Irsko ukazuje světu cestu, která by mohla vést k ukončení izraelské okupace
31. 5. 2021
/
Daniel Veselý
čas čtení
6 minut
Mezinárodní společenství se o
dění v Izraeli/Palestině intenzivně zajímá prakticky jen tehdy, když
z obléhané Gazy prší hamásovské rakety na Izrael. Je tedy zcela očividné,
čí lidské životy mají cenu, a čí naopak nemají, nemluvě o bagatelizaci,
ignoraci či přímo popírání každodenního bezpráví izraelské okupace, z níž
vyvěrá veškeré násilí. Irský parlament minulý týden schválil přelomovou rezoluci odsuzující izraelskou anexi palestinských
teritorií, což lze chápat jako implicitní výzvu ostatním zemím, jež mají na Tel
Aviv vliv, aby svůj dosavadní nekriticky proizraelský kurz radikálně
přehodnotily.
Aby bylo jasno: rezoluce
irského parlamentu odsuzuje také Hamás za odpalování raket na Izrael, takže jí
po formální stránce nelze nic vytknout. Návrh levicové strany People before
Profit volající po vyhoštění izraelského diplomata nakonec neprošel. Hovoříme však o první členské zemi EU, která Izrael obviňuje z anexe cizího území.
Tato iniciativa je zcela
zásadním počinem, neboť Evropská unie a především Spojené státy mohou Izrael
přinutit, aby respektoval normy mezinárodního práva a přestal vytvářet
neudržitelné napětí na Blízkém východě. Západní společenství sankcionuje Kreml
za anexi Krymu, jenže tato strategie je vesměs bezzubá, protože jednání Putinova
režimu zásadním způsobem neovlivňuje. Kdyby však EU a USA tentýž postup
aplikovaly na svého předního spojence na Blízkém východě, musel by volky
nevolky obrovskému tlaku ustoupit.
A právě onu beztrestnost manifestovanou
neochvějnou diplomatickou, ekonomickou a vojenskou podporou ze strany Spojených
států – ale i Evropské unie – si v Tel Avivu vysvětlují jako zelenou
k systematické perzekuci Palestinců. Přitom Izrael mohl dosáhnout mírového uspořádání
se svými sousedy už před 50 lety, kdy odmítl
nabídku egyptského prezidenta Sadata na normalizaci vztahů mezi Egyptem a
Izraelem. Jordánsko nabídlo Izraeli podobný návrh o rok později. Tel Aviv se
však nemínil vzdát území dobytých v roce 1967 a dál je kolonizoval, načež
byl v roce 1973 donucen odrazit egyptsko-syrský útok. K normalizaci
vztahů mezi Egyptem a Izraelem nakonec došlo o šest let později, Jordánsko se
přidalo až v roce 1994.
V roce 1976 Sýrie
v Radě bezpečnosti OSN představila rezoluci volající po implementaci dvoustátního
řešení, tedy po existenci Izraele v hranicích před rokem 1967 (na 78
procentech území historické Palestiny) a existenci samostatného palestinského
státu. USA však tuto rezoluci záhy vetovaly,
neboť by „vážně poškodila“ budoucnost blízkovýchodního mírového procesu. Nutno
dodat, že americké veto realizaci dvoustátního řešení zabránilo i v následujících letech, zatímco Izrael
nerušeně budoval ilegální osady, a neutralizoval tak možnost vytvoření
suverénního palestinského státu. Nebylo to ale naposled, kdy
dal Izrael všanc svoji vlastní bezpečnost, jíž se tak rád zaklíná. Zastánci
Izraele s gustem argumentují, že Palestinci sveřepě odmítají vyjít vstříc
izraelským požadavkům.
Když v roce 1947 arabští lídři odmítli návrh OSN na rozdělení bývalého britského mandátu v Palestině,
měli k tomu své oprávněné důvody. Argumentovali, že plán ignoruje Chartu
OSN na sebeurčení, a to za situace, kdy se měl židovský stát rozkládat na téměř
56 procentech historické Palestiny. Židé přitom vlastnili pouze
7 procent území, přestože představovali pouze třetinu celkové
populace.
Dalším široce medializovaným
návrhem na řešení tzv. izraelsko-palestinského konfliktu je údajně velkorysá
nabídka bývalého izraelského premiéra Ehuda Baraka na vytvoření samostatného
palestinského státu. Tehdy se psal rok 2000. Někdejší izraelský ministr
zahraničí Šlomo Ben-Ami, který se jednání o Barakově návrhu účastnil, uvedl,
že Palestinci požadovali, aby se Izrael stáhl ze Západního břehu, Gazy a východního
Jeruzaléma, což Tel Aviv odmítl – ačkoli šlo o požadavek v intencích dvojstátního
řešení. „Kdybych byl v kůži Palestinců, tento návrh bych také odmítl, konstatoval Ben-Ami v relaci Democracy Now!.“ Barakův plán totiž počítal
s demilitarizovaným palestinským státem, anexí 9
procent Západního břehu, jeho rozdrobením na několik bantustanů,
izraelskou kontrolou nad východní hranicí palestinského státu či omezenou
palestinskou suverenitou ve východním Jeruzalémě.
Nicméně mnohem menší
pozornost byla věnována diplomatickému úsilí v egyptské Tabě v lednu
2001, kdy byl ve hře Clintonův modifikovaný plán,
o němž chtěla palestinská strana vyjednávat, byť k němu měla jisté výhrady.
Jednání však skončila nezdarem poté, co premiér Barak kvůli izraelským volbám
couvl.
Suma sumárum: Palestinci
žádají, aby jejich stát byl vytvořen na 22 procentech území bývalého britského
mandátu v Palestině, což Izrael a Spojené státy dlouhodobě odmítají.
Pouze na přelomu let 2000/2001 se zdálo, že Washington a Tel Aviv ustoupí a
podrobí se globálnímu konsenzu
volajícímu po realizaci dvoustátního řešení. Izraelská osadnická politika, jež byla
už od roku 1967 podporována Stranou práce, se dostala do takového stádia,
že vytvoření suverénního palestinského státu je nyní chimérou.
Irská politická reprezentace
si moc dobře uvědomuje, že situace v Izraeli/Palestině už není nadále udržitelná. Lídryně strany
Sinn Féin – a potencionální příští irská premiérka – Mary Lou MacDonald na
sociálních sítích k historické rezoluci poznamenala,
že by irská vláda měla zatlačit na Evropskou unii a na RB OSN, aby tuto novou
skutečnost reflektovaly; aby odsoudily izraelské zločiny proti Palestincům a
aby uznaly stát Palestina. Podle MacDonald by bylo záhodno, aby se irskou
iniciativou inspirovaly také parlamenty ostatních zemí.
Irsko nyní světovému společenství
ukazuje cestu, jež by mohla vést k ukončení absurdní izraelské
beztrestnosti a okupace. Vše tedy záleží na izraelských spojencích, neboť jedině
ti mohou svého nezdárného komplice usměrnit.
6951
Diskuse