
Myslet pandemii
22. 4. 2020
Samota je sférou poustevníka, mystika, kreativního umělce. Patří do jiné oblasti než fyzická samota, než psychologická skutečnost, která staví samotu na stejnou rovinu s osamělostí. Samota je do určité míry určena introvertům, ale jinak je volena záměrně, pokud ne rovnou vědomě.
Zdravotník konfrontovaný s nemocí a smrtí samozřejmě není sám. Ale nejde také o pouhou jednotku pracující s ostatními jako ve vojenské operaci. (Slovník války, útoku, zteče, obrany, vojáků, frontových linií atd, je nešťastný a dokonce zavádějící, odhaluje, jak si naše společnost cení práce - a smrti - bojovníka více než čehokoliv jiného.) Zdravotník vykonává unikátní a nesobecké povolání, nikoliv nedobrovolnou snahu. Avšak morální rozměr jeho náročné práce jej v čase pandemie vyzvedává do vyšší roviny. Nikoliv vyšší v plně morálním smyslu, protože nejde o to stavět hrdiny proti pěšákům. To vše činí ze samoty pro osobu uvězněnou doma, která rozpačitě vyhovuje požadavku na sociální izolaci, příležitost usilovat o vylepšení svých návyků. Přistupovat k lepším návykům se zdráháním a záměrnou neochotou je sebezničující a představuje to špatnou víru.
Když čteme Camusův "Mor", nakonec si spolu s jeho postavami uvědomujeme, že život během epidemie je prostě život o sobě. Utrpení a smrt jsou kolem nás vždy, patří k naší existenci - nejsou oddělené, my sami jsme morem. Proto jsme v tom všichni společně; ne proto, že tvoříme společnost, že jsme přáteli, nebo že konáme hrdinské činy, kvůli svatosti nebo vyšší morálce. Spíše jde o to, že jsme lidskými bytostmi, žijeme a umíráme, všichni. To je běžný, univerzální osud, který sdílíme všichni - a navzájem si dlužíme určitou "slušnost", jak tomu říká Camus, bez ohledu na naše osobní přesvědčení.
Poslední myšlenka. Je duben. První řádek básně T. S. Eliota "The Waste Land" nám říká: "Duben je nejkrutější měsíc..." Jde o nejkrutější měsíc, protože nás konfrontuje s příchodem jara, s odcházením zimy, občas je jasno a slunečno, občas se vzduch plní plískanicí a sněhem. Nebohé rostliny zvedají své kvetoucí hlavy na přivítanou závanu tepla, jen aby byly zbity. A ptáci, jejich radostná píseň a bezstarostné poskakování ukončené náhlým chladem, který mnoho z nich zabije. Takový je život dezinterpretující znamení, důvěřující nadějím, s narušovanými očekáváními, odmítající čekat dost dlouho na to, aby zjistil skutečnou povahu střídání ročních dob, přírodních cyklů, životních cyklů. Trpělivost a pozorování patří k silným stránkám mudrce, nikdy nepředpokládajícího a nepředjímajícího, praktikujícího Čuang-c´ovo wu-wej, čili "nejednání", nebo přinejmenším neškození.
Podrobnosti v angličtině: ZDE
Diskuse