Jakub Szántó nepravdivě nařknul Britské listy z podpory syrského režimu

6. 6. 2013 / Daniel Veselý

Nemám přehnané nároky na zaměstnance veřejnoprávních médií, a to platí zejména o redaktorech, kteří se věnují zahraničním událostem. Nicméně obvinění reportéra zahraniční rubriky České televize Jakuba Szántó na adresu Britských listů mě coby stálého přispěvovatele BL mírně řečeno znepokojilo.

Facebookový komentář Jakuba Szántó k mediální smršti týkající se narození romských paterčat ZDE:

"Média tady jsou mimo jiné i od toho, aby společnost aspoň trochu kultivovala. Proto třeba kolem toho suchcovskýho svinstva ČT našlapuje ja v minovym poli (kterým to i je). Zatímco b-listy a spol. naopak jsou často kanálem těch svinstev. Jen pro zajímavost: jejich zpravodaj se nechal pozvat na luxusní výlet Bašárovou diplomacií do hotelu v Damašku. A odtamtud napsal něco o teroristech, co si nevážej slušnýho režimu. Proto útočim na Blejt-blatt."

Pokud vím, tak BL zaměstnávají jednoho redaktora, a tím je Karel Dolejší. Ten, pokud je mi známo, v Sýrii pracovně nepobýval. Je ale pravda, že v Sýrii bylo nedávno asi pět českých novinářů a ti si pobyt hradili ze svého (možná že Tereze Spencerové pobyt uhradil její zaměstnavatel -- Literární noviny). Z další diskuse ovšem vyplývá, že pan Szántó má na mysli reportáže Daniela Solise. Nicméně Solis, který skutečně propagandisticky podkuřuje režimu Bašára Asada, je vůči BL autorsky v opozici. Pozoruhodné je také Szántóvo pohrdání odlišnými názory, ačkoliv jde o člověka placeného i (světe div se!) z daní osob s jiným náhledem na svět.

Sám Szántó ve svém únorovém vystoupení k dění v Sýrii v ČRo ZDE z udržování vražedného konfliktu tamtéž viní výhradně režim syrského prezidenta Bašára Asada, aniž by vyváženě informoval i o zločinech takzvaných rebelů. Vzhledem k tomu, že šlo o vystoupení zaměstnance veřejnoprávního média (ČT) ve veřejnoprávním médiu (ČRo), bylo přímo jeho povinností o těchto skutečnostech referovat. Takto je zvykem informovat o konfliktu v této nešťastné zemi v profesionálních západních médiích. Jeden příklad za všechny: Robert Fisk z listu Independent.

Ve svých textech o válce v Sýrii píši o tom, že válečných zločinů se dopouští všechny strany, jak už to v obdobných konfliktech bohužel bývá, a přitom to není moje povinnost; nepracuji pro veřejnoprávní sdělovací prostředky jako pan Szántó. Jestliže se na BL často objevují texty, jež líčí zvěrstva rebelů, je tomu tak proto, že jim veřejnoprávní prostor příliš pozornosti nevěnuje a exkluzivně se soustředí na neoddiskutovatelné zločiny syrského režimu. Šéfredaktor BL nejednou odkazoval na reportáže britského kanálu Channel Four popisující bezradnou situaci nešťastných syrských civilistů, již čelí masivní vojenské mašinérii Asadova režimu i masovým popravám. Jakub Szántó by si měl tedy nejprve zamést před vlastním prahem, a teprve potom může klidně i primitivním způsobem napadat práci neprivilegovaných médií.

Poznámka - Jakub Szántó se nakonec za nepravdivé nařčení omluvil: "A ano svou chybu uznávám a omlouvám se za zkratku: Solis svoje cancy psal na ac24."

0
Vytisknout
6623

Diskuse

Obsah vydání | 7. 6. 2013