Dokázala se Česká republika plně vyrovnat se vzpomínkami na druhou  světovou válku?
13. 9. 2010
/
Muriel Blaive
čas čtení
14 minut
 
 
 Historie, kolektivní paměť a politika, týkající se paměti tvoří v dnešní
 České republice nezdravý trojúhelník. Během dlouhé vlády komunismu a v
 důsledku neexistence svobodné veřejné diskuse a také v důsledku
 nekvalitního historického výzkumu a nekvalitní výuky historických věd,
 které následovaly, se stává válka a poválečné období obětí politické
 instrumentalizace, aniž by na to občanská společnost byla schopna 
 výrazněji reagovat. Tři traumatické události, které ovlivnily Českou
 republiku v nedávné minulosti, totiž nacistická okupace, deportace
 sudetských Němců a komunistická represe, a kolektivní vzpomínky na
 tyto události navzájem vstupují do interakce, ovlivňují se a spolu
 soutěží - pod dohledem politiků ze všech stran.
  An English version of this article is in

 
 
 Tato oficiální politika paměti je důsledkem určité formy nacionalismu,
 který Česko převzalo z první republiky. Tento nacionalismus si k
 svému obrazu přetvořil komunistický režim a předal ho postkomunistické
 demokracii po roce 1989, aniž by byl kdy příliš zpochybňován. Zaprvé,
 chci se zabývat vztahem mezi instrumentalizací nacionalismu a
 kolektivní pamětí holocaustu; pak budu argumentovat, že politika
 paměti týkající se druhé světové války i komunistické minulosti je
 určována sudetoněmeckou otázkou; a na závěr se pokusím tuto motanici
 vysvětlit tím, že poukážu na národní český demokratický scénář, který
 se automaticky plní.
 Klíčový význam národní otázky 
 Západní společnosti debatují už dlouhá desetiletí o konceptu výjimečnosti holocaustu a už ho kompletně přijaly. Západoevropské
 společnosti, včetně Západního Německa, si kolektivně vytvořily pocit
spoluviny za svou účast na holocaustu, za škodlivý nacionalismus,
 který vedl k druhé světové válce a za válku samotnou. V různých zemích provedli historikové podrobný výzkum  ve snaze určit místní
 odpovědnost týkající se kolaborace místních lidí s nacisty. Šlo o
 vědomé a rozhodné úsilí bojovat proti jednoduchému vysvětlení, že "My
 všichni jsme byli jen oběti."
 Na druhé straně železné opony československý komunistický režim také
 formálně odsoudil maloburžoazní nacionalismus, ale ve skutečnosti
 nacionalismu silně využíval ve snaze legitimizovat vlastní vládu,
 hlavně tím, že používal, rozdmychával a instrumentalizoval lidové
 protiněmecké (a protirakouské) city. 
(Je to vidět na úrovni místní
 politiky, například v případě Českých Velenic, kde byly zneužity a
 instrumentalizovány protirakouské pocity k tomu, aby místní
 obyvatelstvo hlídalo hranici. Viz Muriel Blaive, "České Velenice,
 městečko na hranici s Rakouskem", in Muriel Blaive, Berthold
 Molden, Hranice probíhají vodním tokem. Odrazy historie ve vnímání
 obyvatel Gmündu a Českých Velenic , Brno, Barrister & Principal, 2009.)
 Pro pozorovatele mimo území České republiky je překvapivé, že se
 dnešní Česká republika odlišuje od ostatních zemí neexistencí široké
 veřejné debaty o holocaustu. A tím se odlišuje nejen od západní
 Evropy, ale například i od Polska.
