Monitor Jana Paula: Obrana nejen Anny Hogenové
17. 1. 2022
/
Jan Paul
čas čtení
15 minut
Pana Cveka si vážím jako vzdělaného, citlivého a intelektuálně
bystrého člověka, o to víc mě překvapila jeho reakce na
vystoupení prof. Hogenové, jejíž názory a postoje prý mají
politický charakter a balancují na hraně fašismu. Nutno
podotknout, že zmínka o fašismu není moc vydařeným příspěvkem
ke kolektivní solidaritě. Trápí mě to neustálé nálepkování
odlišných názorů, snaha škatulkovat, prosím nedělejme to,
pakliže ctíme svobodu projevu a pluralitu názorů. Paní Hogenová
nevybízí ve svém projevu k žádným pogromům a
pronásledování, a nikoho neuráží, vyjádřila jen své postoje.
Reakci pana Cveka na paní Hogenovou považuji raději za
neporozumění. Lze to ovšem omluvit, autor je nejspíš natolik
zaujat myšlenkou svobody člověka, že si ani nepovšiml, že její
názory, a pohled na život mají právě tuto svobodomyslnou povahu.
Pominu-li dlouhé pasáže věnované Martinu Heideggerovi - jimiž
se Boris Cvek „vypořádal“ s východisky a znalostmi paní
profesorky Hogenové - vidí autor zásadní problém jejího
vystoupení v tom, že prý z osobního svědectví dělá politiku,
a dává jasně najevo, že je třeba žít podle jejího návodu,
aby společnost byla zdravá.
Panu Cvekovi je trnem v oku fakt, že Anna Hogenová „ví“
co je dobré, a přesvědčuje druhé, aby s ní tuto zkušenost
sdíleli. Ptám se, je snad iniciace dobrého něco špatného?
Nebyly snad v historii osobnosti, které svými apelativními
postoji vyvažovaly názory jiných, či dokonce pozitivně
ovlivňovaly společnost? Paní Hogenová přece nikoho nesoudí,
pouze vyslovuje své postoje, o které se někteří lidé zajímají
a mají na to právo. Povšimněme si slov „dává jasně najevo“,
které pan Cvek použil, co vyjadřují? Dojem, pocit, pan Cvek má
dojem, že paní profesorka něco lidem vnucuje, a to by podle něho
neměla dělat.
Boris Cvek mimo jiné píše, cituji: „Svobodná společnost dává
lidem svobodu, aby hledali své vlastní cesty a naplnění života v
široké nabídce kultury, náboženství, filozofie atd“. Podle
pana Cveka ve svobodné společnosti nehodnotíme lidi podle jejich
víry nebo vnitřního života, ale podle toho, co dělají a jací
jsou. To je jistě pravda, ale zůstane pouhou frází, pokud
neuznáme, že na kulturnosti člověka se podílí nejen kulturní
hodnoty ověřené historií, ale právě i současní lidé jako je
paní Hogenová, a to právě svými postoji, názory a zkušenostmi,
a že také tito lidé - a tím neříkám, že to je ona - mohou mít
pro druhé iniciační hodnotu.
I pouhé setkání člověka s člověkem může přece
pozitivně ovlivnit život jednoho z nich. A co pojmy jako živá
kultura? Jsou snad kulturní hodnoty uloženy jen v muzeích a
knihovnách? Je snad kulturnost uzavřena v akademických
pracovnách? Není všechno to, jak žijeme, co myslíme a prožíváme
součástí kultury a kulturnosti současného člověka? Paní
Hogenová kultivovanou a poučenou formou zaujímá k tomu, jak
žijeme, kritický postoj, co je na tom špatného? Vše je
politikum, politiku přece nedělají jen politici, a hodnocení
nemusí být pouze otázkou emoce, ale i zkušenosti. Může být
rozvážné.
