
Rusku chybí více než polovina lodí pro přepravu zboží přes Severní ledový oceán
5. 7. 2024
V současné době je zapotřebí celkem 57 plavidel, ale k dispozici je pouze 27 plavidel. Vyplývá to z prezentace národního projektu "Efektivní dopravní systém".
V dokumentu se uvádí, že do roku 2030 se rozdíl mezi dostupným a požadovaným loďstvem ještě zvýší: Ze 160 požadovaných plavidel bylo potvrzeno, že 45 % je k dispozici a je ve výstavbě.
Mezitím se v roce 2023 přeprava podél Severní mořské cesty zvýšila na 36,2 milionu tun, což je o 6,3 % více než v roce 2022. Letos vláda očekává nárůst na 71 milionů tun. Národní projekt počítá s objemem přepravy nákladu ve vodách Severní mořské cesty ve výši 53-150 milionů tun v roce 2030 a 220 milionů tun v roce 2035.
V roce 2024 ředitelství Severní mořské cesty očekávalo, že arktická flotila bude doplněna o 16 tankerů pro Novatek, devět lodí pro přepravu sypkého nákladu pro přepravu uhlí ze závodu Severnaja Zvězda a dva ropné tankery pro Vostok Oil. Projekt Arctic LNG 2 společnosti Novatek se však dostal pod americké sankce, které jí brání přijmout šest lodí objednaných z korejského doku Hanwha. Posunut byl také termín dodání pěti tankerů, které se pro společnost stavěly v loděnici Zvězda. Na konci roku 2023 přitom nebyla objednána žádná ze 16 lodí pro přepravu volně loženého nákladu pro společnost Severnaja Zvězda, na kterou se rovněž vztahovaly americké sankce.
Nedostatek plavidel by se mohl stát dlouhodobým problémem, který by výrazně omezil objem dopravy podél Severní mořské cesty, uvádí studie společnosti N.Trans Lab.
Přeprava po Severní mořské cestě především flotilou třetích zemí navíc může posílit jejich touhu po zavedení mezinárodního regulačního režimu pro tuto dopravní tepnu, a tedy i její vynětí z výlučné jurisdikce Ruska, varovala společnost N.Trans Lab.
Existuje také riziko, že nedostatek flotily ledoborců v Rusku se ještě zhorší vyřazením stávajících plavidel, odložením uvedení nových ledoborců do provozu a technologickými sankcemi. Analytici tvrdí, že do roku 2030 nesmí zůstat v provozu více než pět dostatečně výkonných jaderných ledoborců, což neumožní celoroční plavbu po Severní mořské cestě.
V současné době je v Severním ledovém oceánu v provozu skupina deseti ledoborců - sedm jaderných a tři nejaderné, říká Vladimir Panov, zvláštní zástupce Rosatomu pro rozvoj Arktidy. Podle něj je ve výstavbě dalších pět jaderných ledoborců a probíhají přípravy na kontraktaci dalších čtyř nejaderných ledoborců s kapacitou nejméně 40 MW. Pět ze stávajících ledoborců by přitom mělo být do roku 2028 vyřazeno z provozu.
Zdroj v ruštině: ZDE
Diskuse