
Psychiatrická péče v Indii a kulturní specifika psychických poruch
13. 8. 2018 / Kateřina Duchoňová, Dominika Švecová, Věra Motyčková
Rozhovor s indickými psychiatry Rudrou Chakrabortym a Arunimou Chaterjee a psycholožkami Gargi Chakraborty, Charul Bhoria na psychiatrické klinice v Manobikshan – Berhampore, Západní Bengálsko
(Rozhovor vedly Kateřina Duchoňová, Dominika Švecová a Věra Motyčková)
Můžete prosím krátce říci něco o psychiatrické praxi v Indii?
Rudra
Chakraborty: Určitě. V Indii jsou v zásadě dva systémy
psychiatrické péče. Jeden je regulovaný vládou a druhý je
soukromý. Systém na naší klinice je privátní – platí se zde
v hotovosti, protože pojištění tady není ještě tolik
rozvinuté, a to zvláště, co se týče problematiky duševního
zdraví. Pacienti zde platí určitý obnos za registraci, a potom
za každou další kontrolu nebo sezení. Snažíme se stanovit
diagnózu a způsob léčby – jestli se bude jednat pouze o
farmakologické řešení, psychoterapii nebo obojí. Většina
pacientů vyžaduje kombinovanou léčbu. Snažíme se o holistický
přístup ke všem pacientům a jejich potížím.
Arunima
Chaterjee: V Indii vlastně dlouhou dobu převažoval biologický
pohled na nemoci, alespoň tedy co se týče oficiální medicíny.
To znamená, že lidé si často myslí, že přijdou k lékaři
a on nebo ona jim předepíšou léky. Ale co se týče psychiatrie,
tak zde víme, že velkou roli hraje psychoterapie a mnoho duševních
potíží dokážeme její pomocí léčit. Je to ostatně i
v doporučených postupech. Pokud kombinujeme léčbu
medikamenty s psychoterapií, tak můžeme dosáhnout lepších
výsledků. Ačkoliv v mnoha částech Indie není
psychoterapie tolik rozvinutá, tak zde v Manobikshan/Berhampore
zkoušíme kombinovat tyto dva typy terapie – to znamená
farmakoterapii a psychoterapii. Kdykoliv pacient přijde na naši
kliniku, začneme nejprve s jeho nebo jejím podrobným
psychiatrickým vyšetřením, potom formulujeme diagnózu. Jestliže
pacient potřebuje léky, tak zahájíme medikamentózní léčbu a
zároveň ho můžeme přímo na klinice odeslat k psycholožkám,
které zároveň zahájí psychoterapii.
Jaký druh psychoterapie je tady v Indii obvyklý?
Arunima Chaterjee: Kognitivně behaviorální terapie, která je používaná pro léčbu deprese stejně jako pro obsedantně kompulzivní poruchu a další duševní potíže. Tam také patří expozice a prevence kompulzí (nutkavosti), která se používá pro léčbu obsedantně kompulzivní poruchy. U poruch osobnosti používáme podpůrnou psychoterapii a konkrétně u hraniční poruchy osobnosti dialekticko behaviorální terapii. Všechny tyto přístupy většinou doporučujeme.
Gargi
Chakraborty: V zásadě používáme různé typy psychoterapie.
Používáme často také mindfulness v terapii deprese, a jak
již poznamenala Arunima, používáme také různé typy
behaviorálních technik závisejících na typu poruchy a většinou
následujeme eklektický přístup. Někdy používáme i
psychoanalytické metody: katarzi nebo techniku volných asociací.
Záleží také na typu potíží. U dětí nejvíce praktikujeme
behaviorální přístup. V kurzu je hlavně kognitivně
behaviorální terapie a mindfulness přístup.
Máte tady také skupinové terapie?
Gargi Chakraborty: Ano, začali jsme dělat skupinové terapie zaměřené na rodiče. A také plánujeme zahájení skupinových terapií pro pacienty s obsedantně kompulzivní poruchou.
Rudra
Chakraborty: Víte, oblast ve které pracujeme má specifickou
demografii a etnické zastoupení. Většina lidí tady pochází
z minoritní náboženské skupiny a řada mužů jsou
konstruktéři, kteří odchází za prací do různých částí
Indie a také do jiných zemí. Takže ženy často zůstávají
doma samotné s rodinami svých manželů. Také tu stále
především na venkově existují manželství domlouvaná již v
dětství , uzavírají se i sňatky mezi příbuznými, všechny
tyto skutečnosti jsou velmi unikátní a v tomto regionu
rozšířené. Takže psychické poruchy tady někdy mívají
zvláštní symptomy, například somatizační poruchy jsou tady
časté. Nebo disociace a konverzní poruchy. Lidé hodně věří
biologickému modelu nemoci a prožívají své emoce tělesně.
Uvědomění si psychologických mechanismů není tak časté.
Takže jsme chtěli šířit povědomí o tomto tématu a situaci
zlepšit. Snažili jsme se zapojit média – máme aktuálně svůj
televizní pořad na populárním televizním kanálu, kde se lidé
mohou zeptat na cokoliv z oblasti duševního zdraví.
Zmiňovali jste lidi různého původu a různého náboženského vyznání. Můžete krátce zmínit, jaká náboženství jsou tady rozšířená a jak se liší léčba u lidí z různých náboženských skupin?Možná nám také můžete přiblížit, jak jsou případně duševní potíže ovlivněny náboženstvím ?
