Kanadská studie: Elektromobily jsou při snižování emisí neúčinné
23. 6. 2017
čas čtení
2 minuty
Dotování elektrických a hybridních vozidel by nejenže stálo kanadské občany pořádnou sumu, ale nakonec by to také znamenalo jen malý přínos pro životní prostředí, tvrdí studie Montreal Economic Institute.
Podpora nákupu elektromobilů v Kanadě představuje neefektivní způsob snižování emisí skleníkových plynů a není finančně úsporný, tvrdí včera zveřejněná studie.
"Je to jen plýtvání," říká Germain Belzile, jeden z autorů studie zkoumající dotace do elektromobilů v provinciích Ontario a Quebec. Ty dosahují až třetiny pořizovací ceny vozidla, v závislosti na modelu.
"Nejen že tyto programy stojí daňové poplatníky značné sumy, ale mají také malý dopad na emise skleníkových plynů," dodal.
Provinční vláda v Québecu si stanovila cíl mít na silnicích v roce 2030 milion elektrických a hybridních vozidel, zatímco nyní jich je 6 000. Stejný cíl má Ontario.
Na tomto základě, tvrdí Belzile, by uhlíkové emise klesly o zhruba 3,6 % v Québecu a o 2,4 % v Ontariu.
Tyto dvě provincie mají za cíl snížit v roce 2030 emise oxidu uhličitého oproti úrovni z roku 1990 o 37 %.
Guébec nabízí až 8 000 kanadských dolarů při nákupu nového elektrického auta nebo auta s hybridním pohonem schopného nabíjení ze sítě - které je významně dražší než jeho benzínový protějšek - zatímco Ontario nabízí platbu až 14 000 dolarů.
Studie odhaduje, že tyto dotace stojí daňové poplatníky 523 dolarů za každou tunu skleníkových plynů v Ontariu a 288 v Québecu.
Pro srovnání, systém obchodovatelných kvót s emisemi pro velké znečišťovatele, který mají brzy zavést Québec a Kalifornie, vykazuje náklady 18 dolarů na tunu.
Takže dotováním elektromobilů Ontario a Québec utrácejí 29 x, respektive 16 x více.
"Zdravý rozum, řečeno ekonomicky i ekologicky, mluví ve prospěch snížení těchto dotací a dokonce jejich zrušení," uzavírá studie.
Podrobnosti v angličtině: ZDE
14246
Diskuse