Praha patří k nejhorším evropským metropolím z hlediska bezpečnosti dopravy

5. 10. 2024

čas čtení 3 minuty
Více než milion aut v hlavním městě, špatné dopravní značení a nedostatečný počet pruhů pro autobusy způsobují,  že se Praha může jevit jako nebezpečné místo

Podle průzkumu společnosti Cyclomedia, která se zabývá mapováním měst, se Praha umístila na nízkém 27. místě z 32 evropských hlavních měst, pokud jde o vnímání dopravní bezpečnosti, přičemž dvě pětiny obyvatel české metropole mají při pohybu na silnicích a v prostředcích veřejné dopravy „pocit nebezpečí“.

Průzkum, v jehož rámci bylo dotazováno téměř 12 000 obyvatel 32 velkých evropských měst, zjistil, že pouze 7 % Pražanů se na silnicích cítí zcela bezpečně.

´

Podle Oldřicha Kassla, pražského koordinátora organizace BESIP, se na špatné dopravní bezpečnosti v Praze podílí především vysoká míra vlastnictví automobilů. „Počet aut v Praze loni vzrostl o téměř 44 tisíc na více než 1,3 milionu a počet ujetých kilometrů na území města se meziročně zvýšil o více než 355 tisíc kilometrů na 23,17 milionu,“ uvedl Kassl. „Zvyšující se počet automobilů vytváří značný tlak na dopravní infrastrukturu a zvyšuje riziko nehod,“ dodal.

Praha předstihla Paříž a Londýn jako jedno z nejhorších měst z hlediska bezpečnosti silničního provozu v Evropě

Pro zvýšení bezpečnosti dopravy navrhlo 55 procent dotázaných Pražanů lepší oddělení jednotlivých druhů dopravy, například pruhy pro cyklisty, autobusy a tramvaje. Mezi další opatření, která obyvatelé navrhují, patří jasnější značení na křižovatkách (42 procent), lepší dopravní značení (40 procent), zlepšení cyklostezek (29 procent), jakož i snížení rychlostních limitů a lepší osvětlení silnic (19 procent).

Podle průzkumu se lidé v Praze cítí méně bezpečně také kvůli vysokému počtu tramvají a autobusů.

Většina obyvatel (60 procent) se však postavila proti plošnému snížení maximální povolené rychlosti na 30 kilometrů v hodině, což je návrh, který ve městě vyvolal protesty. „Jen téměř 300 000 vozidel vjíždějících denně do hlavního města Prahy vytváří dostatečný tlak na snížení provozu na již tak přetížených silnicích,“ uvedl Kassl. „Denně dochází k dopravním zácpám a v samotném centru města se vozidla často pohybují rychlostí výrazně nižší než 30 km/h, a to i bez jakéhokoli omezení.“

Nespokojenost s elektrokoly a elektrokoloběžkami navíc roste a více než polovina Pražanů vyjadřuje přání jejich zákazu po jejich zavedení v posledních letech. Téměř 60 % Pražanů se domnívá, že po zavedení těchto elektrických dopravních prostředků se ve městě zvýšila nehodovost.

Na prvním místě žebříčku se umístilo estonské hlavní město Tallinn, kde se pouze 12 procent obyvatel necítí bezpečně. Naopak na konci žebříčku se umístily Atény, kde se 68 procent obyvatel necítí bezpečně.


Zdroj v angličtině ZDE

0
Vytisknout
2001

Diskuse

Obsah vydání | 8. 10. 2024