Rudra
Charkaborty: Ano, to je velmi zajímavé téma. V této oblasti
je poměrně hodně muslimů, ale samozřejmě také hinduistů.
Můžeme tady najít celkem dost tzv. kulturně podmíněných
symptomů. Například se tu často objevuje tzv. dhat syndrom,
zvláště v mužské populaci, která věří, že masturbace
je hřích. Z toho se může rozvinout určitá tělesná slabost,
letargie až deprese. Ti lidé často přichází se symptomy úzkosti
nebo deprese a na pozadí je tento problém. Podobné to může být
i u žen. Lidé také věří v možnost posednutí
nadpřirozenými bytostmi. Mají symptomy konverzních poruch (tzn.
psychogenní obrny, slepoty, psychogenní ztráty řeči nebo
neepileptických záchvatů), včetně příznaků transu a
posedlosti. A potom po podrobném psychiatrickém vyšetření
zjistíme, že ti lidé trpí nějakým problémem v osobním
životě, se kterým se obávají svěřit v rámci rodiny.
Často jsou to právě ženy dlouhodobě odloučené od svých
manželů kvůli jejich práci na velké vzdálenosti. Ty potom mají
zábrany sdílet své emoce v rámci širší rodiny, a tak je
vyjádří nevědomě pomocí svého těla a myslí si přitom, že
jsou posedlé. Takže tyto zajímavé fenomény mívají celkem
běžný základ, ale bývají podbarvené sociálním, kulturním
nebo náboženským prostředím.
Arunimo, vnímáš to podobně? Také máš pacienty s těmito problémy? Jakými potížemi trpí Tvoji pacienti?
Arunima Chaterjee : Ano, tyto potíže jsou v Indii poměrně rozšířené, je to již zmíněný dhat syndrom spojený s pocity viny a následnou depresí kvůli masturbaci, která je z náboženských důvodů zapovězená. Dalším syndromem je koro. Koro znamená, když si muži myslí, že se jejich pohlavní úd postupně zanořuje a nakonec zmizí uvnitř břicha. Někdy se syndrom koro objeví i v epidemické formě. Mohou tomu věřit všichni muži z vesnice. Guruové a podobní lidé je utvrzují v tom, že se takové věci dějí, namísto toho, aby se přišli poradit a léčit, tak mohou být vystaveni děsivým prožitkům, aniž by vyhledali léčbu. Je to duševní porucha.
A co se týče dětí? Jakými potížemi trpí děti?
Arunima Chaterjee: Jedna překvapující věc je, že u dětí se setkávám ve své každodenní praxi s dětskou somatoformní poruchou. Pětileté nebo šestileté děti přichází s mnoha stížnostmi na tělesné potíže a všechna vyšetření jsou s normálním nálezem. A když potom jdeme do detailu, tak zjistíme nesoulad mezi rodiči a různé konflikty v rodině a ty děti potom trpí nejrůznějšími bolestmi bez zjištěné organické příčiny.
Je tady běžné, že lidé nejdříve vyhledají přírodního léčitele, ještě než navštíví psychiatra ?
Rudra Chakraborty: Ano, to je zajímavá zkušenost, kterou bych chtěl sdílet, že tato léčba vírou, důvěra v různé typy léčby pomocí víry je hodně rozšířená napříč náboženskými skupinami a zvláště ve venkovské populaci, kde je nižší míra vzdělanosti. Lidé věří, že některé psychózy jsou vyvolané nadpřirozenými vlivy a skutky, jako je i černá magie nebo další věci. Ale potom, co se pomocí našeho televizního programu snažíme vzdělávat a šířit povědomí, tak lidé začínají přicházet se svými potížemi přímo k nám na kliniku. Přitom říkají, že lidé v jejich okolí jim doporučují navštívit přírodního léčitele, ale oni jim už nedůvěřují, protože sledují náš program a už rozumí tomu, že se nejedná o černou magii nebo nějaký duchařský fenomén, ale jsou to projevy mozkové poruchy. Takže pokud se lidem dostane patřičného vzdělání v jazyce, kterému jsou schopni porozumět, skrze masmédia, tak jsou schopni rozpoznat příznaky duševní nemoci, správně je identifikovat a vyhledat pomoc. Neztrácet drahocenný čas.
Jaké jsou nejběžnější příznaky psychotických poruch ve vašem regionu?
Rudra Chakraborty: Vlastně všechny možné psychotické a jiné potíže jsou běžné, já osobně se ve své praxi často setkávám s bipolární afektivní poruchou. Se schizofrenií méně. A hodně akutních a přechodných psychotických poruch se postupně transformuje v bipolární poruchu, mohli bychom říci, že i potíže s užíváním marihuany jsou časté, ale možná ne tolik, snad kvůli náboženství. Ale potíže s alkoholem jsou poměrně časté.
Myslíte, že existují některé typy bludů ( v rámci psychózy) specifických pro vaši zemi?
Rudra Chakraborty: Ne , nemyslím si, protože v Indii jsou dnes lidé čím dál více vzdělaní. Někteří dobře rozumí technice, takže se jejich bludná přesvědčení v rámci psychózy týkají světa počítačů a internetu a u některých bludů je to stále svět duchů a podobných věcí, to přetrvává i jinde na světě. Takže tu není žádné úplně jasné rozlišení, spíše se to týká vzdělání lidí a jejich zázemí. A protože se míra vzdělanosti může i v rámci jednoho regionu dramaticky lišit člověk od člověka, tak tady neexistuje nějaké typické přesvědčení s výjimkou již zmíněného dhat syndromu.
Diskuse