Hodnotící úsudek není přece odsudek. Hodnocení je odrazem
mentální a intelektuální výbavy toho, kdo hodnotí. Jde o
reciprocitu. Hodnocením vyslovuje člověk svůj vztah nejen ke
světu a k lidem, ale také k sobě a to především. Takže
hodnocení je i poznávacím nástrojem, možností, jak rozumět
druhým a sobě, jak rozumět světu. To jsou přece čítankově
jasné věci. Když člověku něco konvenuje, může to znamenat, že
je s tím, co hodnotí v souladu, v harmonii a naopak. Pan Cvek
dobře ví, že v podstatě každá teorie obsahuje hodnotící
parametry, není možné cokoliv vymezit či vyřknout bez kritického
rozboru.
Paní Hogenová si dovolila označit současnou společnost za
totalitní, a Pan Cvek ji oponuje, když píše, že totalitní
společnost je ta, kde, cituji: „Jde o to, že jedna mafie ovládá
všechno, tedy soudy, policii, průmysl, školství, volby, média
atd. V totalitě neexistuje dělba moci a veřejná kontrola moci.
Nic takového se samozřejmě v současné západní společnosti
neděje (naopak v Rusku nebo Číně ano)“, míní pan Cvek a
dodává, cituji: „Neexistuje žádná oficiální ideologie státu,
mohou fungovat školy různých církví, na univerzitě se může
vyučovat jak marxismus, tak tomismus atd“.
Pohled pana Cveka na totalitu je překvapivě konzervativní,
tradicionalistický, vždyť i formy totality a totalitních praktik
se proměňují s tím, jak se proměňuje svět a lidé v něm.
Co platilo včera, už dávno neplatí. Čína jako totalitní stát
má například zavedené tržní hospodářství a je prosperující
ekonomikou. Totalitou nemusí být jen hrubé potlačování lidských
práv, totalitní ideologie může mít, jak víme, skrytou podobu,
dokonce velmi sofistikovanou. Ovládat lidi už není nutné skrze
ideologie idejí, ale třeba pomocí ekonomického, či
technologicko-vědeckého tlaku, respektive přesunutím těchto
oborů na místo, které dřív patřilo spiritualitě.
„Učte se na školách, co vám libo, užívejte život, jak
chcete, v dnešní svobodné společnosti není nic problém,
ale budete „muset“ tak jako tak konzumovat, a my vás to
naučíme“. Samozřejmě záměrně přeháním. A k čemu
může sloužit závislost lidí na konzumaci? K jejich
ovládání. Že to je utopie? Cožpak nelze závislost na konzumaci
pod hesly blahobytu zneužít? Vyžadované nové normy chování, o
kterých hovoří paní Hogenová, mohou být totalitní, a to tím,
že populaci byť i skrze tzv. demokraticky zvolené instituce určují
co je a není morální, co je a není vhodné, přípustné,
legitimní a korektní.
Nově zaváděné normy chování, projevované ve snaze redukovat
život současného člověka především na výkon a úspěch, mě
také děsí. A odlidšťování? Neprojevuje se snad tím, že se
odřezáváme od tradice, od zkušenosti předchozích generací ve
snaze rušit, měnit, a přehodnocovat i to, co bylo odzkoušeno jako
funkční a užitečné? Není všechna tato snaha současně i
projevem zbytnělého vědomí „Já“, které chce ve své
nadutosti vše interpretovat, reinterpretovat, měnit a rušit? Mám
obavy, že dnešní člověk natolik propadl sebestřednosti, že už
není schopen orientovat se ani sám v sobě.
