Na návštěvě v katolické komunitě v Teheránu
30. 1. 2018
/
Kateřina Duchoňová
čas čtení
7 minut
Ne
každý ví, že islám není jediným povoleným náboženstvím v
Íránu. Najdeme
v něm i zoroastriánské chrámy, synagogy a křesťanské
kostely. Jeden z nich jsem nedávno navštívila.
Procházíme
teheránskou rušnou ulicí plnou čajoven, bister a podomních
obchůdků se vším myslitelným zbožím. Naším hlavním cílem
v metropoli Íránu je sice setkání s kolegy lékaři,
ale teď máme volnou chvíli a tu využíváme k poznávání města
a jeho kultury.

Nejsem
v Íránu poprvé, znovu mě ale fascinuje jeho duchovní
bohatství. V minulosti jsem navštívila mešity i
zoroastriánské
chrámy. Zoroastriánství je původním náboženstvím Peršanů,
které učí o věčném zápasu dobra se zlem, které však nemohou
existovat odděleně podobně jako den a noc.V zoroastrismu se
zdůrazňuje morální zodpovědnost člověka za jeho činy a
možnost svobodné volby, díky rozšíření islámu ve středověku
jsou nyní vyznavači zoroastrismu nejvíce koncentrovaní v Indii,
ale jejich komunita působí i nadále v Íránu a prvky jejich
tradic jsou dodnes v íránské kultuře zastoupeny.
Ráda
bych jednou spatřila i místní synagogy, málo se ví, že
judaismus patří v Íránu mezi další z oficiálně
povolených náboženství.V Íránu i přes velký exodus po
islámské revoluci žije dodnes druhá nejpočetnější židovská
komunita na Blízkém Východě. Za vlády Hassana Rouháního se
odchod íránských židů ze země téměř zastavil.V současné
době je více respektováno praktikování judaismu včetně
hlavních židovských svátků.
Tentokrát
ale naše kroky míří k římskokatolickému kostelu s přilehlým
klášterem. Ve městě i v celé zemi jsou ovšem zastoupeny
mnohé křesťanské
denominace. Známá je díky poměrně velké arménské menšině
Arménská katolická církev, která se nadále také zmenšuje, ale
její vyznavači mohou vyučovat své děti v arménském
jazyce, mohou pít doma alkohol a mají vyhrazena dvě místa
v parlamentu, i když se stále diskutuje o tom nakolik jsou
jejich práva skutečně repektována.
My
momentálně přicházíme k nenápadné šedivé zdi, nad
kterou se vypínají ostnaté dráty. Jen působivé graffiti Madonny
s dítětem a holubiček se svatozáří napovídají, že jsme
u cíle naší dnešní cesty - u kostela svatého Abraháma, jednoho
z hlavních římskokatolických chrámů v íránském
hlavním městě Teheránu.
Přišli
jsme mimo dobu bohoslužeb, ale i přesto jsme se po několika
minutách dozvonili na usměvavého irského kněze, který zde již
působí více než deset let. Ukazuje nám kostel i rajský dvůr
kláštera: „Jsem tady momentálně v klášteře sám, ale v celém
Teheránu působí desítky křesťanských duchovních různých
denominací, jsem tu celkem spokojený, křesťané tu nečelí
vyloženě pronásledování, i když ne vše je jednoduché, život
komunity se rozvíjí, máme tu pravidelná setkání pro děti,
mládež, ale i starší lidi.“
Ještě
se zmiňuje o českém studentu perštiny, který na mše dochází a
zve nás na páteční mši. „V pátek je pro muslimy sváteční
den, je volno, proto je i hlavní mše v kostele místo neděle v
pátek, schází se tu kolem padesáti lidí.“
V
pátek přicházíme na mši, kostelík je už slavnostně vyzdobený,
do dáli se šíří vůně čerstvých květin a záře zapálených
svíček. Většina lavic v kostele je obsazených, je tu na první
pohled pestrá směs lidí různých národností, zaznívají písně
v angličtině, perštině, arménštině, ale i filipínštině.
Kněz káže anglicky o nebezpečí netolerance a nenávisti v
současném světě, odkazuje se přitom na Matoušovo evangelium,
čte: „Neboť
jsem hladověl a vy jste
mi dali najíst, měl jsem žízeň a dali jste mi napít, byl jsem
cizincem a přijali jste mě.“
V
tuto chvíli to platí i právě pro nás jako pro kohokoliv jiného,
kdo by na svých cestách zavítal do tohoto kostelíku, po mši jsme
pozváni na posezení na faře, v menší místnosti to žije, lidé
se baví, gestikulují a nabízejí si vzájemně čaj a sladkosti.
Seznamujeme se tady i se sympatickým českým studentem perštiny
Honzou, který nám vypráví o svém studiu a zkušenostech z
Teheránu. Mezitím nám jedna usměvavá filipínská žena nabízí
zákusky a zdraví nás, většina Filipínek přišla do Íránu za
prací nebo se zde provdala.
Ke
stolu nás pobízí paní se zelenýma očima a blond pramínky
vlasů, které jí vykukují pod pestrobarevným šátkem, umí
velice dobře anglicky, tvrdí, že žila určitou dobu v zahraničí,
zajímá se o naši profesi a důvody cesty. „Já jsem Rita a
považuji se za Asyřanku, rodina pocházela z území Mezopotámie,
momentálně žiji sama, tak jsem ráda, že se můžu přijít
pobavit mezi lidi z farnosti, v Íránu žije hodně kultur, ale
cizince zvenčí vídáme jen málo, i když rádi.“ Dále se živě
zajímá o možnosti medicíny a také psychoterapie v České
republice, chtěla by povídat dál, ale my už jsme na tento večer
pozváni k jednomu z teheránských přátel domů.Paní nás chce
v duchu tradiční pohostinnosti také pozvat domů, z časových
důvodů bychom to už však nestihli.
Někteří
mladí lidé naznačují, že praktikování křestˇanství problém
není, ale konverze z islámu problémem být může, avšak
poměry se v posledních letech čím dál více uvolňují i
v tomto směru.
Za
soumraku se v taxíku proplétáme hustým teheránským
provozem, stojíme dlouho v koloně, všude kolem zní klaksony a až
k obzoru se rozsvěcí tisíce světel, k nebi ční zeleně
nasvícená věž Milad. Hlavou nám víří zážitky posledních
dnů. Návštěva v kostele byla jistě jedním z těch
silných. Cítili jsme vřelé přijetí i pospolitost lidí
odlišných kultur žijících v jednom městě, které
většinově vyznává jinou víru než je ta jejich. I když si
uvědomujeme, že ne vše je idylické a řada lidskoprávních
organizací nadále bije na poplach.
I
přes určitou toleranci mezi jednotlivými věroukami není díky
totalitnímu režimu návštěva křesťanských
kostelů pro muslimy žádoucí a mohou čelit perzekuci, přesto
někteří z našich muslimských přátel by se rádi někdy
zastavili na mši, snad i pro ně pozvolna svítá na lepší časy,
alespoň v jejich zemi.Dění v blízké budoucnosti
nejspíš naznačí další směřování teokratického režimu.Snad
další změny vzejdou od samotných obyvatel a obejdou se bez
vnějších intervencí, které by mohly skončit katastrofálně.
11647
Diskuse