Planetu mohou zachránit elektromobily, které mají až o 4/5 nižší emise než vozy poháněné benzinem
26. 7. 2021
čas čtení
5 minut
- Elektromobily jsou výrazně ekologičtější
než konvenční vozidla, a to bez ohledu na to, v jaké elektrické síti
fungují
- To platí i pro státy, kde se podstatná část
elektřiny vyrábí z uhlí
- Samotná výroba hybridů nebude stačit na to,
abychom globální oteplování udrželi do 1,5 stupně Celsia
Studie životního cyklu emisí automobilů na čtyřech hlavních trzích s novými automobily, kterou provedl Georg Bieker
z neziskové
organizace The International Council on Clean Transportation (ICCT), přesvědčivě prokázala,
že elektromobily na
baterie (BEV) jsou prakticky za všech
okolností výrazně ekologičtější než
automobily na benzin, a to bez ohledu na to, jak špinavá je elektrická síť, v níž fungují.
Někteří analytici tvrdí, že oxid uhličitý vypouštěný
při konstrukci elektromobilů, jakož i skutečnost, že se jich tolik nabíjí
ve státech, kde se podstatná část elektřiny vyrábí z uhlí, zpochybňují
ekologické výhody těchto automobilů po dobu jejich životnosti. Tento mem byl výzkumníky opakovaně
rozmetán a studie ICCT to znovu
dokazuje. Toto tvrzení mě vždycky rozčilovalo, protože my, kteří
jsme si koupili nebo pronajali elektromobily, je často kombinujeme se střešními solárními panely, takže je vlastně jedno, jestli jsou v našich státech
uhelné elektrárny, píše
Juan Cole.
Autor píše:"...
zjistilo se, že emise během životního
cyklu vozidel BEV registrovaných dnes v Evropě, ve
Spojených státech, v Číně a Indii jsou již
nyní nižší než
u srovnatelného
konvenčního automobilu - o 66-69 % v Evropě,
60-68 % ve Spojených státech,
37-45 % v Číně a 19-34 % v Indii."
V Evropě
a Severní Americe jsou tedy
elektromobily o 2/3 ekologičtější již nyní.
S ohledem na budoucnost autor dodává: "U středně velkých automobilů, jejichž registrace se předpokládá v roce 2030, se s pokračující
dekarbonizací skladby
zdrojů elektrické energie rozdíl mezi emisemi BEV a vozidel na benzin během životního cyklu zvýší na 74-77 % v Evropě, 62-76 % ve Spojených státech, 48-64 % v Číně a 30-56 % v Indii."
To znamená,
že v Evropě a Severní Americe budou mít
elektromobily již za
deset let až o 3/4 nižší uhlíkovou náročnost během
svého životního
cyklu než spalovací automobily. V Evropě by se s předpokládanou silnou ekologickou sítí v roce 2030 potenciálně
mohlo jednat dokonce až o
4/5 méně uhlíkově náročných vozidel.
Studie ICCT zjistila, že
hybridní elektromobily, jako je
Toyota Prius, znečišťují ovzduší pouze o 20 % méně než běžné vozy. Plug-in hybridy mají zhruba o 43% nižší
emise oxidu uhličitého než automobily poháněné benzínem.
Ani jeden z nich však
nebude stačit, jestliže chceme omezit globální oteplování do 1,5 stupně
Celsia. K tomu nám mohou pomoci pouze elektromobily.
Kromě toho musíme ze silnic co nejdříve odstranit konvenční auta.
ICCT uvádí, že
prodej nových automobilů a registrace automobilů se spalovacími motory musí
být postupně ukončeny
v letech 2030-2035. Pokud budete prodávat
benzínová auta v roce 2035, budou znečišťovat atmosféru
kysličníkem uhličitým, který zadržuje
teplo, až do roku 2050,
což ochromí naši schopnost udržet
globální ohřívání na nízké úrovni.
ICCT varuje, že
v roce 2030 bude skladba elektrické
energie v USA pravděpodobně podstatně špinavější než v Evropě,
a tak elektromobily nabíjené ze sítě
budou znečišťovat
ovzduší pouze o 61-76% méně než
auta na benzin. Čistě ekologická elektrická síť
by nám umožnila dosáhnout
80% snížení
emisí CO2 v našem vozovém
parku.
Doprava se na emisích
oxidu uhličitého podílí 29%. V roce 2019 USA generovaly 6,5 miliardy tun
oxidu uhličitého. Lapače
uhlíku, jako jsou lesy, z toho zpětně pohltily o něco
méně než
miliardu, takže naše čistá produkce činila 5,7 miliardy metrických tun CO2.
To je mimochodem strašné - je to jako odpálit v atmosféře velké
množství atomových bomb a zahřát ji.
Z toho 1,6 miliardy metrických tun pocházelo z odvětví dopravy, jehož převážnou
část tvoří osobní
automobily. Kdyby se nám podařilo
snížit tento objem o 80%, tedy na 320 milionů tun
CO2, byl by to velký úspěch. A elektromobily a
ekologický systém výroby
energie by nám tento zázrak umožnily. Ale i snížení
na 67%, které je v USA
jako celku pravděpodobnější, by redukovalo emise z dopravy o 2/3 na
528 milionů tun. To je mnohem lepší
než 1,6 miliardy tun.
Zpráva vyzývá k tomu, aby se vládní pobídky
zaměřily na čistě elektrický pohon a znehodnotily plug-in hybridy a
hybridy, které v reálném světě realizují méně dekarbonizačních cílů, než
by se mohlo zdát. Zkrátka a dobře, musíme co nejrychleji přejít na čistě bateriové
elektromobily. Kromě toho je
třeba co nejrychleji a co nejúplněji ekologizovat elektrickou síť, aby elektromobily jezdily
na čistou energii.
Celý článek v angličtině ZDE
9635
Diskuse