Dva klíčové návrhy pro rozhovory s Ruskem
13. 1. 2022
čas čtení
8 minut
Rozhovory mezi Spojenými státy a Ruskem, které byly zahájeny v pondělí, jsou nejdůležitější
za celou generaci, pokud jde o zájmy
USA a celosvětový mír. Jejich výsledek bude mít důsledky, které sahají daleko za hranice Evropy a zahrnují i čínské
akce na Dálném východě a možnost
mezinárodní spolupráce
v boji proti změně klimatu.
Zdá se však, že většina Bidenovy administrativy
je takto nevnímá. Navzdory určitým pozitivním náznakům nového
myšlení se zdá,
že dominantní snahou většiny
amerických představitelů je v podstatě
pokračovat ve stávající americké
politice nakopávání plechovky americko-ruských vztahů; to znamená snažit se vyhnout novým střetům, ale nesnažit se dosáhnout žádných
konkrétních dohod nebo vyřešit některou
z klíčových otázek, které
jsou ve hře, píše Anatol Lieven na webu Responsible Statecraft.
Pokud budou američtí
vyjednavači přistupovat k rozhovorům v tomto duchu, pak bude jejich záměrem uklidnit ruské
pocity vágními bláboly
a závazky k dalším jednáním. Bidenova administrativa
také může využít údajnou potřebu zapojit do
rozhovorů Ukrajinu a dosáhnout
konsensu se spojenci z EU a NATO jako záminku
k tomu, aby se nepřikročilo k žádným
konkrétním dohodám.
Tento přístup se již vyčerpal. Z poslední ruské demarše
je zřejmé, že ruská
vláda prostě nebude akceptovat vztahy se Západem, které
by pokračovaly v tomto duchu.
Z pohledu Moskvy se jedná
v podstatě o přístup USA od nástupu Obamovy administrativy
v roce 2009. Od té doby
nejenže Západ stále více
postupuje na úkor Ruska,
ale neuspořádaný stav
americko-ruských vztahů znamená,
že každá nová
krize - včetně těch, jako je Sýrie a Afghánistán, kde by měly
být americko-ruské zájmy v souladu - vede k novému nárůstu napětí. Nedávný vývoj týkající se Ukrajiny znamená, že ruský establishment považuje životní zájmy Ruska za ohrožené, a pokud nedojde k dohodě, která by dostatečně
řešila klíčové
obavy Ruska, je zřejmě ochoten
na obranu těchto zájmů jednat násilně.
Při zahájení těchto jednání by se američtí diplomaté měli
nejprve odvolat na největší myslitele americké tradice mezinárodních vztahů, Hanse Morgenthaua a Reinholda Niebuhra.
Morgenthau uvádí, že základní povinností státníků je pěstovat si mentální schopnost vžít se do
situace svých protivníků. To
nutně neznamená souhlasit s nimi. Vede to však k pochopení
toho, co vaši protivníci považují za životní zájmy svých zemí
a co považují za zájmy druhotné,
v nichž budou ochotni
přistoupit na kompromis.
To je naprosto zásadní pro každé úspěšné mezinárodní
jednání, a především
pro otázky míru a války.
Nejlepší definice životně důležitého národního
zájmu je totiž taková, za kterou je příslušná země
v krajním případě
připravena bojovat, a to s odpovídající podporou masy svého
obyvatelstva.
V současné
krizi kvůli Ukrajině je Rusko
připraveno bojovat (stejně
jako v roce 2014 a v případě Gruzie v roce 2008) a Spojené státy nikoli. Není
to z důvodu nějaké "slabosti"
Bidenovy administrativy (nebo Bushovy administrativy v roce 2008), ale jednoduše proto, že územní
celistvost a geopolitický status Ukrajiny a Gruzie zjevně nejsou životně důležitými zájmy
USA, kvůli kterým by stálo za to
riskovat katastrofu v podobě
války s Ruskem.
Američtí
diplomaté by také měli
mít na paměti varování Reinholda Niebuhra (v knize
Ironie amerických dějin) před
nebezpečím, které pro svět
i samotnou Ameriku představuje americká
samolibost a morální arogance. V současném kontextu to znamená uznat, že to neznamená, že se Putin "zbláznil" a ruská
politika je buď "záhadná", nebo naopak odráží trvalé
a kvazi-genetické sklony k
"agresi", ale že
ruské motivy a činy jsou velmi blízké motivům a činům washingtonského establishmentu, který sleduje své vlastní životní
zájmy. Především to platí
o 200 let starém odhodlání Ameriky vyloučit nepřátelské
mezinárodní aliance z vlastního
sousedství.
