Menšina se musí přizpůsobit

19. 4. 2010

Článek pana Golga byl velmi zajímavý, reakce na něj ještě zajímavější, píše Jan Čihák.

- Je faktem (táhnoucím se historií), že chování, návyky a přístup menšinových jedinců jsou více pod "drobnohledem" většiny. Zkrátka je na ně pro jejich jinakost víc vidět a víc se o nich "mluví". To, co pan Golgo popsal, je klasický (negativní) stereotyp, s nímž se můžeme setkat po celém světě, Česko nevyjímaje (Angličané jsou čuňata - ani se doma nezouvají; Francouzi jsou namyšlení a odmítají mluvit jinak než francouzsky; Němci hrozně řvou a jsou to bejvalí nacisti; Rusové jsou vylité hlavy). Nepochybuji o tom, že celá ta story v Brazílii se zakládá na skutečných událostech, které takto vstoupily v národní slovesnost. Vezměme v úvahu, že manuálně pracující přistěhovalci skutečně většinou patřili do "nížší třídy" a přinesli si zvyky ze staré země. Ano, český venkov tělesné hygieně dříve moc nedal (a nedává jí ani dnes), ve městech se 12členné rodiny koupaly jednou týdně v neckách s toutéž vodou. Co se snese v mírném pásmu Čech, se asi už moc nesnese v tropickém pásmu Brazílie. Na druhou stranu nepochybuji, že asimilovaní potomci těchto lidí už dodržují "normální" brazilské hygienické návyky a nepřipomínají uzrálý syreček pochodující ulicemi. V Brazílii jsem nikdy nebyl, ale odhaduji z vlastní zkušenosti - už když jsem na jihu Evropy, výrazně vnímám, že jsem na sprchu zralý minimálně třikrát denně.

- Je také faktem, že spousta cizinců utrpěla po revoluci kulturní a estetický šok, protože je bohužel pravda, že např. cesta českou MHD v letním období je děsivá, řada občanů ČR zná antiperspiranty a vyholování podpaží jen z reklamy, i když se pravidelně myjí. V horku stačí hodina dvě a člověk "uzraje". U těch, kteří se skutečně koupou jednou v týdnu, je to ještě větší peklo. Ani pohled na slepené drny v podpažích hrdých příslušnic a příslušníků českého národa není zrovna "in".

- Reakce některých čtenářů, pane Čulíku, nejsou o fašismu, nebo rasismu. Je to zcela obyčejná hloupost a hluboký deficit osobního (a potažmo národního) sebevědomí. Ten se projevuje např. hysterickým dusáním při sportovních utkáních a pořváváním "Kdo neskáče, není Čech". Tragikomické pak bývá zjištění, že takovým "vlastencům" někdy ani nejde česká gramatika. Vrhači pekelných ohňů si asi skutečně nevšimli, že páně Golgův článek nese nadpis v uvozovkách a že se v něm mluví o ČÁSTI českého obyvatelstva a událostech, které se odehrály někdy na začátku minulého století. Já z něj vnímám ironické poťouchlé dloubnutí, ale nevidím na něm nic zlého nebo štvavého.

- Argument, že voda je drahá, neobstojí. Kolik vody spotřebuju ve sprše s úspornou hlavicí, vlezu dovnitř, namočím se, namydlím se, namydlené opláchnu? Pokud kubík vody stojí kolem padesáti korun, jedno takové sprchování může při cca dvaceti litrech vody stát cca jednu korunu (bez nákladů na mejdlo a sprchové gely, bez amortizace osušky a započtení nutnosti jejího praní).

- Na druhou stranu nepovažuji za fér způsob, kterým se klade rovnítko mezi problematiku nepřizpůsobivých v ČR a toto celkem legrační brazilské úsloví. Každá menšina na světě se musí více snažit a více usilovat o své místo na slunci než většina. To je jeden ze zákonů přírody a nelze před ním zavírat oči ani v tzv. vyspělé společnosti. Panem Golgem zmínění pristěhovalci se určitě museli snažit daleko víc, než rodilí Brazilci (jazyk, podnebí, zvyky, strava, koneckonců i ta hygiena). Nejde jen nutit většinovou společnost, aby menšině poskytovala všemožné úlevy, z valné části ji živila, respektovala její jinakost a specifika. Co ta menšina, neměla by mít kromě práv také nějaké povinnosti? Pane Čulíku, nikdy jsem nedělal rozdíly mezi Černochem, Vietnamcem, Ukrajincem, Čehúnem. Ale krucinálfagot mě to opravdu nebaví slýchat na zastávce trolejbusu, že jestli nedám dvacku, tak "PIČO SVINĚ BÍLÁ TĚ PODŘEŽU ROZUMÍŠ" apod. apod. atd. pomalu obden. Dokud svoje chování nezmění tito zjevové, nevidím důvod, proč bych se měl stát obhájcem těchto "utlačovaných a znevýhodněných", kteří ve skutečnosti nejvíce těží z neschopnosti tohoto státu zajistit aspoň elementární spravedlnost a vyžadovat dodržování norem a zákonů ode všech,j kteří v něm žijí.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 19.4. 2010