Slovensko: Zmeny na mediálnej scéne a postkomunistické dejiny

4. 12. 2014 / Igor Daniš

Českí občania zaujímajúci sa o politiku, medzi nimi aj čitatelia Britských listov, pravdepodobne zachytili dianie na slovenskej mediálnej scéne, ktoré sa udiali v posledných mesiacoch. Finančná skupina Penta podnikajúca v rôznych oblastiach (napr. v zdravotníctve) vstúpila na slovenskú mediálnu scénu.

Najprv kúpila vplyvný, ale nie ziskový, ekonomický týždenník Trend – že vraj srdcovú záležitosť jej spolumajiteľa a šéfa Haščáka -, populárny týždenník Plus 7 dní efektívne mixujúci serióznu žurnalistiku s bulvárom a bulvárny denník Plus jeden deň. Neskôr sa začalo hovoriť, že vstupuje cez agentúra SITA (súkromná tlačová agentúra) do spoločnosti Petit Press vlastniacej nezávislý liberálny denník Sme a iné periodiká, hlavne regionálne. Päťdesiat percentný podiel spoločnosti odpredávali za slušnú ponuku, podobne ako v Česku, nemeckí vlastníci. Najprv časť redakcie Sme pohrozila odchodom. Začali sa rokovania a protesty proti vstupu Penty do Sme. Neskôr časť redakcie na čele so šéfredaktorom Matúšom Kostolným dala výpoveď k 31. októbru a druhá časť k 31. decembru. Nakoniec Penta vstúpila do Petit Press v oklieštenej forme: získala menšinový podiel 45 percent a prvé tri roky bude len pasívnym vlastníkom bez práva na rozhodovanie.

To už sa časť redakcia nevrátila späť a založila nezávislý projekt na internete pod názvom Projekt N s možnosťou vychádzať v budúcnosti aj v tlačenej forme.

Budú to mať ťažké. Na slovenskej scéne nie je miesto pre nový denník resp. webový portál. Ak získajú podporu, iba tak na úkor Sme. Uvidíme. Mne osobne sa zdalo z vystupovania bývalého šéfredaktora, že vnútorne trochu ľutoval trochu predčasný, skôr zbrklý, odchod.

Celý kolotoč okolo vstupe Penty, o ospevovaní voľného trhu, pokiaľ sa nedotýka nás samých (redaktorov Sme), trefne komentoval poslanec Ľuboš Blaha.

Na slovenskej scéne vznikla búrka: Hrozí slovenskej žurnalistike oligarchizácia alebo už de facto je oligarchizovaná (podobne ako iné časti spoločnosti, ekonomiky a politika)? Na Pentu sa za začali valiť rôzne obvinenia. Bola podozrievaná, že chce cez médiá získať iba väčší podiel na moci a ovplyvňovať tak politický a ekonomický vývoj na Slovensku vo svoj prospech. Bránila sa, že chce iba zefektívniť fungovanie tlačených médií na Slovensku, ktoré sú evidentne v kríze ziskovosti - podobne ako inde vo svete v kríze bez jasnej perspektívy do budúcnosti. Obidva zámery sú pravdepodobne správne.

Hovorí sa, že vlastníci Penty - hlavne Jaroslav Haščák -, sú pracovití, ambiciózni a dochvíľni ľudia - na rozdiel od mnohých ich konkurentov -, poberajúci medzi obchodnými partnermi a konkurenciou rešpekt a uznanie, ale  na druhej strane sa šíria fámy, že ich manipulácia s ľuďmi je v zmysle mečiarovského kréda: využi, použi, zneuži.

Vlastník a šéfredaktor neokonzervatívneho týždenníka Týždeň si pozval do svojej relácie Pod lampou vo verejnej RTVS na túto tému diskutovať Kostolného a bývalých šéfredaktorov LN Balšínka a Ekonomu Hanákovú, ktorí tiež nedávnej minulosti riešili obdobnú situáciu, neskôr odišli zo svojich postov a  založili menšie webové portály (Echo24 a Dotyk). Napr. Balšínek sa podivoval, že Penta má na Slovensku zlé meno, pretože v ČR je to vraj bez problémová spoločnosť.

Hríb ako moderátor prejavil svoje kritické obavy a neštítil sa Pentu kritizovať. Podobne ako on aj vedenie Sme pred niekoľkými rokmi videlo údajný spis SIS Gorila, kde je sa píše o manipulácii politikov Pentou. Neverili a neuverejnili tento údajný spis. Neskôr, keď sa údajný spis dostal zo zahraničia na web, pustli sa do Penty. Po relácii šéf Penty Haščák pustil cez nastrčeného človeka na verejnosť, že on dlhodobo finančne vypomáhal neokonzervatívnemu týždenníku .týždeň, napr. bezplatnou distribúciou po gymnáziách. Taktiež vyšlo najavo, že Penta cez svoju nadáciu finančne podporovala neokonzervatívne a neoliberálne think-tanky. Časť novinárov a intelektuálov fakt zľahčovala, že si to mohol na internete nadácie pozrieť ktokoľvek. Vyšlo tiež najavo, že Haščák a Hríb sú bližšími kamarátmi (či skôr boli). Akože sme to všetci nevedeli?

Investigatívny novinár Nicholson ohlásil vstup do redakcie Sme od januára. Je to dobrá správa. Pozrite si jeho blogy na sme.sk, hlavne jeden z posledných.

Nicholson bol neúspešným propagátorom zverejnenia  údajného spisu Gorila v slovenských médiách, predtým než sa dostala na web. Neskôr napísal o nej knihu, o čom som písal na týchto stránkach. Nicholson je podozrievaný z údajnej spolupráce s britskými informačnými službami. Či je to pravda alebo nie, prečítajte si tieto blogy o jeho cestách do Bieloruska a na východnú Ukrajinu a tiež jeho rozhovor o zázemí v Kanade. Čítajte pozorne (pasy) a hlavne medzi riadkami. ZDE ZDE ZDE ZDE

Penta sa nateraz v spoločnosti neteší dobrému menu, ktoré si užívala dlhé roky. Nastáva demytologizácia jej vzniku a príbehu, odkrytie jej legendy, ktorú sama o sebe vytvorila. Bývalý člen Prezídia  FNM za KDH v rokoch 2003-06 (teda v čase, ktoré zobrazuje o FNM aj údajný spis Gorila) a neskôr poradca ministra vnútra Lipšica Milan Krajniak začal o „príbehu“ Penty – teda o spôsobe ako sa dostala k peniazom -, písať na svojej stránke.

Verejne nie je známe, že by Penta právnym úkonom napadla tvrdenia Krajniaka. Naopak Krajniak píše o ich „boji“ v posledných dieloch. Ak môžete, prečítajte každý diel. Stojí to skutočne zato. Čítajte pozorne, pretože to je nielen o Slovensku, ale o praktikách vo všetkých postkomunistických krajinách. Rozhovor s Alojzom Lorencom vyšiel v Sme.

0
Vytisknout
3973

Diskuse

Obsah vydání | 8. 12. 2014