Britská zkušenost varuje před likvidací železničních tratí

4. 3. 2013

čas čtení 2 minuty

V roce 1963 rozhodla kontroverzně britská vláda na doporučení dr. Beechinga a jeho zprávy zlikvidovat 8000 kilometrů britských železnic a 2000 nádraží. Desítky lokálních tratí, které spojovaly vesnice s okresními městy, byly zlikvidovány. Vlaky tehdy považovala britská vláda za špinavé, pomalé, zastaralé a neefektivní. Předpokládalo se, že dopravu převezme automobilismus a vláda začala horlivě stavět dálnice. Nikoho nenapadlo, že zrušené tratě bude nutno za několik desítek let znovu otvírat. Ukazuje se, že v mnoha případech je to obtížné - železnice prodaly pozemky, po nich původně vedly tratě, a často se na nich stavělo. To například ztěžuje znovuvybudování tratě mezi univerzitními městy Oxfordem a Cambridží, protože ve východní části Anglie jsou na ní nastavěny pozemky. Stavba části nyní nově stavěné trati mezi Oxfordem a městem Bedford, která bude v obnoveném provozu do roku 2017, bude stát 270 milionů liber (8,1 miliard Kč).

Za posledních deset let se však počet cestujících v britských železnicích zdvojnásobil. Mladí lidé opouštějí automobily a jezdí vlakem. Příměstské vlaky jsou přecpané a železnice jen s velkým úsilím dokáže plnit poptávku. Stavějí se tratě na místě zrušených spojení, například ve Skotsku mezi Glasgow a Edinburkem přes Bathgate, anebo z Edinburku směrem na Galashiels, do kraje spisovatele Waltera Scotta. Investoři a plánovači proklínají dr. Beechinga. Jednoduchá, nepružná alternativa zrušení velké části britských železnic na počátku šedesátých let způsobila, jak se nyní ukazuje, dnešní britské ekonomice podstatné škody. V České republice zatím k rozsáhlejšímu rušení místních tratí nedošlo. Doufejme, že ČR nebude slepě následovat rušením tratí britský vzor z šedesátých let, aby toho po několika desetiletích litovalo, až už bude pozdě, a bylo nuceno velkým nákladem tratě zase obnovovat.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
11509

Diskuse

Obsah vydání | 6. 3. 2013