KVIFF 2025: Kdybych měla nohy, tak ti nakopu

9. 7. 2025 / Fabiano Golgo

čas čtení 5 minut
Recenze filmů na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary - 11

 
Horizonty / If I Had Legs I'd Kick You / USA 2024

Film Kdybych měla nohy, tak ti nakopu představuje především mateřskou výzvu, která je v dnešní společnosti kladena na mnoho žen. Linda si je těchto výzev dobře vědoma a považuje se za vyčerpanou. Je prakticky sólo matkou nemocné holčičky, kterou celý den udržuje napojenou na lékařský přístroj. Když se jí hroutí život, vyhledá pomoc psychologa, ale zdá se, že jí nikdo nedokáže pomoci. 


 
Přichází to jako film, který už na první pohled vypadá, jako by přežil vlastní katastrofu. Vleče se na plátno, potlučený a promočený až na kost – domácí apokalypsa zapečená do vrstvy plesnivé pizzy, pytlíků pod očima a tichého šílenství jménem ženská každodennost. Tohle není film. Tohle je výkřik, zabalený do zvuku kapající vody a dítěte, které nikdy nepřestane kašlat.

Film má tep záchvatu paniky a postoj světice — půlka Ken Loach, půlka Rosemary má děťátko, přežvýkané migrénou digitální generace a nasvícené jako záchod na benzínce. A pod tím vším dusivým balastem je to především výstavní vitrína pro Rose Byrne, která se konečně zbavuje hollywoodského nátěru a nabízí výkon syrový, nepříjemně upřímný – a hypnotizující.

Byrne hraje Lindu, ženu tak přetíženou, že máte pocit, že se každou chvíli vypaří. Dcera odmítá jíst, manžel (jen jako hlas Christiana Slatera) jí nebere telefon, a strop se – doslova – hroutí. Čekáte, kdy z odpadu vyleze Kafka. Každý předmět kolem Lindy se proti ní spikl: pizza se potí výčitkami, víno ji obviňuje, a motelový pokoj se tváří, jako by ji soudil.

Bronstein (která se ve filmu i sama objeví jako přezíravá doktorka) snímá Byrne s takovou posedlostí, že by se i Bergman začal ošívat. Kamera Christophera Messiny jí vleze do tváře tak těsně, že máme pocit, že jsme nezvanými hosty u psychoterapie, kde hlavní hrdinka doslova opouští svůj rozum. Klaustrofobie obrazů i zvuků je naprosto programová – film Repulsion v porovnání s tímhle působí jako wellness víkend.

A pak se objeví Conan O’Brien. Samozřejmě. O'Brien je americký komik, scenárista, moderátor a producent, známý především jako dlouholetý moderátor nočních talk show, včetně „Late Night with Conan O'Brien“ a „Conan“ na stanici TBS. Svou kariéru zahájil jako scenárista pro pořady „Saturday Night Live“ a „The Simpsons“, kde se podílel na některých z nejikoničtějších epizod. Proslul svým absurdním humorem, výřečností, sebeironickým stylem a vysokou postavou s typickými zrzavými vlasy. Kromě televizní práce je také autorem podcastu „Conan O’Brien Needs a Friend“, kde v uvolněné atmosféře zpovídá slavné hosty. Ve filmu Kdybych měla nohy, tak ti nakopu překvapivě ztvárňuje vážnější roli – terapeuta hlavní hrdinky – čímž ukazuje širší herecký rozsah, než jaký u něj publikum běžně očekává.

Jeho výkon terapeuta, který vypadá, jako by právě zjistil, že jeho gauč má štěnice, dodává filmu nádech absurdního surreálna – buď jako komická vložka, nebo jako další úder do žeber, podle toho, jak máte nastavené nervy. A A$AP Rocky, coby hotelový recepční, připomíná Toma Waitse s bluntem – přídavek, který film posouvá někam mezi halucinaci a satiru.

(A$AP Rocky je americký rapper, hudební producent, herec a módní ikona. Proslavil se svým jedinečným stylem, který kombinuje jižanské beaty, psychedelický rap a sofistikovaný vizuální estetismus. Rocky je známý i svým vlivem na módu – pravidelně se objevuje na přehlídkách, spolupracuje s prestižními značkami a redefinuje vzhled moderního rappera.)

Ale tohle není satira. Je to bolestný výkřik, který byl oholený až na kost. Horor tu není v nadpřirozenu, ale ve společnosti. V systému. V tichém, každodenním vyčerpání. Film vibruje strachem člověka, který četl příliš mnoho rodičovských blogů – a přesto se mu mléko pokaždé zkazí. Linda není postava – je to esej o neplacené práci, o emočním vydírání a o mýtu „silné ženy“, která to všechno zvládne.

Režie ale nese i jistou dávku sadismu – Bronstein nám nedává žádný únik, žádné uvolnění, žádný moment tichého smíchu. Film je bez dechu, ale není vzrušující – je nemilosrdný. Divák se v Lindině sestupu propadá spolu s ní, a ta past je mistrně vystavěná. Ale nutně si položíme otázku: je utrpení novým filmovým žánrem?

Ve třetím aktu se film koketně naklání směrem k hororu – sliz, smrt zvířete, zářící díra v těle dítěte, titulky jako z Exorcisty – ale nikdy tam úplně nevkročí. Zůstává v meziprostoru mezi osobním zhroucením a symbolickým šílenstvím. A přesto to všechno Bronstein ustojí. Protože Linda se tu nezhroutí jen tak – je systematicky demontována světem, který jí slíbil, že může „mít všechno“, a zapomněl dodat, že to bude stát duši.

Největší bolest filmu je ale tichá: dcera je zredukována na ruce, nožky, dech – nikdy se pořádně neukáže. Manžel je jen hlas. A Linda je tak sama, že jejím posledním skutečným vztahem se stává vlastní hněv.

Kdybych měla nohy, tak ti nakopu je těžký, nekompromisní film – chvílemi ohromující ve své odvaze, chvílemi mučivý. Není pro každého. Ale koneckonců – mateřství taky ne.

0
Vytisknout
403

Diskuse

Obsah vydání | 9. 7. 2025