I když je jasné, že čínská vláda je
ještě méně důvěryhodná než ta americká, pravdou je, že vše, co o nás
americké sociální sítě vědí, je k dispozici CIA a Bílému domu, kdykoli
se jim zachce, což už Mark Zuckerberg dokázal přiznáním, že Facebook byl
několikrát soudním příkazem donucen předat americkým úřadům všechna
data některých uživatelů a že navíc nesměl o tom níc zveřejnit,
protože podle soudních příkazů to muselo zůstat utajeno. Nechtěl bych, aby
mě špehovala čínská vláda, ani americká. Obě to však dělají a mohou
dělat, i když to není prostřednictvím TikToku. Takže tento argument
používaný Američany je mylný. Pravdou je, že se snaží chránit své
vlastní digitální společnosti tím, že zničí silného konkurenta jiné
země.
Další slabinou, na kterou USA
upozorňují, je manipulace, kterou by platforma mohla působit na americké
veřejné mínění. Uživateli platformy je třetina dospělých a více než 60 %
mladých Američanů. A z této druhé skupiny více než 43 procent uvádí, že
aplikaci používá jako pravidelný zdroj zpráv.
Mnoho
lidí si myslí, že TikTok obsahuje pouze hloupá videa s tanečky, lidmi
snažícími se zpívat nebo dělat nějaké triky, které trvají několik
sekund, aby upoutaly pozornost uživatelů, kteří mohou - a také to dělají
- jednoduše přejít na další video sebemenším pohybem palce na displeji
mobilního telefonu. Na adresu aplikace se snesla kritika titanizace
kultury mládeže, která prý ještě více zkracuje už tak velmi krátkou dobu
pozornosti nové generace. Nic z toho však není pravda.
Ve
skutečnosti je TikTok nejlepší ze všech sociálních platforem, protože
uživatele, který zveřejní video, přenese nejen mezi jeho přátele, jako
se to děje na Facebooku, Twitteru, Instagramu a na dalších platformách. A na rozdíl od
YouTube, jejíž algoritmus je příliš náročný na to, aby osoba, která
video zveřejní, oslovila velké publikum, TikTok přehrává zveřejněný
materiál všem, u nichž bylo zjištěno, že mají nějaký sebemenší společný
zájem o to, co je prezentováno.
TikTok
je HydePark, tedy místo, kde mohou lidé svobodně vyjadřovat své názory,
a také obrovské jeviště, kde se předvádějí nejrůznější talenty. Je to
také velká reality show a la Big Brother, protože miliony lidí jednoduše
nechají zapnutou kameru, aby jiní viděli svůj osobní nebo profesní
život. V přímém přenosu můžete sledovat Thajce s jeho pouličním stánkem s
jídlem po celou dobu jeho práce, stejně jako stroje továrny na výrobu
pohovek v Jihoafrické republice nebo tetovače, který vytváří své umění na
tělech lidí ve vesnici v Estonsku, výrobce pizzy při práci na Havaji
atp. Můžete si poslechnout náboženská kázání nebo výklad tarotových
karet, rady psychologů nebo jazykové lekce, hudební nástroje, odborné
dovednosti. Je tu všechno. Hloupí lidé i skvělí lidé.
Úspěch
TikToku všechny překvapil a přetvořil model digitální komunikace. Pokud
existuje nějaká platforma, která z pokroku umělé inteligence vytěžila
nejvíce, je to právě TikTok. Kolik iniciativ vzniklo v průběhu let,
které slibovaly, že budou konkurentem Facebooku, Instagramu nebo
Twitteru, ale vyšly naprázdno? Bylo jich mnoho. Dokonce i Google to
zkoušel s různými nástroji. Bezvýsledně. V čem byl tedy TikTok jiný?
Při
poskytování obsahu vsadila vše na svůj doporučovací algoritmus. Jednou z
nejtěžších věcí pro každou sociální síť je přilákat uživatele, protože
nikdo nechce být mezi prvními, kdo se s někým baví. Vytváření sociálních
grafů je velmi složitá záležitost. TikTok pak obrátil logiku tím, že se
nesnaží spojovat lidi mezi sebou, ale spojuje každého člověka s obsahem
zprostředkovaným algoritmem...
Když nový
uživatel otevře aplikaci, slib je splněn. Z ničeho nic se objeví video,
aniž byste někoho sledovali. Stačí přejít na další. A další. A další. A
díky několika málo interakcím platforma rozpoznává preference uživatelů,
aby vždy poskytla ten nejlákavější obsah.
Abych
získal co nejlepší zážitek, neustále jsem krmil algoritmus tím, že jsem
se snažil sledovat profily z celého světa. Vygoogloval jsem seznamy
jmen z nejrůznějších zemí, od Arménie po Ghanu, od Laosu po Kanadu,
Honduras a Lotyšsko a tak dále, pak jsem hledal lidi s těmito jmény,
které bych mohl sledovat. Jakmile jsem sledoval nějakého Pákistánce,
objevilo se mi na obrazovce několik dalších. Moje časová osa TikToku mi
tak přináší různé kuriozity a zajímavosti, které mě učí o zvycích a
talentech z celé planety. Je to mnohem bohatší a poučnější zážitek než
čtení komentářů virtuálních přátel na Facebooku nebo Twitteru.
