Proč jsou evropští komisaři jen úředníci a proč potřebujeme evropskou federaci
30. 5. 2019
/
Boris Cvek
čas čtení
5 minut
Tuto dobu, totiž tahanice ohledně sestavování Evropské
komise, by si měli Češi pořádně vrýt do paměti. Komisi skládají vrcholní
politici národních států. Nespadla z nebe, nerozhodují o ní žádní
úředníci. A pokud jsou komisaři jen úředníky, oněmi nenáviděnými „byrokraty
z Bruselu“, pak právě proto, že národní politici nechtějí, aby nad nimi
byl někdo politicky mocnější. Mají to být úředníci, kteří poslouchají národní
státy.
Jenže které národní státy? Národních států je dvacet
osm. Mají komisaři poslouchat belgické, italské nebo dánské politiky? A co když
se v těch zemích změní vlády a budou chtít něco jiného, než chtěla minulá
garnitura? Co kdyby se třeba příští česká politická většina styděla za stupidní
pokus Sobotkovy vlády soudit se s Unií ve věci směrnice o zbraních? Nebo
dokonce za odmítání uprchlíků! Národní státy, ba ani národní zájmy nejsou
žádnou konstantou a Brusel není žádný protipól těchto zájmů.
Navíc pokud někdo argumentuje národními zájmy, tak
není důvod, aby ho jiné země vůbec braly vážně, neboť ony mají taky své národní
zájmy, což celé jen vytváří neřešitelnou situaci typu kakofonie infantilů,
kteří řvou: já chci! To není žádný argument. Argumentovat se musí společným
zájmem a hledáním kompromisů. V4 údajně chce, aby šéfem Komise byl Maroš
Šefčovič. Dobře, ale v Unii jsou ještě jiné státy. Co když taky něco
chtějí?
Pro vládu národních politiků nad Unií máme Evropskou
radu. Je to de facto ten nejmocnější orgán v EU. Tam se národní politici
musí nějak domluvit na tom, co má vlastně Komise dělat. Evropský parlament
oproti tomu, ačkoli je demokraticky zvolený s celoevropským mandátem (takový
mandát nenajdeme u žádného politika na úrovni národních států), nemá dokonce
ani zákonodárnou iniciativu. Tak moc se ho národní politici bojí! Odtud pochází
celý takzvaný „demokratický deficit“ Evropské unie: ze strachu národních
politiků dát skutečnou moc těm, kdo dostali demokratický mandát
v evropských volbách.
Národní politici se ovšem v rámci Evropské rady
stejně musí nějak dohodnout na tom, jak budou řešit celoevropské problémy. A v
celoevropské agendě jsou zjevně ve střetu zájmů. Ani ne tak proto, že by jejich
zájmem byl skutečný národní zájem státu, který představují, ale proto, že
jejich zájmem je často především jejich vnitrostátní moc. Mnohem více než na
rozumné celoevropské politice jim záleží na tom, aby udrželi svou pozici doma,
občas, a to je také nejzoufalejší způsob, i za cenu toho, že demagogicky
obviňují Unii z imaginárního zla, které pumpuje jako jed do zdravého národního
organismu.
Jestli mají národní politici dnes nějaké problémy
s tím, na čem se domluvit na Evropské radě, jakou Komisi vlastně navrhnout
Evropskému parlamentu atd., je to jen něžná ozvěna toho, jak by tyto dohody
byly těžké, kdyby se nekonaly před evropskou veřejností a v rámci
zaběhlých institucí. Dnes jednotlivé frakce v Evropském parlamentu
zastupují stejně tak Němce jako Italy nebo Čechy, Dány, Portugalce atd.,
dokonce stále ještě i Brity. Úplně jiná situace by byla, kdyby se např. Německo
a Francie cítily jako naprosto suverénní země, které nad sebou žádnou společnou
evropskou politiku nemají a které naopak mají hájit jen své tzv. národní zájmy.
Najednou by bylo jasné, kdo je v Evropě pánem… a Češi ani žádné jiné malé
národy by to nebyli.
Je jistě pravda, že Německo a Francie mají větší vliv
v EU než Česko a jiné malé státy. Ale chtít, aby stát s osmdesáti
miliony občanů, který má jednu z nejvýkonnějších ekonomik na světě,
nebo stát, který je členem Rady bezpečnosti a má jaderné zbraně, aby tyto státy
měly v rámci EU stejné postavení jako ČR, by bylo čiré šílenství. Darem
z nebe je už „jen“ to, že spolu neválčí a že nás vzali do svého
nadnárodního uskupení, které se rozhodly uspořádat na hodnotách demokracie a
právního státu. Uvědomuje si to dobře i Švýcarsko, jehož občané
v referendech přijímají bruselské směrnice, o nichž jejich politici
nemohli v rámci Evropské rady ani jednat, protože Švýcarsko není členem
Unie. Švýcarští občané ale dobře vědí, že poslouchat Unii je to nejlepší, co
sami pro sebe mohou udělat, a nevede se jim zle, tím spíše ve srovnání se
situací ve Spojeném království. Jedna věc je referendum, a referenda Švýcaři
mají, druhá věc je ovšem to, že mají také kvalitní informace a umějí počítat.
Ale zpět k úředníkům v Bruselu: až zase
někoho uslyšíte nadávat na nikým nevolené evropské byrokraty, připomeňte mu, že
tyto byrokraty na jejich místa navrhli národní politici a že jejich návrh
schvaloval Evropský parlament, volený napříč celou Evropskou unií. A především:
že to jsou byrokraté jen proto, že národní politici se bojí o svou moc, o své
postavení, čili brání se mít nad sebou místo poslušných úředníků skutečnou
federální vládu. Jestliže tedy někdo nechce, aby „nám vládli bruselští
byrokrati“, měl by podporovat vznik plnohodnotné federální vlády Evropské unie,
která bude zodpovědná jen poslancům v Evropském parlamentu, neboť právě ti
dostali skutečný demokratický mandát na celoevropské úrovni.
9025
Diskuse