 Mým vysvětlením je, že historie holocaustu a kolektivní paměti je
 nejlépe ponechat bez výzkumu, aby se neohrozil český narativ, že "jsme
 byli oběti" během druhé světové války. Tragedie židů se chápe jakou
 součást tragedie Čechů, což je hezké. Poukazuje se na absenci židovského problému v Čechách, 
ale
 tragedie Čechů za druhé světové války se taky moc podrobně neřeší, aby
 nevyšly najevo nechutné podrobnosti, jako byla každodenní kolaborace,
 každodenní kompromisy a udávání. Paradoxně, v nejlepší komunistické
 tradici, věnují většinu prostoru školní učebnice v oddílech o druhé
 světové válce českým odbojovým hnutím. Holocaustu se věnuje málo
 prostoru a ještě méně každodennímu životu a kolaboraci.
  Myslím, že se Češi podprahově obávají, že by se sudetští Němci
 posmívali, že byl odboj za německé okupace v Čechách minimální, že
 česká společnost pasivně akceptovala nacistickou okupaci a že by
 sudetští Němci ještě více kritizovali Čechy za nespravedlnost své
 poválečné deportace z Československa. Narativ o tom, "jak jsme byli
 všichni oběti", je tedy uzamčen nejistotou Čechů týkající se
 sudetoněmeckých požadavků, aby byly zrušeny Benešovy dekrety a aby
 dostali sudetští Němci odškodnění. Posledních deset let bylo pro české
 úřady noční můrou. Byly nuceny bojovat proti radikálním pokusům vznést
 tuto otázku na evropské úrovni a dokonce zabránit
 České republice, aby vstoupila do EU.
 Čeští historikové po roce 1989 bohužel tento národnostní politický
 narativ příliš nezpochybňují, i když se situace možná začíná měnit.
 Mnoho příslušníků starší generace je velmi opatrných a nechtějí se
 zabývat otázkami, které považují za "ošklivé", jako například
 smíšenými německo-českými manželstvími za války. Nechtějí českou
 veřejnost šokovat a nechtějí, aby byla zpochybněna jejich osvětová
 role historiků. A nyní dokonce je na vzestupu nová antikomunistická
 generace, která je zvláště viditelná v nově vytvořeném Ústavu pro
 studium totalitních režimů, který, jak už naznačuje jeho samotné
 jméno, se snaží vytvořit paralelu mezi nacistickým a komunistickým
 útlakem a přepsat historii výlučně jako historii hrdinů a obětí - a to
 v případě obou režimů.
 Paralyzující sudetoněmecký komplex
 Právě v tomto kontextu vytvořily kolektivní vzpomínky na druhou
 světovou válku a na komunismus tváří v tvář sudetoněmeckému problému
 pozoruhodnou alianci. Zacházet s nacismem a s komunismem, jako by šlo
 o dvě stejnou měrou odporné formy totalitních režimů, má výhodu v tom,
 že se tím posílí národní cítění kolektivu. Je možno tak dokazovat, že
 Češi v historii prostě "neměli
 štěstí" (a že je nemyslitelné je připravit o jejich jediné vítězství,
 totiž
 o odsun Němců). Tento postoj nyní dokonce předstírá, že je vědecký.
 Jedním příkladem je česká část velké výstavy o česko-rakouských
 Vztazích "Odděleni - odříznuti - sjednoceni!" (Horn, Raabs a Telč,
 květen-listopad 2009), jejímž nepřímým cílem bylo očistit Čechy a
 Rakušany od jejich minulosti a prezentovat je jako rovné občany, a
 tedy jako bratrské oběti Sovětského svazu (komunismu) a Německa
 (nacismu). Nacismus v Rakousku byl explicitně na této výstavě
 prezentován jako obdoba stalinismu, ale stalinismu v Sovětském svazu,
 ne v Československu ("Z Osvětimi do Vorkuty," psalo se na panelu.)