Psychoanalytička Jana Bryjová v připravované knize „O
narcismu a věcech lidských“ říká, cituji: „Dnešní doba,
více než jakákoli jiná, velmi podporuje narcistní prožívání
a chování. Hodnota člověka se odvíjí od toho, co dokáže, co
vlastní, jakými lidmi se obklopuje, na jaké školy chodí jeho
děti, apod. Člověk se oceňuje podle výkonu. Lidé jsou v touze o
výjimečnost a dokonalost chyceni do pasti, a takový posun ve
společnosti se samozřejmě odrazil i v individuální duši
člověka. Žijeme v době tekuté modernity. V době proměn, kde
zítra už neplatí to, co platilo dnes.“
Pan Cvek se zaštiťuje svobodnou společností, není ale projevem
svobodné společnosti především i to, že je schopna kriticky
hodnotit sama sebe? Jsem přesvědčený, že ano. A proč ji ujímat
tuto možnost? Ve svobodné společnosti má přece člověk právo
na odlišný názor, který se neslučuje s názorem většiny,
nebo menšiny, tak v čem je problém? Mohu mluvit k lidem,
a když mi naslouchají, nedělám přece nic špatného, pokud je
nevybízím k násilí a nenávisti k druhým. A paní
Hogenová nic takového nedělá, její názory a postoje jsou sice
v konzumně zaměřené společnosti nutně vyhraněné, no a co
má být?
Jsem přesvědčený, že teprve sebekritická společnost může být
skutečně svobodná. Pokud by totiž platilo, že svoboda je poznaná
nutnost, pak nutnost chtít být lepším - protože nic není nikdy
dokonalé -vygenerovaná sebekritikou jako potřeba něco se sebou
udělat, je projevem právě této svobody. Společnost, která
neuplatňuje kritiku sebe sama, se může stát totalitní právě
proto, že uznává jen to, co se slučuje s její orientací.
Společnost orientovaná primárně na spotřebu, výkon a úspěch -
tedy hodnoty, které Anna Hogenová nepovažuje pro člověka za
zásadní - může být totalitní právě v tom, že je
preferuje na úkor hodnot jiných.
Nikoliv ovšem viditelnou agresí, silou, ale strategií typu: „Chceš
to? Můžeš to mít!“ To je onen skrytý tlak na současného
člověka, který má Anna Hogenová na mysli, když považuje
současnou společnost za totalitní. Totalitu konzumu, zážitek
před prožitkem, ale i individualismus před účastenstvím,
sobectví před láskou, korektnost před hledáním pravdy a tázání
se po smyslu. To je preferováno, podněcováno a podporováno. Ětos,
ideje či ideály jdou ze své povahy proti konzumerismu a proto jsou
nepopulární. Liberalismus se zaštiťuje hesly o právech a svobodě
člověka, a chce se mi říci konzumní svobodě.
Pan Cvek, který kdysi referoval o čtyřkolkách v českých
lesích, velmi dobře ví, jak vypadá krajina, životní prostředí
a vztahy mezi lidmi. V textu píše, cituji: „Nemůžeme říci: ty
nemáš náš pohled na svět, a proto jsi a priori špatný. To by
právě byl totalitní přístup nebo přístup, jaký známe z dob
náboženské nenávisti.“ To je jistě pravda, ale paradoxem je,
že současná společnost naopak silně preferuje právě ty, kteří
mají stejný pohled na svět, totiž že smyslem života je mít co
největší úspěch a co nejzištněji na něm profitovat. Lidi ale
nelze dělit na výkonné a nevýkonné, každý člověk na světě
v něm má své, byť i to nejmenší místo.
Ano, nároky moderního vědomí a vědění jsou bez spirituální
tradice arogantní. Lidé trpí pýchou vědomí přesvědčeni o
tom, že doba je jen iluzí, kterou mohou libovolně měnit, avšak
pokud vytěsní ze života spiritualitu, nic jiného než klam jim
vlastně nezbude. Vědomí člověka ale není něco, co tu bylo
odedávna, a co určuje běh věcí tohoto světa. Na počátku
vědění, myšlení, a rozumového chápání stojí jisté
zákonitosti, danosti, určenosti, a nespornosti, například něco
zatím tak samozřejmého, jako je přítomnost dne a noci, slunce a
měsíce, anebo také smrti. Pan Cvek si zcela jistě nemyslí, že
člověk poručí větru a dešti.
