloun na pomoc
jako rukojmího plurál my? My víme? Proč používá stejné metody
jako ten, proti jehož činům tak razantně vystupuje? Paradox a
extrém. Co si chceme namlouvat? Pochopme současnost v kontextu.
Nenamlouvejme si, že Putin začal agresi na Ukrajině v situaci,
kdy Evropa prožívá nejšťastnější období své historie, do
níž vpadnul vetřelec s cílem ji zničit. Ničíme dlouhodobě
sami sebe v mnoha oblastech, tu duchovní nevyjímaje. Úroveň
komunikace je jen střípek mozaiky. Měli bychom najít odvahu
podívat se napřed do očí sami sobě, učinit onu kritickou
sebereflexi.
Marek Orko Vácha na svém blogu
(https://blog.aktualne.cz/blogy/marek-vacha.php?itemid=42065
) mimo jiné píše: „V Evropě jsme se nepoučili. Náš kontinent
je absolutně bezzubá sterilní Evropa“, a na jiném místě
pokračuje, cituji: „Filosofové, kteří by měli říct rozhodné
slovo, se dlouhodobě utápí v textech, jaké to je, když se někdo
cítí ženou nebo mužem nebo psem nebo koněm nebo ani tím ani
oním, jaké to je, když se někdo necítí být vůbec ničím a
jak takového či takovou nediskriminovat a jak upravit gramatiku,
když je někdo nic“. Ano, každá krize je příležitostí ke
změně, a neměli bychom ji propásnout. PhDr. Jana Bryjová mi
připomněla to, co napsal kdysi americký protestantský teolog a
filosof Paul Tillich: „Dřív, než nás zabije Hitler, zabijeme se
sami svojí nenávistí“. Rozeštvání společnosti, či dokonce
její rozložení, je vodou na mlýn lidem, jako je Putin, protože
právě oni se chovají podle principu „Já mám pravdu a ty drž
hubu“. Lze toto pochopit?
A ještě závěrem k těm osočovaným, kteří se zmýlili, a
svůj omyl uznali. I já jsem věřil, že Putin agresi nezačne a
svůj omyl uznávám. Avšak i přes svůj omyl jsem stále
přesvědčený o tom, že vůle k víře, že člověk je
lepší, než jak se jeví, je podmínkou lidské snášenlivosti a
lásky. Je to myslím nejen křesťanský přístup k životu.
Chtít věřit, že něco není tak, jak je o tom většina
přesvědčena, je stejně hodnotný příspěvek k poznání
pravdy, jako jistota těch, kteří si touto pravdou byli předem
jisti. Pravda se nenachází jako houby v lese, a nerozdává na
požádání, pravda se ozřejmuje i v omylech a skrze omyly.
Jakou pravdu víme o jablku na stole, které chceme sníst, a které
je na pohled krásné, avšak uvnitř shnilé a prolezlé červy? A
co víme o jablku, které je na první pohled nevábné, a uvnitř
zdravé a chutné?
Související texty:
Monitor Jana Paula: Extrémy plodí zase jen extrémy
7752
Diskuse