 Výstava se tak snažila vytvořit dojem, že stalinismus a komunismus jsou
 synonyma a také, že míra komunistického útlaku v Československu byla
 srovnatelná s mírou útlaku v Sovětském svazu - což je hrubá
 manipulace, vzhledem k tomu, že v Sovětském svazu komunismus usmrtil
 asi 20 milionů lidí, zatímco v Československu asi 2000 - 3000 osob -
 to ovšem jsou i pro Československo, nezvyklé na politické násilí,
 dostatečně šokující čísla. Otevřeně revizionistickým dodatečným
 důsledkem tohoto pochybného srovnání je skutečnost, že jestliže jsou
 Rakousko a Československo prezentovány jakou stejné oběti nacismu a
 komunismu, a jestliže je Československo prohlášeno "nevinnou" obětí
 komunismu, tak z toho vyplývá, že je i Rakousko "nevinnou" obětí
 nacismu.
 V důsledku komunistické a postkomunistické politice vzpomínání,
 týkající se druhé světové války, má česká společnost stále ještě
 pocit, že byla při tom všem autentickou obětí. Česká společnost se
 cítí jedině jako oběť a není ochotna přiznat, že se na útlaku
 spolupodílela, anebo při něm byla mlčenlivým pozorovatelem, který se
 rozhodl nejednat - ze strachu, ze sobectví či ze zbabělosti. Avšak
 válečné období a okupace Čech a Moravy jsou plodným námětem k výzkumu.
 Americký historik Benjamin Frommer dokázal jednoznačně ve
 své průkopnické práci o poválečné retribuční politice a o tom, do jaké
 míry spolupracovala česká policie během nacistické okupace na
 holocaustu, že byla česká společnost pasivní, někdy pasivně
 antisemitská, a v žádném případě nebyla ochotna cokoliv riskovat na
 ochranu židovských spoluobčanů, zatímco česká police s nacisty
 kolaborovala s běžnou efektivností. 
Jednotka na československém
 ministerstvu vnitra, která se před r. 1938 specializovala na
 vyšetřování nepřátel státu, byla rychle restrukturalizována tak, aby
 plnila protižidovské a pronacistické cíle a poslušně vyšetřovala česká
 udání židů a pak je předávala Němcům. Tatáž jednotka byla po druhé
 světové válce začleněna stejně rychle do komunistické tajné policie.
 
(Ben Frommer, National Cleansing , Cambridge University Press, 2005;
 viz jeho přednášku "Realizace antisemitských opatření v protektorátu
 Čechy a Morava", Ludwig Boltzmann Institute for European History and
 Public Spheres, Vídeň, červen 2010. Frommer o tom připravuje novou
 knihu.)
 Závěrem
 Tento stručný příspěvek o politice vzpomínání v České republice
 ilustruje, jak je vzpomínání řízeno instrumentalizovaným
 nacionalismem. Komunistický režim "znárodnil" kolektivní paměť druhé
 světové války v Československu ve snaze posílit svou legitimitu. A
 proto v roce 1989 ani Češi (ani jiné středoevropské populace)
 nepociťovali žádnou odpovědnost za holocaust, ani
 neměli pocit kolektivní odpovědnosti, že by snad měli mít povinnost
 "si pamatovat" vzpomínky obětí, které mezitím v západní Evropě
 převládly. A proto dnes také existuje jasné nedorozumění mezi bývalým
 "Východem" a bývalým "Západem" co se týče vzpomínek na komunistický
 útlak ve vztahu k holocaustu.
 Avšak tato stabilita krajiny vzpomínek byla umožněna oficiální
 politikou vzpomínání po roce 1989. Je ironické, že oficiální
 interpretace minulosti věrně sleduje i po roce 1989 nacionalistický
 scénář, který prosazoval komunistický režim a jehož prizmatem pohlížel
 na historii. Nyní se tímtéž prizmatem pohlíží i na komunistickou
 historii, téměř zcela exkluzivně jako na historii hrdinů a obětí. Nová
 demokracie jasně odlišila Němce od sudetských Němců a vytvořila
 přátelské styky s Německem, avšak doma mává "sudetoněmeckým nebezpečím"
 ve snaze mobilizovat český nacionalismus. Jedním z nejlepších příkladů
 byly prezidentské volby r. 2003, kdy prezidenta Klause zvolili do
 prezidentské funkce jen díky komunistům, kteří se  ve věci Benešových
 dekretů postavili na stranu konzervativců proti údajně "měkkému"
 postoji svého hlavního oponenta, bývalého disidenta Jana Sokola.