Lidé v rámci svého vědění uznávají a respektují zákonitosti
dejme tomu přírodní, jenomže zákony přirozenosti platí stejně
tak, jako zákony fyzikální. Lidská práva jsou kupříkladu
konstituována zákonem dohodnutým societou, nejsou ani náhodou
zákonem přirozeným. Jsou fenoménem kulturně-civilizačním,
nikoliv něčím, co tu vždy bylo od počátku. Argumentace
„totalitních ideologů“, že úplně vše je v životě určeno
pouze z hlediska vývoje lidského vědomí, které má právo
cokoliv přehodnocovat a měnit, je pouze účelová, neboť i
vědomí, které je základem poznání, má své hranice, své
přirozené limity. Kdo je určil?
Emancipace je hezké slovo, které pan Cvek rád používá. Člověk
ale opouští v zájmu emancipace i ověřené hodnoty, kterých se
držel, a které mu umožňovaly kontakt s vlastní identitou.
Proměna společnosti, o které pan Cvek nadšeně píše, že už je
po staletí v západním světě velmi dynamická, se
doproměňovala k velmi vážným problémům a není to pouze
otázka ekologie. Zdá se mi, že v kontextu panem Cvekem
vyzdvihované proměny se bude muset společnost opravdu proměnit.
Myslím si, že v člověku došlo k nějakému zlomu, skoro bych
řekl osobní tragedii, a snažme se místo nálepkování pochopit,
co je příčinou.
Záměrně dramatizuji, protože být jako jedinec lapen v pasti
přesvědčení o své výlučnosti, výjimečnosti, a dokonalosti,
je drama, které se dramaticky dotýká i druhých lidí, a nejen
lidí, dnes celé planety. Pomyslného viníka najdeme snadno, špatná
výchova, vliv společnosti, osobní zkušenost bez hodnotového
rámce, atd., jenže k tomu všemu se člověk nemusí vztahovat,
může vykročit ze svého stínu, z toho, co se na něm negativně
podepsalo, ovšem potud, pokud bude mít snahu. Bohužel člověku se
stalo něco, co mu vzalo vůli být jiným, lepším. Nevěří
vztahům, politikům, ani v to, co ho přesahuje. Výjimkám se
omlouvám.
Otázka je, proč ji člověk potlačil, proč uznává pouze sám
sebe a nic jiného. Příčinu vidím v tom, že neuznává žádnou
autoritu, či hodnotu, ke které by se vztahoval, a která by ho
svojí duchovní rozměrností činila pokornějším. I to je myslím
apel Anny Hogenové. Nezpochybňuji
pokrok, který učinila západní společnost ve vědě,
zdravotnictví i v otázce lidských práv, svůj kritický
postoj vyslovuji ve snaze nepřijímat pasivně a bez výhrad vše,
co mi současná západní kultura přináší a nabízí. Nenechám
se vmanipulovat do pozice nekritického přitakávače všemu, co se
jen tváří nově a jinak.
Pan Cvek v závěru svého textu již smířlivěji píše,
cituji: „Osobně naprosto souhlasím, že mystika, poezie a umění
vůbec, je pro hloubku života mnohem důležitější, než tržní
vztahy nebo racionalistická filozofie. Nicméně nesmí se z toho
dělat norma pro správné chování a řešení společenských
problémů“. Vyslovit názor na to, jak žít lépe, ale přece
ještě není vnucování norem správného chování. Prof. Hogenová
nabízí svoji zkušenost, a je na lidech, co si z ní budou
chtít vzít. Naopak, označit vyhraněné názory na lidského
konání za balancující na hraně fašismu, žádný smysl nedává.
PS.: Veřejně tímto deklaruji, že své názory a postoje v tomto
textu vyjádřené nikomu nevnucuji, a už vůbec si nečiním nárok
na to, aby byly považovány pro druhé jako normativní. Jsou pouze
příspěvkem ke svobodné diskusi.
V Praze 16. ledna 2022
7645
Diskuse