Volby do Evropského parlamentu, anebo každý Maďar může za to, že Maďar
23. 5. 2019
/
Tomáš Korda
čas čtení
7 minut
Proč si volič
musí vybírat jen z politických stran pocházejících z jeho
státu, když jde volit do Evropského parlamentu? Proč je volič
omezován rozměrem svého národního státu, když volí politickou
reprezentaci, která má být nadnárodní? Proč nemůže volič
českých Zelených volit německé Zelené, či volič KDU-ČSL
německou CDU-CSU, anebo volič Okamury německou AfD či
francouzskou Národní frontu Marine Le Pen? Co by se stalo, když by
politické strany věděly, že mohou oslovovat voličstvo po celé
Evropě?
Dnes je však
volič dopředu omezen rozměrem svého národa, a proto není divu,
že volit skoro nechodí a o voličovu důvěru se uchází de facto
jen dva typy nacionálních stran – jednak strany otevřenosti a
evropské spolupráce a jednak strany ochranářské, které chtějí
svůj národ před světem uzavírat. Obě tyto alternativy jsou však
falešné.
Ochránci chtějí
zabezpečit svůj národ před Evropou a potažmo zdrcujícím tlakem
celého světa. Vůči nim vystupují zastánci „otevřenosti“
svého národa k Evropě a světu vůbec. Falešné alternativy
jsou to proto, že tábor ani jedněch neochrání voličstvo před
táborem svých nepřátel. Oba tábory se spíše náramně
doplňují. Kdo nás tedy ochrání před ochránci našeho národa?
Rozhodně to nemohou být ti, kteří se Evropě chtějí nanejvýš
jen otevírat.
Hlásat potřebu
celoevropské spolupráce je bezohledné vůči těm, kteří z
otevřeného světa rozhodně neprofitují a kteří celkem
pochopitelně volí někoho, kdo jim slíbí, že Česko
nekompromisně ochrání. Lidem zklamaným z „politiky otevřenosti“
nemá cenu cokoli poučeně vysvětlovat. Takové poučování je
urážlivé a nakonec kontraproduktivní. Ani rozpadající se Evropa
či ekologická krize zklamané lidi nedonutí, aby si řekli, že to
tedy ještě jednou zkusí. I kdyby celý svět měl shořet, nezkusí
to. Jejich zklamání je absolutní. Čili nezbývá, než na jejich
zklamání přistoupit a dát jejich zklamání plně za pravdu.
Celá otázka,
zda se světu otevřít či naopak se před ním uzavřít, je
falešná a zavádějící v tom smyslu, že ať už na ni
odpovíte jakkoli, pokaždé předpokládáte prostředníka, přes
kterého se světu chcete otevírat, anebo který vás má před
světem ochránit. Pointou ale je tohoto prostředníka škrtnout. I
ti nejhorlivější zastánci evropské spolupráce jsou nakonec
nacionalisté, neboť předpokládají národ jako prostředníka,
skrze něhož se má občan národního státu Evropě otevřít.
Pointou ale je, aby občan zaujmul přímý či bezprostřední vztah
k Evropě a aby tím otázky otevřenosti či uzavřenosti svého
národa vůči Evropě učinil obstarožními, nezajímavými,
zbytečnými.
Pointou je si
uvědomit, že i ten nejliberálnější světu otevřený elitář,
který zná jen svět a málo svou domovinu, je elitou určitého
národa a jménem nikoho jiného než jménem svého národa nemluví
s představitelem jiného státu. I pro tohoto světoběžníka
je stát vždy pouze národním státem a ten podle toho také vypadá
– jako stát ovládaný svou nacionalistickou elitou, která svůj
národ buď vnějšímu světu více otevírá, anebo se ho naopak
před během tohoto světa snaží izolovat.
Zklamaný volič,
který žije představou, jak ho liberální elity podvedly, však
může prozřít, či spíše jen on může prozřít, protože jen
skrze upřímný pocit křivdy, podvodu, zklamání a nespravedlnosti
člověk může vystřízlivět k poznání, že on sám
participoval na podvodu, jehož se stal obětí. Nejprve ho podvedly
liberálně nacionální elity, které mu namluvily, ať se otevře
světu, protože dějiny světa s pádem komunismu skončily,
čili se nemusí již ničeho obávat. Avšak očekávaná pohoda po
konci dějin nepřišla. Na místo pohody se dostavilo zklamání,
které dalo sílu všemožným nacionalismům. Zatímco dříve se
přívrženec liberálního kosmopolitismu stal spíše jeho pasivní
obětí, naivní a důvěřivou, nyní jakožto přívrženec
nacionalistů se podvádí aktivně. Nenechává si nic namluvit, ale
spíše sám sobě aktivně namlouvá, že uzavřenost může sloužit
jako alternativa k otevřenosti, že nacionalismus liberální
může být vystřídán nacionalismem antiliberálním. Takové
hlouposti si namlouvá, protože zapomíná či nevidí, že i
liberální světáci toho nejhrubšího zrna, které tolik nesnáší,
jsou nakonec nacionalistického ražení. Kdyby neměli národ,
neměli by se o co opřít. Čeho by byli oknem, či spíše dírou
do světa, když ne svého národa. Problém liberálních elit
nespočívá v tom, že na svůj vlastní národ zanevřely, ale že
k němu zůstávají tiše a nepřiznaně přimknuty, aniž by
měly tu kuráž se k tomu přiznat.
Vposledku neběží
o to, nakolik elita svůj národ světu otevírá, nýbrž že to,
koho světu otevírá, není občan Evropy, ale občan národního
státu. Problém v prvé řadě nespočívá v politickém
programu, který elity nabízejí, ale v tom, komu ho nabízejí.
Nápadná vyprázdněnost politických programů na všech frontách
má svou příčinu právě v tom, komu je program určen.
Jestliže je adresován primárně občanovi národního státu, musí
podle toho také vypadat. Jestliže by však politický program
voliče oslovoval nikoli jako občana toho či onoho národního
státu, ale jako občana Evropy (bez ohledu na to, zdali Evropa jako
jeden stát existuje či nikoli), bude tomu také odpovídat –
například bude mít obsah, který umožní voliči hledět vřed do
budoucna. Za účelem vytvoření takovéto elity tu existují volby
do Evropského parlamentu.
Dokud liberální
elita neosloví voliče jako občany Evropy a nenapíše jeden
politický program adresovaný všem bez rozdílu, čili dokud bude
oslovovat své voliče jako příslušníky toho či onoho národního
státu, nechť mlčí před těmi, kteří chtějí svůj národ jen
zarputile ochraňovat. Kde je strana, kterou by mohl chtít volit
Čech, Španěl, Řek, Němec, Francouz či Maďar? Sapér Vodička
z Haškova Švejka měl samozřejmě pravdu: Každý
Maďar může za to, že je Maďar. Nejen nacionalisté všeho
druhu, ale i liberální nacionalisté tuto vinu z každého
Maďara, Čecha či Němce snímají. V tom tkví jejich
nacionalismus, v tom tkví nacionalismus i každého
multikulturalisty či multinacionalisty a nakonec i nacionalismus
přítomný v každém z nás.
8027
Diskuse