Zádušní mše za Afghánistán?
13. 8. 2021
/
Miloš Dokulil
čas čtení
4 minuty
Své
neblahé zkušenosti s pokusem ovládnout Afghánistán měli
již v 19. století opakovaně Britové. Též ruská „karta“
zde měla svou jistou platnost. Nezávislým státem se Afghánistán
stal po třetí válce s Velkou Británií roku 1919. V zemi
bylo též konečně navíc brzy nato zrušeno i otroctví (roku
1923). Nábožensky to byl i zůstal muslimský stát; jazykově
hodně roztříštěný (největším společenstvím jsou – s 15
miliony – Paštunové, ale dvakrát tolik jich žije dnes
v Pákistánu; 30 milionů z celkem 45). Hospodářsky to
byla a zůstala
hodně
nevyvinutá země.
Jako království se země roku 1973 změnila v „republiku“
vyhlášenou příbuzným posledního tehdy krále Muhammada Záhir
Šáha, což ale nevedlo ani k demokratizaci, ani – po
nedávném tehdy hladomoru – k výraznému zlepšení
hospodářského postavení obyvatelstva. Navíc zrovna tehdy také
končila
10-letá
éra americké hospodářské pomoci
(1963-73).
V zemi se brzy zvýšil vliv SSSR; vznikla i
komunistická
vláda
v Kábulu. Dokonce došlo k sovětské intervenci (roku 1979) a
deset
let trvajícím vojenským střetům
s postupně rostoucím islámsky se prezentujícím ozbrojeným
odporem mudžahedínů vůči přítomnosti sovětských vojáků
v zemi. USA začaly rozmanitě tyto povstalce podporovat. Stěží
si lze představit, kolik obětí ty boje stály; odhaduje se, že
takto mohlo přijít o život až 1,5 milionu lidí (snad až 10
milionů jich prchlo mimo vlast do exilu). Sovětská intervence
v Afghánistánu skončila v únoru
1989.
V zemi ale neexistovala žádná
obecně uznávaná centrální moc;
venkov zůstal v moci jednotlivých kmenových frakcí. Hnutí
Tálibán
(v čele s Muhammadem Umarem), které se předtím uchýlilo do
exilu v Pákistánu, začalo mít nepřehlédnutelný vliv ve
vojenskými akcemi rozvráceném státě v jeho širých
venkovských oblastech od
konce první třetiny 90. let
20. století. Ještě před koncem století dosáhl významného
vlivu v citovaném hnutí předák autonomně působící
organizace al-Káida,
Usáma bin
Ládin
(nábožensky sunnita).
A
máme tu již zhruba posledních dvacet let historie, která je naší
generační paměti již mnohem blíž. Takže teď již jen
heslovitě: Stále se připomíná teroristický útok na Světové
obchodní centrum z 11.
září 2001
(brzy budeme vzpomínat na 20. výročí od této události,
připisované bin Ládinovi). Nedávno bylo 10. výročí
od zavraždění bin Ládina v Pákistánu na dálku řízenými
prostředky USA (2. května
2011).
V dalším mezičase vznikl na Blízkém Východě mj. také
tzv. Islámský
stát
(3.
ledna 2014;
zprvu s nepřehlédnutou řadou úspěšných
vojensko-politických akcí. Nezapomeňme, že v rámci islámu
se počítá s tím, že politika i vojenství především musí
sloužit náboženství a jeho rozvoji
(takže víra není jen „soukromou záležitostí“ věřícího!).
Viz
v BL z 9.
8. 2021 příspěvek autora této stati:
Příklad
perspektivy zahraniční politiky?
Ve zrovna citovaném příspěvku byla tehdy aktuální informace, že
se hnutí
Tálibán
podařilo vojensky nyní – po stažení vojáků USA a NATO
z Afghánistánu – obsadit
zatím
první provinční centrum.
Ve čtvrtek (12. 8.) bylo takových
Tálibánem
dobytých
měst již 10.
(V pátek
Tálibán
ohlásil, že v jeho moci již je i druhé nejvýznamnější
město státu, Kandahár!) Někteří novináři spekulují již jen
o tom, zda se
Tálibánu
podaří zlikvidovat stávající domácí mocenskou strukturu
v Afghánistánu (podporovanou nemálo desetiletí ze strany
USA)
do
symbolicky oslovujícího 11. září.
Přitom tento zvláštní vojensko-politický projekt již americkou
kapsu stál dva biliony do ztracena rozptýlených dolarů (což jsem
citoval též na začátku tohoto týdne: „…už
2
biliony (tj. dvakrát 1000 miliard) dolarů!“).
Ne že by to nevyhodnocovali další kandidáti o hegemonii v tomto
našem dnešním klimatickými změnami a koronavirem postiženém
světě. (Jak to, že se od 7. století našeho letopočtu ještě
nenašel funkční a mírově zakotvený „modus vivendi“
/tj. „způsob soužití“/ původně křesťanského světa
s tím muslimským? Budou lidé dál zbytečně umírat, místo
aby zázrak života s obdivem prožívali?)
10791
Diskuse