Zadržení ruského tankeru signalizuje blížící se krizi v Černém moři

7. 8. 2019

čas čtení 3 minuty
Ruský komerční tanker Nika Spirit vplul 24. července do ukrajinského přístavu Izmail. Nicméně Ukrajina s využitím mezinárodního informačního systému EQUASIS identifikovala plavidlo jako totéž, které se pod jménem Nejma účastnilo blokády Kerčského průlivu dne 25. listopadu 2018. Během incidentu došlo k zajetí tří plavidel ukrajinského námořnictva s 24 osobami na palubě ruskými bezpečnostními silami u pobřeží okupovaného Krymu. Při ruském útoku došlo ke zranění tří ukrajinských námořníků, píše Ihor Kabaněnko.


Po příjezdu do Izmailu byla loď Nika Spirit/Nejma zadržena Bezpečnostní službou Ukrajiny (SBU) a kanceláří vojenské prokuratury. SBU dovolila osádce vrátit se po vyslechnutí domů. Tanker samotný byl zadržen jako důkaz a 29. července zabaven rozsudkem soudu v Oděse.

Rusko-ukrajinský incident s tankerem se okamžitě změnil v hlavní story ruských provládních médií, která mají sklon zdůrazňovat tři hlavní narativní linky.

Za prvé se prokremelská média snaží zasévat pochybnosti o tom, zda lze opravdu říci, že osádka tankeru aktivně "napomáhala" příslušníkům ruské FSB 25. listopadu. Plavidlo nemělo jinou možnost než splnit příkazy FSB. Takže Ukrajina nejednala spravedlivě, když zadržela loď a údajně nevinnou osádku.

Za druhé označují ruská média ukrajinské jednání za "provokativní".

Za třetí ruská média loajální k Moskvě otevřeně vyzývají k odvetě.

Stojí za povšimnutí, že dávno před incidentem Moskva oznámila vznik řady námořních zón v Černém moři, které budou dočasně nebezpečné pro dopravu na základě ruských "raketových a dělostřeleckých testů" a "námořních cvičení". Trvání těchto omezení, která Moskva oznámila prostřednictvím mezinárodního navigačního systému NAVAREA III, se protáhlo takřka na celý červenec. Ale okamžitě po zadržení ruského plavidla v Izmailu Moskva oznámila nová mezinárodní varování v pěti velkých námořních zónách Černého moře. Posledně oznámená omezení mají trvat do 12.-13. srpna. Celkově má oblast s omezeným provozem rozlohu 118 570 čtverečních kilometrů, tzn. pokrývá čtvrtinu plochy celého moře. A zóny s omezenou lodní dopravou se takřka úplně překrývají s doporučenými námořními trasami v západní, centrální a východní části Černého moře.

Ohlášená omezení koincidují s rozsáhlým cvičením ruského Jižního vojenského okruhu, které začalo 23. července. Těch se účastní "absolutně všechny" jednotky zmíněného okruhu.

Současně k incidentu s tankerem došlo několik dní před začátkem cvičení NATO a regionálních partnerů Agile Spirit 2019 na území Gruzie (27. července - 9. srpna). Tyto manévry zahrnují více jak 3 000 vojáků ze 14 zemí NATO a partnerských států, včetně Ukrajiny. Cílem cvičení je posílení interoperability a vycvičenosti a zlepšení operačních schopností účastníků.

Tento kontext vede k otázce: Proč Rusko vyslalo stárnoucí dopravní plavidlo do ukrajinského přístavu? Bezpečnostní experti spojení s Ukrajinským vojenským portálem tvrdí, že jde o další případ "hybridní agrese na moři" s cílem vyprovokovat ukrajinskou stranu. Vzhledem k okolnostem se generálporučík Olexander Skypalskyj, bývalý zástupce šéfa služby SBU, snaží přitáhnout pozornost k chystané "ruské ofenzívě".

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
11654

Diskuse

Obsah vydání | 12. 8. 2019