
Stalo se Ježíšovo ukřižování hned nadějným symbolem?
27. 3. 2021 / Miloš Dokulil
čas čtení
7 minut
(Zůstaly
nám následně poznatky o tomto stěží adekvátně popsatelném
způsobu popravy?)
Pro
některé lidi jako kdyby nošení křížku zavěšeného na zlatém
náhrdelníku bylo pouze jakousi „ozdobou zevnějšku“. I když
by zároveň snad doprovodně mohlo být taky příznakem
příslušnosti takto jako šperkem ozdobeného člověka, že je asi
křesťanem. Zároveň by se takto též pravděpodobně mělo
naznačit, že ten křížek je symbolem naděje v posmrtný
život. Kdopak by hned uvažoval o tom, jak stěží popsatelně
krutým trestem ukřižování bylo. A že se takto smrtí trestalo
ještě několik století po Ježíšově popravě. I když tento
trest byl třeba navíc již v předcísařském Římě (tj.
před rokem 27 před naším letopočtem) vynášen především pro
otroky, piráty, anebo vrahy.
A i když se takto trestalo na území
kolem Středozemního moře nejen nemalou řádku století, až do
začátku druhé půle toho „20., n. l.“ ani naši nedávní
předkové vůbec netušili, jak „technicky“ takové ukřižování
vypadalo a jak hrozným trestem doopravdy bylo. Archeologické nálezy
pozůstatků po ukřižování jsou stále zcela nečekanou
vzácností; je jich méně než prstů na jedné ruce.
Připomíná
se pak s údivem, že vůbec k takovému nálezu došlo a
co nečekaného se potom takto zjistilo. Prakticky všechna
historicky dochovaná zobrazení „krucifixu“ nám třeba
zanechala hned umístěním hřebů do Ježíšových dlaní bezděky
pak stále setrvačně udržovaný údaj, který takto vůbec nemohl
odpovídat skutečnosti. Do dlaní přibité tělo odsouzencovo by se
s kříže utrhlo, protože hřeby jen do masa vetknutými by
nebylo se svou hmotností spolehlivě zafixováno. (Pokud paže
nebyly k příčnému břevnu připevněny nějakým provazovým
vinutím, hřeby do nich musely být vbity až v kostním
zápěstí.
Teď nebudeme dále popisovat, co všechno dávná
realita vymezovala od těch pozdějších „zobrazení“ krucifixu
odlišně. Ačkoliv k posledním pronásledováním křesťanů
v Římské říši docházelo ještě za císaře Diokleciána
[284-305],
popravy
ukřižováním se praktikovaly ještě za císaře Konstantina,
který mj. svolal první křesťanský koncil do Nikaje, konavší se
roku 325; se zmíněným typem poprav se v jeho říši
skončilo teprve o 12 let později, roku 337.)
Teď,
těsně před Velikonocemi, nebudu se v souvislosti s popravami
ukřižováním dále rozpisovat o technické stránce a jejích
fyziologických důsledcích na tělo odsouzence, ač jsem to měl
původně v úmyslu. Raději jen připomenu, že v souvislosti
s Ježíšovou smrtí na kříži vůbec nevíme nic historicky
bližšího (ne-li „konkrétního“) o časoprostoru konce jeho
pozemské životní pouti. Nedokážu si představit, že by někdo
z jeho blízkých měl dokonce v úmyslu být svědkem
Ježíšova utrpení před tím jeho smutným a nepředstavitelně
bolestivým životním koncem. Pak je tu problém, jak by se třeba
jeho učedníci dověděli o jeho skonu, aby zajistili aspoň jeho
důstojný pohřeb.
Pokud
navíc – třeba z lisu apoštola Pavla Galatským – víme,
že předák Ježíšových „sirotků“, apoštol Petr, stále
udržoval základní židovské zvyklosti (především s obřízkou
jako praktikovaným symbolem příslušnosti k vlastní
„apoštolské“ družině pro Nežidy), nemáme hned pro výchozí
čas po Ježíšově popravě žádný dostatečně informačně
spolehlivý ideový „bod“ k ujištění, že můžeme
okamžitě a bez sebemenších rozpaků předpokládat mesiášské
(tj. „kristovské“) vyústění předchozí Ježíšovy tragédie.
Z 1. Pavlova listu ke Korintským zase víme, že se tamní
stoupenci Ježíšova odkazu (již jako „kristovci“) sice
pravidelně jednou týdně scházeli, ale ještě bez eucharistie
(tj. bez obřadného svátostného díkuvzdání; takže jako kdyby
tu od počátku naléhavě nebyla uchovávána tradice „poslední
večeře“ jako případně příslibného konání předjímajícího
už čas prorocky vítězící nad smrtí).
Již
v minulém svém příspěvku pro Britské listy k letošním
Velikonocům (z 26.
3. 2021, Velikonoční
týden — jakpak se mohl odehrávat zhruba před 2000 lety?
), jsem se zmiňoval o tom, že s odstupem času písemné
relace o nějakých událostech nemusí být zrovna spolehlivé; a
byl-li o ně specifický zájem, mohly být třeba nakonec textově
doplňovány odhadem, z následně nějak domýšlených
souvislostí, myslitelných představ nebo naléhavých okamžitých
potřeb navazující doby. (Markovo evangelium se poměrně nedávno
pro širší publikum objevilo v kratší verzi, v některých
starých rukopisech končící již nynějším „veršem“ Mk
16:8, bez radostné zprávy apoštolům o Ježíšově vzkříšení
z mrtvých; tj. bez problematicky navazujícího Mk 16:9-20, které
běžně bývají v tištěných Biblích a jejichž autorem
nebyl přímo „Marek“.)
Nezapomeňme, že pokud měla nějaká
zpráva zůstat v povědomí potomků, nejdřív existovala jen
v jednom – rukopisném – exempláři. Když vznikaly kopie,
mohl v tom mezičase význam některých výrazů nabýt nového
uplatnění; anebo vložením nějaké další věty mohla celá
větná pasáž („interpolace“) získat větší naléhavost. Ne
že bychom zároveň automaticky disponovali nějakým „klíčem“
k určování významu či autentické podoby starých textů.
Zatím
vše, co mohlo mít souvislost s Ježíšovým životem,
automaticky v doložitelném historickém sledu hned nenavazuje
„kristovskou“ rolí. K tomuto obratu došlo teprve zřejmě
až s jistým odstupem času; prostřednictvím – v řeckém
znění – prorockého textu Izajáše. Z Ježíšova nového
přívlastku řeckým výrazem „christos“ (též vinou všeobecné
negramotnosti a díky živelně vnímanému odposlechu) bylo pak
poměrně rychle nové vlastní řecké jméno „Christos“,
později též latinsky „Kristus“…
(Třeba
zrovna v mnou napsané knize „Kristus Ježíš, anebo Ježíš
Kristus?“ najdete další informace. I když prostřednictvím
DATABAZE KNIH nebo MUNISHOPu Masarykovy univerzity [ač publikace má
copyright
MU] se knihu kupodivu – pro mě nepochopitelně – nedaří
objednat. Byl jsem ale před časem taky informován, že knihu lze
snad získat na adrese: https://is.muni.cz/obchod/baleni/144613.)
Můžeme
nějak nebrat v úvahu, že tzv. „evropská civilizace“
nakonec vzešla z křesťanské tradice, která nejdřív musela
odolat třem stoletím pronásledování, aby se posléze koncem
4. století stala výlučným vyznáním Římské říše?
9396
Diskuse