V Británii vážně diskutují o významu kulturní diplomacie. Česko nedělá nic

17. 3. 2015

čas čtení 4 minuty

Televize BBC zrušila poslední tři díly pořadu Top Gear, protože jeho hlavní moderátor, kontroverzní pravičák, machista a docela primitivní milovník tlustých aut Jeremy Clarkson fyzicky zaútočil na produkčního pořadu, protože po celodenním natáčení v terénu pro něj nebyla v hotelu, kde byl natáčecí tým ubytován, k dispozici teplá večeře. Clarkson proslul už předtím nejrůznějšími kontroverzemi, například nazval bývalého britského labouristického premiéra Gordona Browna (který je od mládí v důsledku úrazu poloslepý) "jednookým idiotem ze Skotska", anebo jezdil po Argentině autem s provokativní espézetkou, která se vysmívala Argentincům, že prohráli válku o Falklandské ostrovy.

Jenže pořad Top Gear je jedním z nejvýznamnějších kulturních vývozů Velké Británie. Nad nesmírně důležitým významem kulturní diplomacie, kterou Česká republika ke své obrovské škodě VŮBEC NEDĚLÁ (protože jsou na to čeští politkové bohužel příliš omezení, a národ si zřejmě myslí, že je celosvětově známý a populární!), se v deníku Guardian zamýšlí Kate Williamsová. No, posuďte sami. To, co píše o Británii, tuplem platí v rychle se destabilizující Evropě pro Českou republiku.

Mnohokrát jsem tu psal, upozorňuje Jan Čulík, že je nutné, aby ČR financovala aspoň na několika málo západních univerzitách výuku českých studií, aby vznikali v klíčových západních zemích pro ČR v domácí populaci informovaní spojenci. Tak, jak to uměli dělat Masaryk a Štefánik.

Dalo by se ovšem dělat ještě i mnoho dalšího. Když jsem byl předloni o Vánocích v Los Angeles a jezdil jsem tam na kole, poslouchal jsem rozhlasovou stanici z University of Southern California, která vysílá klasickou hudbu. Snad třicet procent hraných skladeb bylo od českých skladatelů. Podobně populární je na klasických stanicích v Británii Smetana a Dvořák. Proč nevyužít aspoň tohohle?

No, dejme slovo Kate Williamsové:

Širší součástí problému je otázka o Británii a o tom, co jsme schopni prodávat - v doslovném i přeneseném smyslu - do vnějšího světa.

Pořad Top Gear je nejlukrativnějším exportním artiklem společnosti BBC. Pořad se vysílá ve 170 zemích světa, po světě se konají k němu road show, vydává se časopis a prodává se obrovské množství komerčních výrobků spojených s tímto pořadem.

Jedním z opravdu velkých problémů Británie během historie je skutečnost, že toužíme po spotřebním zboží z jiných zemí, ale naši přátele v zahraničí nemají zrovna nadšený zájem kupovat si věci, které vyrábíme my sami.

Británie má stále ještě šestý největší HDP na světě - přesto však většinu výrobků dovážíme. Většina britské moci pochází z finančního obchodování, z toho, že fungujeme jako brána do Evropy pro průmysl a pro obchody s nemovitostmi. To je proměnlivá, nejistá základna pro budoucnost, protože to nesmírně silně závisí na příznivém zákonodárství.

Avšak my máme historii a kulturu. Navštivte jakékoliv knihkupectví v Evropě a uvidíte, že jeho police jsou přeplněné anglickými romány i literaturou faktu v překladech.

A totéž se týká naší televize. Televizní pořady jsou největším vývozem, jaký Británie má. Pořad komerční televize Downtown Abbey se vysílá v 220 zemích světa. Zahraniční vysílání britského rozhlasu sleduje asi 180 milionů posluchačů a zahraniční zpravodajství BBC sleduje asi 400 milionů domácností.

Na to, jak malá jsme země, máme překvapující světový vliv - a většinou v důsledku naší historie a jazyka. A máme štěstí, že žijeme v zemi, která je schopna produkovat tak výrazné televizní pořady, že je svět chce vidět.

Problém s Jeremy Clarksonem bude vyřešen v nadcházejících několika týdnech, avšak širší otázka, jakou kulturní tvář by Británie měla prezentovat světu, je stále ještě otevřená. Protože nesmírně důležité je, abychom zůstali relevantní v rychle se měnícím světě.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
7626

Diskuse

Obsah vydání | 19. 3. 2015