Německý automobilový průmysl čelí hlubokým změnám

9. 8. 2024

čas čtení 6 minut
Apple a Google masivně pronikají na trh a zásadně jej mění. Němečtí automobiloví výrobci zaostávají a riskují svou budoucnost

Když se ještě šéf Volkswagenu ve Wolfsburgu jmenoval Herbert Diess, nebylo všechno lepší, ale některé věci byly jasnější. Skupina má dvě možnosti, řekl Diess před dvěma lety: buď vyvinout software pro samotný automobil, nebo být degradován na „ohýbačku plechů“ pro americké technologické společnosti. Jinak byste skončili jen jako dodavatel hardwaru, řekl manažer automobilky, což by vedlo k neustálému snižování příjmů, protože stále více vašich příjmů by v budoucnu pocházelo ze softwaru.

Je to „největší růstový trh budoucnosti“. Diess doslovně na zasedání podnikové rady v roce 2022: „Apple a Google nám chtějí vzít naše zákazníky – to nemůžeme dovolit!“

Hororový scénář je na cestě k tomu, aby se stal realitou. BMW, VW a Mercedes-Benz se stávají elegantním a efektivním balením pro software od Applu a Google, pro AI čipy od Qualcommu a Nvidie a pro baterie od CATL a Samsungu.

 

Německé automobilky jsou jen v závěsu

Je to všechno jen o mixu: kdysi to byl perfektně vyrobený hardware – precizní karoserie zvenčí, různé motory uvnitř – jedinečný prodejní argument německého automobilového průmyslu. Motor jako nejvýnosnější komponent zajišťoval zlatem ohraničené bilance. Živil se i dodavatelský průmysl.

Tvůrci zisku dnešního automobilového průmyslu – to jsou navigační a asistenční systémy, elektronika vozidel, baterie – to vše jsou komponenty, v nichž němečtí výrobci ale nejsou žádnými lídry. Německá jedinečnost se vytrácí, tržby i ziskové marže klesají. Všichni němečtí výrobci automobilů hlásí za druhé čtvrtletí pokles prodeje a zisku ve srovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku:

• Volkswagen AG: Zisk klesl o 4,2 procenta na 3,63 miliardy eur. Prodalo se 2,24 milionu vozů, o 3,8 procenta méně než ve druhém čtvrtletí roku 2023.
• Mercedes-Benz: Od dubna do června prodala stuttgartská společnost 600 100 automobilů – zhruba o šest procent méně než ve stejném období loňského roku. Konsolidovaný výsledek se snížil o 16 procent na 3,1 miliardy eur.
• BMW: Zisk klesl o zhruba devět procent na 2,7 miliardy eur. Mnichované prodali 618 743 vozů, o 1,3 procenta méně než předloni.
Na palubní desce dozorčí rady blikají výstražná světla. Existuje pět slabin, které svůj ďábelský účinek rozvinou teprve tehdy, když se sečtou.

Slabost 1: Závislost na amerických technologických gigantech

Zákazníci nejsou spokojeni s technologickou průměrností „Made in Germany“. Němci musí svou softwarovou slabost draze kompenzovat.

Příklad: Porsche: Stuttgartský výrobce automobilů integruje Apple CarPlay do svých vozů a poskytuje Apple přístup ke všem funkcím vozidla, software přebírá ovládání, jako je klimatizace. Sportovní vůz se stává přehrávací stanicí pro programy Apple.

VW chce do amerického výrobce elektromobilů Rivian investovat přes pět miliard eur, aby mohl využívat architekturu a software zařízení Rivian. Start-up z Kalifornie má know-how, které softwarová jednotka VW Cariad nedokázala vyvinout ani za pět let od svého založení.

Mercedes do svých nových modelů integruje čipy Nvidia s vysokým výpočetním výkonem a americké společnosti musí dávat podíl na zisku.

Slabost 2: Německá auta jsou příliš drahá

Německé prémiové modely nikdy nebyly nejlevnější, ale v poměru k ročnímu příjmu nebyly nikdy tak drahé. Dnes musí kupci nových aut utratit 80 procent svého ročního čistého příjmu, aby si mohli dovolit úplně nové auto.

Je důležité vědět: před 50 lety byl tento podíl  méně než 40 %.

Slabost 3: Čína se uzavírá / odděluje

Čínské značky to dohánějí. Ceny klesají, národní hrdost stoupá. Stále více mladých Číňanů se obrací k tuzemským výrobcům. Lídr čínského trhu BYD má podíl na domácím trhu přes 35 procent, zatímco němečtí výrobci mají dohromady pouze pět procent. Mezinárodní podíly na trhu také vypadají stejně: BYD je v čele.

Jeden důvod: Číňané vyrábějí malá elektrická auta pro malé rozpočty, která nabízejí mnoho zábavných funkcí, které stojí mnohem víc nebo nejsou k dispozici od Němců. Srovnatelné modely od německých výrobců přicházejí roky pozdě.

Slabost 4: Elektromobily se prodávají méně často

V Německu bylo v červenci nově zaregistrováno celkem 30 760 vozů s čistě elektrickým pohonem. To bylo téměř o 37 procent méně než o rok dříve, uvedl VDA. Po sedmi měsících bylo celkem zaregistrováno kolem 214 900 nových registrací elektromobilů. Prodeje elektromobilů jsou v aktuálním roce o 20 procent pod úrovní předchozího roku.

Ve vnímání zákazníků není technologie ještě tak vyspělá, jak by mohla být. Mnoho lidí čeká na nákup v naději, že auta zlevní a zkvalitní. Výrobci automobilů dále podporují neochotu spotřebitelů tím, že oznamují budoucí modely s delším dojezdem.

Slabost 5: Stát již elektromobilitu nepodporuje

Federální vláda drasticky snížila slíbené financování elektromobilů. Bonus až 4 500 eur v závislosti na ceníkové ceně modelu byl bez náhrady zrušen. Neexistují také žádné klimatické peníze jako kompenzace vysokých nákladů na energii. A nabíjecí infrastruktura zůstává plná děr. Najednou už vládě tolik nezáleží na dosahování svých cílů v oblasti mobility.

Závěr: Němečtí výrobci automobilů musí bojovat, aby se jejich relativní pokles ve srovnání s Japonci, Číňany a Američany neproměnil v krach. Pro vládu to není dobré znamení: když automobilový průmysl zakašle, Německo dostane horečku.
 







0
Vytisknout
1529

Diskuse

Obsah vydání | 13. 8. 2024