Proč je češství sociální konstrukcí
11. 4. 2019
/
Albín Sybera
čas čtení
5 minut
Češi, ani jiné národy nemají pojítka, na základě kterých by se o národech dalo hovořit jako o nadčasově definovatelném celku. Snahy hovořit o českých tradicích, o českém jazyce, o českých dějinách, či o české kultuře mohou být zajímavé, ale nikdy se jim nepodaří postihnout abstraktní myšlenku národního pouta tak, aby se vyhnuly svým vlastním kontradikcím. Při nejlepším se bude vždy jednat jenom o narativ sestavený z předchozích interpretací událostí a jevů, které se mnohdy odehrály jinak, než jak byly interpretovány, anebo si mnohdy ani nezasloužily pozornost, která jim byla věnována.
Samotná existence
České republiky je příkladem konstrukce myšlenky češství. Je to země, ve které
se obyvatelé nazývají Čechy a často tak vytlačují (někdy záměrně, často i
nevědomky) své německé, židovské či romské předky z úvah o sobě samých.
Ten hon za definicí Čecha je totiž od počátku odsouzen k nezdaru.
V momentě, kdy chcete najít podstatu češství, tak si na sebe jenom pletete
bič, kterým sebe sama donekonečna a bezvýsledně mrskáte.
Ve své knize
z r. 2016 „Historici, historiografie a dějepis“ se Petr Čornej táže, jak by
vypadala „Palackého koncepce husitství a
českých dějin, kdyby se její tvůrce nenarodil v evangelické, nýbrž
v katolické rodině?“ (str. 19). Aniž bychom se museli nutně pouštět do
úvah, jak by v takovém případě asi Palackého spisy vypadaly, je
pravděpodobné, že vnímání celých českých dějin by nutně nedominovala husitská
revolta a její interpretace v podání Aloise Jiráska, Tomáše G. Masaryka,
Komunistické strany Československa, či Václava Havla. Anebo Vlastimila
Vondrušky.
Je důležité si
uvědomit, že interpretace dějin se nemusela odehrát tak, jak se odehrála. Lpět
na „učebnicové“ interpretaci vlastních dějin ve smyslu toho, že dějiny se nějak
odehrály a já se to tak musím naučit, je strašně omezující. Jistě, dějiny jsou
postavené na konkrétních událostech, ale jejich interpretace je vysoce
subjektivní záležitostí, na kterou má vliv celá řada externích faktorů od
politické situace, přes jazykové bariéry až po finanční situaci jejich
interpretů.
Při snaze o
objektivní porozumění dějinných událostí je nutné si všechny tyto průvodní jevy uvědomovat a pokoušet se jim porozumět. Redukce chápání například současného
Ruska na citový apel vůči Matičce Rusi je projevem myšlenkové vyprahlosti. Je
to dokladem toho, že současná politická garnitura nemá Rusku co jiného
nabídnout, spíše než dokladem toho, že národovecká interpretace existence
„funguje“, jak naznačuje pan Urban (více ZDE).
Samozřejmě, že sociální
konstrukce češství neznamená, že osoby s občanským průkazem České
republiky fyzicky neexistují. Ale znamená to, že ideje, které si pod občanstvím
ČR tyto osoby představují, jsou sociálně vykonstruované. Nemají existenci
nezávislou na představách osob, které u sebe doklad „české totožnosti“
přechovávají. Kromě toho, že každá taková představa se odlišuje od ostatních
představ, tak i každá konkrétní představa češství se bude lišit sama od sebe
podle toho, v jakém čase se ji pokusíte komunikovat svému okolí.
Jak si všímá
kanadský filozof a teoretik vědeckého poznání Ian Hacking ve své knize
z roku 2001 „Social Construction of What?“ (Sociální konstrukce čeho?), sociální konstrukce jsou velmi
osvobozující. Osvobozují myšlení od pout, do kterých jej deformují například
jednoduché národovecké interpretace dějin, rigidní klasifikace třídního boje
jako se tomu dělo v 70. a 80. letech, anebo zaklínání se představou
„svobodného trhu“. Sociální konstrukce
nutí lidi sebekriticky přemýšlet o realitě kolem sebe.
Hackinga
k napsání knihy inspirovala mj. i známá esej (hoax) fyzika Alana Sokala „Transgressing
the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity“.
Sokal se touto svojí smyšlenou esejí snažil vystřelit si
z poststrukturalistických myslitelů své doby, Jacquese Derridy a jeho
předchůdců, jako třeba Michela Foucaulta či Rolanda Barthese. To se mu podle všeho
povedlo už jenom tím, že esej bez jakýchkoliv připomínek přetiskl akademický
časopis Social Text.
Samotná kniha Ian
Hackinga se pak věnuje sociálním konstrukcím bez vazby na evropskou
strukturalistickou tradici. Hacking se v ní zaobírá například vývojem
v chápání povahy sexuálního zneužívání, dopadu investic ve zbrojním
výzkumu na medicínu, či proč se některým pohořím říká Dolomity a jiným ne (i
přes obdobnou skladbu hornin).
Škoda, že podobné
texty, anebo alespoň překlad Hackingovy knihy, často chybí v českém
jazyce. Toho, že kritická reflexe strukturalistického myšlení v českém
jazyce, případně její aplikace na české „dějiny“, je velmi slabá, anebo vůbec
žádná, si všímá i Petr Čornej ve výše zmiňované knize.
V tomto
ohledu je bohužel česká společnost dnes častěji vystavená „post-pravdivé“
propagandě z dílny podobných pseudo-myslitelů, jako je Vladislav Surkov
(mimochodem, v současnosti o něm běží zajímavý pořad na BBC – „The Puppet
Master“ – více ZDE) a jejím ochotným českým mutacím, jakou je například Václav Klaus ml., Nikoliv seriózní polemice o tom, jak moc je české
vnímání svých vlastních dějin ovlivněno dobovým diskursem.
17255
Diskuse