Jak by tedy měla
americká administrativa řešit konkrétní
otázky? Ruské
požadavky v současné podobě jsou zjevně
nepřijatelné, neboť
chtějí ústupky Západu
bez ruských ústupků či
záruk na oplátku. Jestřábí elementy na Západě naznačují,
že jsou ve skutečnosti
určeny k odmítnutí jako základ pro následnou
invazi na Ukrajinu. Nicméně za prvé, konsensus amerických zpravodajských služeb je takový, že ruská vláda
se ve skutečnosti ještě nerozhodla pro válku, a za druhé, jediný způsob, jak toto
tvrzení ověřit, je zahájit
rozhovory, předložit
rozumný protinávrh a
sledovat, jak se Rusko zachová.
Tento americký protinávrh
by měl obsahovat dva vzájemně propojené
prvky založené na myšlence reciprocity: Prvním z nich je obnovený závazek USA zaručit demilitarizovanému Donbasu autonomii v rámci Ukrajiny a veřejný závazek podmínit
souhlas Ukrajiny s tímto požadavkem další americkou pomocí
Ukrajině. Bidenova administrativa v
poslední době signalizuje určitou reálnou podporu autonomii Donbasu (což je koneckonců oficiální politika USA od roku 2015), ale musí jednat rázně,
aby toho dosáhla. Ruským
quid pro quo by zřejmě bylo stažení ruských ozbrojených "dobrovolníků" z Donbasu, odzbrojení donbaských milicí a plné uznání ukrajinské suverenity nad Donbasem.
Druhým návrhem
USA by měla být ukrajinská smlouva o neutralitě, která by vylučovala vojenské spojenectví
buď se Spojenými státy a NATO,
nebo s Ruskem. To opět předpokládá vzájemné ústupky obou stran. A mělo by to být doprovázeno dohodou o vojenském klidu, v níž
by Spojené státy a NATO slíbily, že
neumístí žádné
další síly v nových členských zemích NATO výměnou
za ruský slib, že Kreml neumístí žádné
další síly v Kaliningradu, Bělorusku, Podněstří a na Krymu.
Pokud se podaří
dosáhnout dohody v tomto duchu
mezi Spojenými státy a
Ruskem, pak Ukrajině i evropským
spojencům Ameriky nezbude nic jiného
než se připojit. Požadavky Kyjeva a Bruselu, aby
se do jednání zapojily samy, by však Washington měl důrazně odmítnout.
Ukrajinský politický establishment se kvůli hlubokým vnitřním rozporům není
schopen dohodnout na žádném rozumném postoji vůči Rusku, zatímco EU se není
schopna dohodnout vůbec na ničem, pokud jde o vnější
politiku.
Jejich zapojení
do jednání by bylo pouhým receptem na to, jak z celého procesu učinit rukojmí elementů, které jsou proti jakémukoli urovnání:
Ukrajinští ultranacionalisté
a historicky rozhořčení Švédové, Poláci
a Baltové. Pokud jde o řeči o tom, že to hrozí "novou jaltskou dohodou" nad hlavami
Evropy, je to hysterický, historicky negramotný brak. Nikdo nenavrhuje, aby
Estonsko, Polsko nebo Rumunsko opustily NATO a EU a podřídily se Ruskem nastolené vládě nebo aby se ruské tankové armády
vrátily do centra Německa.
Dohoda v tomto duchu bude západními
zastánci tvrdé linie tvrdě
napadena všemi obvyklými
obviněními ze "zbabělosti"
a "ústupků". Musí si však položit
otázku, zda jsou skutečně připraveni uvažovat o válce s Ruskem; a pokud ne, co navrhují jako konkrétní
alternativu k těmto návrhům. Ve Spojených státech si republikáni také musí
připomenout, že republikánská administrativa George Bushe nebojovala v roce 2008
za Gruzii stejně jako
demokratická
administrativa Baracka Obamy nebojovala v roce 2014 za Ukrajinu; a že v obou případech
rozhodnutí nezasáhnout podpořila a dokonce
iniciovala americká armáda.
Vzhledem k tomu, že
nikdo na Západě není ve skutečnosti připraven bojovat, otázka "zbabělosti" se nevyskytuje,
pokud jde o hledání rozumné, reciproční
dohody s Ruskem. Naopak, morální zbabělost znamená
setrvávat u prokazatelně neúspěšné a nebezpečné strategie.
Celý článek v angličtině ZDE
7540
Diskuse