K
mému překvapen nedávno poté, co jsem zveřejnil sedmiminutové
video, v němž jsem Brazilcům sdělil, co maďarská média píší o neobvyklém
dvoudenním pobytu bývalého prezidenta Jaira Bolsonara na ambasádě země,
kterou vede jeho velmi dobrý přítel Viktor Orbán, dosáhlo mé video více
než milionu zhlédnutí. Přes noc jsem se stal jakoby slavným tiktokerem.
Následná
videa dosáhla statisíců uživatelů. Když jsem zkontroloval údaje a
statistiky poskytované aplikací, zjistil jsem, že většinu mého publika
tvoří lidé starší 45 let. TikTok už tedy není jen záležitostí generace
X. Přibližně 7 % z milionu lidí, kteří mě sledují, je ve věku do 25 let.
Z toho 33 % je ve věku 26 až 45 let. Zbylých 60 procent, tedy asi 600
000 lidí, je starších. Jde o kvalifikované publikum, které sleduje až
desetiminutová videa s analýzami denních zpráv. Takže myslet si, že
TikTok jen dezinformuje nebo zkresluje chápání zpráv lidmi, je mylná
představa. Ti, kdo sledují mé komentáře, dostávají komplexní informace
plné historických a antropologických odkazů. A samozřejmě jsem jen jeden
z mnoha.
TikTok se však odlišuje tím, že není
zcela řízen algoritmem. Nenabízí jen to, o čem ví, že se nám líbí, ale
přidává do nabídky i věci, které nejsou součástí naší historie
digitálního prohlížení ani nejsou zachyceny v našich online interakcích;
videa s různými tématy, která by nás mohla zajímat.
A
teď si představte, že by se algoritmus mírně upravil tak, aby
upřednostňoval určitý typ politického a/nebo ideologického vyprávění...
Jaký dopad by to mělo na fungování americké společnosti? Tuto otázku si
klade mnoho amerických kongresmanů.
Technologický
souboj mezi dvěma největšími zeměmi světa teprve začíná. Spojené státy
se snaží za každou cenu zpomalit čínský postup tím, že zavádějí omezení
přístupu k čipům a snaží se přesvědčit zbytek světa, že sítě 5G čínských
společností představují hrozbu.
Čína reaguje
vytvářením strategií na posílení místního rozvoje a zároveň čelí
americkým společnostem dalšími omezeními. Minulý týden čínská správa
kyberprostoru, jakýsi internetový regulační orgán v zemi, nařídila
odstranění několika aplikací z obchodu Apple Store, včetně aplikací
WhatsApp a Threads. Toto opatření bylo považováno za brzkou odvetu za
zákaz aplikace TikTok ze strany Washingtonu.
Čína
vždy uzavírala svůj kyberprostor za "Velkým firewallem", aby zabránila
vlivu západních platforem, takže pro čínskou vládu není blokování nových
aplikací nic nového. Podstatné v tomto příběhu je, že Spojené státy si
vynucují prodej nebo zákaz komunikační aplikace, což se zdá být v
rozporu s tím, co hlásají o svobodě a volném trhu.
Situace
je natolik nepřehledná, že i politické strany ve volebním roce, kdy
mezi sebou ostře soupeří, změnily své postoje. Trump, který patřil k
největším kritikům platformy a dokonce podepsal exekutivní příkaz k
zákazu TikToku, je nyní proti zákazu. Na svém účtu na sociální síti
Social Truth zveřejnil příspěvek, v němž obviňuje prezidenta Bidena ze
zákazu platformy.
"Aby všichni věděli, zejména
mladí lidé, za zákaz TikToku je zodpovědný nečestný Joe Biden. To on
tlačí na její zrušení a dělá to proto, aby pomohl svým přátelům na
Facebooku zbohatnout a získat dominantní postavení a mohl dál bojovat,
možná i nezákonně, proti Republikánské straně."
Změna
Trumpova chování je motivována oportunismem. Jedním z nich je podle
deníku Washington Post jeho antipatie vůči Marku Zuckerbergovi a celému
ekosystému Meta a dalším je jeho blízký vztah s lobbisty napojenými na
miliardáře z Republikánské strany, který má velké investice ve
společnosti ByteDance, jež vlastní TikTok. Samozřejmě musíme vzít v
úvahu i jeho přitakání mladé generaci v předvolebním roce.
Faktem
je, že zákon byl přijat a nyní se bude bojovat komerčně a právně.
Nejsme si jisti, kdo se pokusí TikTok koupit. Ani to, zda bude zakázán.
Vstupujeme však do kapitoly, v níž USA vědí, že ztratily svou hegemonii,
a jsou připraveny bojovat zbraněmi nepřítele, kterého tolik
kritizovaly.
Diskuse