Pokus o obhajobu rasismu
7. 5. 2017
čas čtení
4 minuty
Dobrý den,
píši v reakci na článek
"A
největší rasisti žijí... ?", který ukazuje lidi v Česku jako největší
rasisty v Evropě,
ozývá se čtenář David Michal.
Prosím dovolte mi zahrát si v následujícím příspěvku ďáblova advokáta.
Metodika výzkumu byla zaměřena na vnímání lidí odlišné barvy kůže. Ovšem
lze vnímání, emoce, či pudy považovat za rasismus? Není snad za rasismus
možné označit až teprve reálný skutek, vyslovené slovo, nebo napsaný
text? Přečtěme si
jednu citaci:
"Židů, těch jsem se bál; věřil jsem, že potřebují křesťanské krve, a
proto jsem si raději zašel zašel o pár ulic, než abych šel podle jejich
stavení. Jejich děti si chtěly se mnou hrát, protože jsem trochu uměl
německy, ale já ne. Teprve později jsem se se Židy jak tak smířil. To
bylo na reálce v Hustopeči. Jednou jsme měli školní výlet do Pálavských
kopců. Když jsme po obědě v hospodě skotačili a dělali hlouposti,
ztratil se nám spolužák Žid na dvůr. Já za ním ze zvědavosti, on se
postavil za křídlo vrat a tam se tváří ke zdi ukláněl a modlil. Tu jsem
se zastyděl, že se Žid modlil, zatímco my si hrajeme.... Kdy že jsem v
sobě překonal ten lidový antisemitismus? Panáčku, citem snad nikdy, jen
rozumem, vždyť vlastní matka mě udržovala v krevní pověře..."
</quote>
Nedávno jsem poslouchal jedno z povídání kardinála Špidlíka o hříchu.
Vyprávěl tam, že hříchem není samotná myšlenka, hříchem je až opravdový
skutek vycházející z hříšné myšlenky.
Není špatné, že bývalý alkoholik při cestě kolem hospody pomyslí na
panáka, špatné je až pokud do hospody vejde a panáka si dá. Bývalý kuřák
neprovede nic tím, že při pohledu na krabičku cigaret dostane chuť si
zakouřit. Zhřeší až tehdy, když si doopravdy zapálí. Není zlé pomyslet
na samčí vzetí si hezké ženy na ulici, velkým hříchem už ovšem je
takovému pudu podlehnout a znásilnit ji.
A stejně tak není špatné, že např. bílý personalista pocítí jakýsi
pudový odpor k rómovi na pohovoru. Špatné je až když při finálním
rozhodování místo rozumu použije předsudky a vlastní pudy.
Pojďme tedy přestat číst levity lidem, že mají hříšné myšlenky, že mají
předsudky, že mají pudy, že jim bylo cosi vštěpováno v rodinách. Pojďme
říkat, že skutečné je to, co se doopravdy vykoná, řekne, napíše. Až
tehdy je možné se na druhého zlobit.
Nebýt rasistou je u mnohých otázkou vědomého rozhodnutí. Nebyli
vychováni mezi různými lidmi, bylo kolem nich vyprávěno a psáno o
spoustě předsudků. Člověk, který byl bit, se musí vědomě rozhodnout, že
sám bít nebude. Člověk narušený výchovou se musí sám rozhodnout, že bude
ve svých skutcích používat rozum a nikoliv své poškozené emoce.
Nevyčítejme lidem, že něco cítí, že mají předsudky. Ukazujme a říkejme
jim, že se mohou rozhodnout ne snad být jinými, ale chovat a vyjadřovat
se jinak. Protože pro život vůbec není třeba, aby rozum byl v souladu s
pudy. Naše složitá společnost to ani neumožňuje.
Pak možná po mnoha letech, děti našich dětí už budou mít rasistické
předsudky na mnohem nižší úrovni. Ale nejdříve si dnešní dospělí musí
uvědomit, že je třeba se tak rozhodnout. A ti, co již dnes rasisti
nejsou, jim to mají umožnit. Nenadávat, nevyčítat, trpělivě vysvětlovat
výhody života dle rozumu.
Hleděno na výzkum úrovně rasismu tímto prismatem, přes optiku této
obhajoby, pak Češi naopak vycházejí jako nejúpřímější lidé v Evropě, co
se týká vyjadřování jejich emocí a cítění.
Tolik má obhajoba rasismu v Česku a snad i návod, jak jej v Česku po
mnoha a mnoha budoucích letech práce snížit.
Přeji hezký den,
David Michal
12995
Diskuse