
Portrét českého umělce v exilu
1. 6. 2021 / Marie H Kurfiřtová
čas čtení
9 minut
Aleš
Jermář absolvoval konzervatoř a Akademii muzických umĕní (AMU)
v Praze. Poté byl zamĕstnán Československým státním filmem a
televizí, kde v letech 1955 až 1964 spolupracoval s významnými
herci a režiséry a tvořil hudbu pro programy dĕtského vysílání,
krátké filmy, koncerty, televizní a divadelní insenace a
rozhlasová vysílání. Svými improvizacemi též doprovázel
tehdy populární televizní pořad Zvĕdavá
kamera.
Jeho hudba a nĕkteré z krátkých filmů, na kterých se podílel,
obdržely prestižní ceny na mezinárodních festivalech v Cannes,
Lipsku, Mnichovĕ, Mexiku, Benátkách a Oberhausenu. Mezi tyto
filmy například patří Fantasie
pro levou ruku a lidské svĕdomí,
Balet
koní,
Kolik
synů máme,
Život
Bohdana Kopeckého
režiséra Jaroslava Šikla, Dům
času a slov
a Vzdálenost
od středu
režiséra Bohumila Sobotky, Vajíčko
a Objevy
na hradĕ
režiséra Zdeňka Kopáče a slovenský film Slnovrat
režiséra Evžena Šimko.
Coby
varhaník, Aleš byl oslavován pro sílu projevu, interpretační
dokonalost, stylovou průzračnost,
virtuositu a neobvyklý improvizační talent. Koncertoval v mnoha
zemích Evropy a pozdĕji i v Kanadĕ a ve Spojených státech
amerických. Mĕl obsáhlý varhanní repertoár a kromĕ toho
dokázal improvizovat v jakémkoliv stylu jakéhokoliv období.
Bĕhem vystoupení často vyzýval obecenstvo, aby mu zadalo nĕkolik
náhodných tónů, na nichž pak vytvářel improvizace. Coby
skladatel, Aleš byl zastáncem silné melodické linky a ve svých
kompozicích kladl důraz na melodičnost a představivost. