
Všimsisi?
27. 4. 2020 / Miloš Dokulil
čas čtení
5 minut
Ne že bych zrovna mínil takto připomínat, že když se konečně zhruba před pěti tisíciletími začalo skromně uplatňovat hláskové písmo, jednotlivé hlásky se od sebe neoddělovaly (včetně pak slov). A ne že by měl pisatel právo přezíravě oslovovat možné čtenáře tykáním (hned od nadpisu, nezdvořák). A taky „ne že by“ se o tom nepsalo a nemluvilo pořád: Copak tu nemáme epidemii, o níž zatím přijatelně nevíme, jak se bude její virus chovat, když se konečně podaří lidstvu vrátit k tzv. normálním poměrům?
Zatím, kromě poměrně brzké
snahy v některých státech omezit šíření nákazy na možné
minimum, v řadě států zůstával v letošním předjaří
uchováván normální provoz, jako kdyby se fakticky a kriticky
„nechumelilo“; a tedy jako kdyby se vzájemným hemžením lidí
nezvyšovalo riziko možných styků lidí zdravých s těmi
virem již nakaženými.
(Ne že by toto měla být objevná
politicko-hygienická „křížovka s tajenkou“. Asi je
vhodné uvést i to, že k 26. dubnu celosvětově zemřelo na nákazu
nejméně 200 000 lidí, z toho čtvrtina v USA.)
Samozřejmě
že mohlo být ještě hůř. Též bylo nutné zjistit, skrze
kterého zvířecího prostředníka ten stávající typ koronaviru
(„covid-9“) si mohl počíhat na nás lidi, aby nám zkomplikoval
život (třeba zrovna tentokráte ten nejdřív jen podezřelý
netopýr; jako roku 2009 „prasečí chřipka“).
Leč i kdybychom
již dokonce byli nadějně na cestě k účinné injekci proti
této virové epidemii, nevíme hned ani to, do jaké míry si těla
uzdravených rovněž vytvořila účinné obranné látky a jaké je
riziko možné opětné nákazy. Jinak řečeno: není ještě jasná
míra možné účinnosti očkování, pokud by již bylo
k dispozici, jako je to třeba u běžné chřipky.
Přitom
navíc poletují mezi námi informace, že „tajné služby“ jedné
určité supervelmoci ten virus implantovaly „do kožichu“ jisté
jí konkurující supervelmoci (případně v opačném
příčinném slovosledu; podle toho, z kterého konce zrovna
třeba uživatel internetu čerpá svá pojetí politiky; a opět ne
že bychom si snadno nedomýšleli, kdo vůči komu); i když
automaticky s přijatelně nekontrolovatelným rizikem také na
vlastní adresu toho inzerovaného pachatele, kdyby taková opravdu
v tomto případě byla prokazatelná (se vším, co k tomu
mikrobiologicky patří; nemluvě moc hned o uměle vyrobeném genomu
a bílkovinné struktuře toho viru o velikosti 120 nanometrů, což
je 120 miliontin milimetru!).
Pokud ovšem počítáme s tím,
že žijeme v globálně jednom světě, nelze brát vážně,
že by – uměle navozenou mezilidskou nákazou – nedocházelo ke
ztrátám oboustranně. (Jen si vzpomeňme třeba na „brexit“ a
kdo na něm mohl „vydělat“, když hned finančně zaznamenávají
obě strany zatím jen ztráty!)
Zatím se tu nemluvilo o jiných zdravotních pohromách typu
epidemie, s riziky možné světové katastrofy (taky třeba o
ptačím viru, o SARS, MERS nebo o metle EBOLA; aniž by takto bylo
vyjmenováno již všechno).
Specifické problémy jsou třeba
s nemocemi dětí ve většině afrických zemí
(počínaje dostupností lékařské péče), anebo celosvětově
s dětskou populací v sociálně nezajištěných
rodinách (hned nedostatkem jídla!).
Ale jako kdyby se nám zároveň
mohlo hned vykouřit z hlavy, že klimatická krize na
naší planetě se sama od sebe „nevypařila“; že třeba grónské
či antarktické ledovce dále celoročně tají víc, než tomu bylo
v minulosti, i když částečné snížení některých výrob
dočasně vylepšilo statistiky o CO2
v ovzduší nebo o spotřebě fosilních paliv.
Plánovat brzké
obnovení některých populárních aktivit (třeba olympiádu,
divadla, koncerty) by nemuselo být předčasné. Přitom zemědělství
(jinak na severní a jinak pochopitelně na jižní polokouli) musí
mít zajištěn nutný provoz s minimálními riziky navíc. A
rovněž nezapomeňme, že pokud se dále zvýší automatizace
výroby, poklesne míra zaměstnanosti nad stávající „míru“
a bude tu zvýšený sociální problém.
I když má rouška účinnost omezenou na jejího nositele jen vůči
okolí, je součástí protiepidemických opatření, která nejsou
bezcenná. Možná nám takto nečekaně nabídla, abychom si
uvědomili vzájemnou sounáležitost a společnou odpovědnost za
život.
Nejen dnes. (I když současně ne zrovna transcendentně.
Viry a baktérie zrovna nejsou artiklem pro náboženskou reflexi.
Ačkoliv zároveň bychom si měli vážit aktivit náboženských
řádů věnujících se nemocným či nemohoucím a starým lidem;
což je ale jiná kapitola.)
16220
Diskuse