Jaká je bilance prodejů elektroaut? A kde jsou fosilní prognostici se svými odhady?
3. 4. 2025 / Jiří Hlavenka
"Elektromobily končí! Přestávají se prodávat!" Pamatujete si na titulky před rokem? Následuje souhrn zpráv z trhu za leden a únor 2025..5. 2. 2025
Podle Norské silniční federace (OFV) tvořily elektromobily 95,8 % nových automobilů registrovaných minulý měsíc.
Včetně dobíjecích hybridních modelů vzrostl podíl elektromobilů na 96,8 %.
V lednu bylo prodáno celkem 9 343 nových vozů, z toho 8 954 čistě elektrických.
"Nikdy předtím jsme to neviděli... Pokud bude zbytek roku pokračovat tímto způsobem, velmi brzy se přiblížíme cíli pro rok 2025," uvedl v prohlášení ředitel OFV Oyvind Solberg Thorsen.
"Pokud ale chceme protnout cílovou pásku se 100 % elektromobily, bude nutné zachovat pobídky, díky kterým je výhodné upřednostnit elektromobil před ostatními modely," dodal.
Z 50 nejprodávanějších modelů byly pouze dva neelektrické, z nichž první se umístil na 33. místě.
V Norsku jsou elektromobily osvobozeny od mnoha daní, což je činí konkurenceschopnými vůči silně zdaněným automobilům se spalovacími motory.
Těží také z osvobození od mýtného, bezplatného parkování na veřejných parkovištích a využívání jízdních pruhů veřejné dopravy.
Zatímco některé daňové úlevy a pobídky byly v průběhu let zrušeny, elektromobily se staly běžnými.
V lednu tvořily dieselové automobily pouze 1,5 % nových automobilů registrovaných v zemi a benzinové automobily jen 0,4 %, uvedla OFV.
Nejprodávanějším modelem byla Toyota bZ4X, před Volkswagenem ID.4 a Nissanem Ariya.
Pro srovnání, podíl elektromobilů v Evropě činil za celý rok 2024 pouhých 13,6 %, což je podle automobilové lobby ACEA pokles poprvé od roku 2020.
Podíl jen za měsíc prosinec činil 15,9 %, uvedla společnost.
Zdroj v angličtině: ZDE
Diskuse