O individualismu a všelidskosti v evangeliu
4. 8. 2025 / Boris Cvek
A co hůře, on kázal takové věci, že člověk se nemá modlit na veřejnosti, ale sám ve svém pokojíku, kde se setká s Bohem. On totiž Bůh nás vidí jako jednotlivce. To, co prožívám, co myslím, co jsem, nejsem jako kolektiv, i když samozřejmě na mou identitu má nesmírný vliv kultura, společnost, ve které jsem byl vychován, jejímž jazykem mluvím – dokonce i k Bohu i k sobě (jak objevil Wittgenstein, každý jazyk je veřejný). Jenže ona kultura nebo společnost není ten a ten kolektiv, je to něco mnohem duchovnějšího, co nelze zavřít do kostela nebo do nějaké organizace, je to něco živého, co mění kostely a organizace, opouští je jako mrtvé schránky a vane si, jak chce.
Chtěl nás tedy Ježíš vlastně odloučit od lidí, udělat z nás nějaké sobecké individualisty? Právě naopak. Největší sobectví vychází z kolektivu. To je ta náboženská nenávist, nacionální války, třídní boj atd. My jsme takoví a takoví, máme takovou identitu, takové hodnoty… jenže právě v komůrce svého srdce, kde jsme sami sebou, jsme mnohem podobnější jako lidé všem ostatním lidem než našim hodnotám a identitám.
Tam, kde nás vidí Bůh, ne po lhaní toužící kolektiv, jsme opravdu lidmi a lidmi všelidsky. Proto je to Samaritán, hranice kolektivu překračující všelidský člověk, kdo pomáhá zraněnému pocestnému, ne kněz nebo levita, kteří jsou symboly a pilíři kolektivní identity. A co je ta všelidskost v Samaritánovi, proč to udělal? Protože pocítil soucit. Nedávno jsem se zabýval různými překlady té pasáže a studiem jejího původního významu a zjistil jsem, že soucit v Lukášově verši 10,33 (ἐσπλαγχνίσθη) znamená fyzické hnutí, cosi jdoucího zevnitř těla. Ano, to je lidské, to je všelidské, ne ty žvásty o hodnotách a identitách. Křesťanství stojí a padá s otázkou, jak mít opravdu soucit, jak žít Ducha svatého tělesně, jako Samaritán. Všechno ostatní je jen pokrytectví.
Evangelium podle Matouše (6,5-8):
„A když se modlíte, nebuďte jako pokrytci: ti se s oblibou modlí v synagógách a na nárožích, aby byli lidem na očích; amen, pravím vám, už mají svou odměnu. Když ty se modlíš, vejdi do svého pokojíku, zavři za sebou dveře a modli se k svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí. Při modlitbě pak nemluvte naprázdno jako pohané; oni si myslí, že budou vyslyšeni pro množství svých slov. Nebuďte jako oni; vždyť váš Otec ví, co potřebujete, dříve než ho prosíte.“
Evangelium podle Lukáše (10,30-37):
„Ježíš
mu odpověděl: „Jeden člověk šel z Jeruzaléma do Jericha a
padl do rukou lupičů; ti jej obrali, zbili a nechali tam ležet
polomrtvého. Náhodou šel tou cestou jeden kněz, ale když ho
uviděl, vyhnul se mu. A stejně se mu vyhnul i levita, když přišel
k tomu místu a uviděl ho. Ale když jeden Samařan na své cestě
přišel k tomu místu a uviděl ho, byl pohnut soucitem; přistoupil
k němu, ošetřil jeho rány olejem a vínem a obvázal mu je,
posadil jej na svého mezka, zavezl do hostince a tam se o něj
staral. Druhého dne dal hostinskému dva denáry a řekl: ‚Postarej
se o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to zaplatím, až se
budu vracet.‘ Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu,
který upadl mezi lupiče?“ Zákoník odpověděl: „Ten, který
mu prokázal milosrdenství.“ Ježíš mu řekl: „Jdi a jednej
také tak.““
Diskuse