Normalizace 2.0 ve školách
1. 3. 2018
/
Kryštof Kozák
čas čtení
3 minuty
Co mají společného branná výchova, povinné dílny a
pozemky, jednotné přijímací zkoušky a odpor vůči inkluzi? Jedná se o střípky
mozaiky, která ukazuje jasný politický trend v českém školství, a to symbolický
návrat ke “zlatým” normalizačním letům.
Na první pohled to pro mnohé vypadá přitažlivě: branná
výchova naučí děti zvládat krizové situace, v dílnách a pozemcích získají
pozitivní vztah k práci rukama, jednotné přijímací zkoušky zaručí pořádek v
tom, že se konečně všichni budou učit to samé (tj. to, co bude v přijímacích
testech), a odlišní žáci budou zpět ve “zvláštních” školách, aby ostatní
“nezdržovali”.
Na druhý pohled se však kritickému pozorovateli jasně
odhalí i odvrácená strana tohoto přístupu. Branná výchova přispívá k vyvolávání
atmosféry strachu ve společnosti už od útlého věku. Povinné dílny a pozemky
jsou jen dalším článkem v řetězu snah vytvářet ve školách nevzdělané, poslušné
a levné pracovní síly do fabrik a provozů, které tu za pár let vůbec nemusí
být. Jednotné přijímací zkoušky povedou v atmosféře zostřené sociální
konkurence k učení pouze kvůli testům, tak jak se to stalo v USA. A zrušením
inkluze se pomůže vytvářet iluze homogenní společnosti, ve které jsou
odlišnosti pouze zdrojem problémů, jejichž nejlepším řešením je vyloučení.
Politicky mají tyto kroky společného jmenovatele:
jedná se o pokus zavést zpátky “normalizaci”, tj. omezit svobodný a
individuální přístup ke vzdělávání ve jménu disciplíny a uniformity, která se
maskuje za státní zájem. Proč přichází plíživý návrat normalizace? Ze strany
politiků, kteří tyto kroky prosazují, je hlavní důvod stejný jako kdysi: aby se
omezila schopnost opravdu kritického uvažování, které vede k osobní
odpovědnosti a ke schopnosti formulovat požadavky na pozitivní změny ve svém
okolí. Místo toho se bude mlčet a “makat”, což výborně vyhovuje všem zastáncům
stávajícího statusu quo.
Trochu paradoxní je politická přitažlivost těchto
normalizačních kroků ve školství - proč chtějí rodiče pro svoje děti
autoritativní školy, které je nepřipraví na samostatnou a odpovědnou
budoucnost? Zřejmě je třeba to vysvětlit v kontextu šířícího se strachu ze
svobody a otevřenosti. Direktivní a uzavřená škola se symbolicky stane obrazem
direktivní a uzavřené společnosti, po které bohužel řada lidí ve skrytu duše touží.
Výroky Dominika Duky ohledně omezování humanitních věd
do tohoto kontextu také pěkně zapadají - normalizace se na společenské “pavědy”
tvářila také velmi nepřátelsky. Humanitní i společenské vědy vytvářejí nástroje
pro kritické nazírání reality, a proto jsou pro ty u moci automaticky
podezřelé.
Co s tímto trendem dělat? V první řadě je potřeba si
jej uvědomit, se všemi konotacemi a důsledky. Poté je potřeba plíživou
normalizaci ve školách politicky porazit. Proto bude potřeba ukázat, že správně
uchopená svoboda a individuální přístup k žákům a studentům nevede nutně k
anarchii, hedonismu a nedisciplinovanosti, ale naopak k převzetí vyšší míry
zodpovědnosti za svůj učební pokrok i životní volby. Je potřeba také trpělivě
vysvětlovat, že rozvoj kritického myšlení, programování či kreativity se v
ekonomice budoucnosti bude hodit úplně všem mnohem víc než bezduché memorování
a slepá poslušnost. Třeba k tomu přispěje i magický příběh Ester Ledecké, jejíž
vzdělávání rozhodně neprobíhalo podle normalizačních linií.
15239
Diskuse