 Pokračující existence tohoto scénáře je možná v důsledku dalšího
 faktoru, tendence, která je hluboce zakořeněna v české kultuře. Je
 spojena s obrazem, kteří o sobě mají Češi, kteří se vidí jako
 demokratický národ, jde o nacionální transkript, který je veřejný i
 skrytý. (viz James Scott, Domination and the Arts of Resistance.
 Hidden Transcripts, New Haven, Yale University Press, 1990.) Tento
 národní self-image, který je něco jako demokratický mýtus, používají a
 instrumentalizují politické elity od začátku dvacátého století pro
 legitimní, ale i nelegitimní cíle. 
Demokratický mýtus českého národa
 sloužil k ospravedlnění jeho existence a k rozbití rakouského impéria,
 v meziválečném období byl tento pozitivní self-image využíván Čechy ve
 srovnání se svými středoevropskými sousedy, ospravedlnil deportace
 sudetských Němců, později znovu sloužil jako pozitivní sebepojetí ve
 srovnání se středoevropskými, nyní komunistickými, sousedy -
 Čechoslováci se považovali za zralejší, úspěšnější a civilizovanější
 komunistický režim - například v letech 1945 - 1948, v roce 1956 a v
 roce 1968. Nakonec byl tento mýtus plně a nově legitimizován
 neposkvrněným obrazem tzv. sametové revoluce a znovu byl použit po
 roce 1989 formou antikomunismu - a jak, jsme viděli, formou
 pokračujícího mlčení týkajícího se holocaustu. Země, v níž se bojovalo
 proti komunistickému režimu v jeho éře nejméně, realizovala nejtvrdší
 lustrační politiku.
 Extremní politizace nedávné historie Česka je zvlášť viditelná v
 absurdních parlamentních směrnicích, které se snaží určovat práci
 historiků. Zákon, kterým byl vytvořen Ústav pro studium totalitních
 režimů požaduje, aby jeho zaměstnanci studovali období od 30. září
 1938 do 4. května 1945 a od 25. února 1948 do 29. prosince 1989 a
 dokázali předem danou "zločineckou podstatu totalitních režimů".
 Pokrytectví tohoto pseudovědeckého přístupu nemůže být dobrým receptem
 pro budoucnost. Film a literatura, které nemají takové skrupule jako
 politikové, vykreslují poněkud rozdílný obraz české společnosti za
 druhé světové války. Dodnes zůstávají romány Jiřího Weila Na střeše
 je Mendelssohn a Josefa Škvoreckého Zbabělci nejlepším
 popisem toho, jaká skutečně byla česká spolčenost za druhé světové
 války. Bylo by dobré, kdyby tyto romány sloužily jako vzor pro budoucí
 výzkum.
 Česká republika potřebuje svého vlastního Jana Tomasze Grosse, který
 působí v Polsku, anebo možné svého Roberta Paxtona, amerického
 historika, který rozbil mýtus o hrdinném francouzském odporu za druhé
 světové války. Paxton ukázal, že se vichystický režim aktivně podílel
 na deportaci francouzských židů a že odporu, i když byl obdivuhodný,
 se účastnil jen omezený počet lidí; je pochopitelné, že drtivá většina
 lidí měla strach a prostě se snažila za obtížných okolností vést pokud
 možno normální život. Podléhala přitom dennímu zbabělství a
 kompromisům. Nebylo to zrovna příjemné to poslouchat, ale to, že
 Francie dokázala se postavit tváří v tvár k této nepříjemné minulosti
 a učí děti o nedostatcích společnosti a jejich vlastních rodičů a
 prarodičů bylo francouzské demokracii nesporně ku prospěchu. 
(Robert
 Paxton, Vichy France: Old Guard and New Order , 1944-1944, New York,
 Columbia University Press, 1972.)
27672
 
Diskuse