Zákopy „První světové války“ vysemenily nakonec obrněné valy k té „Druhé“
19. 5. 2020
/
Miloš Dokulil
čas čtení
4 minuty
(ale
předtím také třeba k „Mnichovu“!) — 1. část
Když měsíc po sarajevském atentátu na následníka
rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d’Este a jeho
manželku Žofii (z českého rodu Chotků) – po jistých výchozích
rozpacích především na straně Rakousko-Uherska – došlo
nakonec přece jen k jeho vyhlášení války Srbsku (28.
července 1914), možná ještě „kdekdo“ předtím počítal
s tím, že toto válečné střetnutí proběhne jako lokální
konflikt a celkově s krátkým časovým rozmezím; už jen
s přihlédnutím k vojenskému a ekonomickému potenciálu
obou výchozích stran konfliktu. V mnohých hlavách nejen
prostých lidí, ale dokonce na různých úrovních i aktérů oné
války, jako kdyby stále byl živý vzor k jejímu příštímu
průběhu: to, jak byly třeba vedeny sto let předtím ještě ty
rozmanité střety s Napoleonem. Jako kdyby šikovně svedená
bitva poměrně rychle mohla rozhodnout o vítězi celé války
(o jejích bojových prostředcích na obou stranách by se rovněž
hodilo mluvit).
Kdopak by býval čekal, že na frontách 1. světové války se
vzájemný boj nakonec změní v zákopová, dost staticky a
hodně krvavě probíhající střetnutí? I když před těmi
víc jak sto lety ještě bylo zcela běžné stále nasazovat do
bojů dragouny, existovaly již první ponorky a ještě před koncem
té dávné a hodně pustošivé války objevily se v předpolí
zákopů překvapivě první tanky (britské!); a letadla se začala
používat kromě k průzkumu též bojově. Byla poprvé uplatněna
dalekonosná děla, kulomety, ale i otravný plyn.
Ne že by cesta ke vzniku první ČSR byla jednoduchá a snadná. I
když významným tu byl respekt k legionářům ve Francii
(navíc třeba nezapomeňme, že francouzský generál Milan
Rastislav Štefánik byl Slovák) nebo to, jak se českoslovenští
legionáři v Rusku nakonec zmocnili celé trans-sibiřské
železniční magistrály, aby se paradoxně – po vítězství
bolševiků nad carským režimem – nakonec ještě mínili dostat
do Francie cestou přes Vladivostok!
Velká Británie jako tehdy bezkonkurenčně koloniální supervelmoc
měla během 1. světové války a po ní v Evropě spíš
omezenější zájmy; mnohem naléhavěji na situaci pro 20. léta
20. století si své hranice s poválečným Německem
hlídala Francie. Přitom před vypuknutím té málem čtyři a půl
roku trvající války ve střední Evropě protivahou Německa
mohlo být Rakousko-Uhersko, hraničící na Balkáně
s Osmanskou říší a ve střední Evropě s Bavorskem,
anebo za českými hranicemi třeba se Saskem. Poválečným rozpadem
Rakousko-Uherska vzniklo jako samostatný subjekt Maďarsko,
navrhující časem třeba, že by se o Slovensko podělilo
s Polskem! Mezi 4. až 16. říjnem 1925 došlo k tzv.
„Locarnským dohodám“ (podepsaným nato 1. prosince
v Londýně) zástupci sedmi států, včetně Německa (ale i
ČSR nebo Polska; a ovšem i Francie či Velké Británie), jejímž
mělo dojít k mezinárodním zárukám za německé západní
hranice v Porýní; aniž se na stejné úrovni jednalo o
německých východních hranicích (!). Už v rámci
předchozího tzv. „Ženevského protokolu“ (podepsaného 17.
června 1925) se smluvní strany prakticky z celého světa
zavázaly k nepoužívání plynů a bakteriologických zbraní,
kdyby se dostaly do válečného stavu.
Porůří bylo obsazeno Francií a Belgií mezi lety 1923-25, aby
takto tlačily na splácení válečných reparací Německem.
Locarnské dohody snížily prestiž Francie, zvýšily roli
Německa v Evropě, a zároveň snadno posílily význam
V. Británie, především na úkor Francie. Německo se stalo
členem Společnosti národů v Ženevě (k 8. září
1925) a další posílení své mezinárodní pozice zajistilo 12.
října 1925 obchodní dohodou se SSSR (kupodivu právě
v čase jednání o „Locarnských dohodách“!), na kterou do
půl roku navázala smlouva o vzájemném respektu (24. dubna
1926). Přímo ve Společnosti národů se o
další pozitivní politické zviditelnění Německa zasloužil dr.
Edvard Beneš tím, že své místo v její Radě
postoupil právě německému ministrovi zahraničí Stresemannovi.
8231
Diskuse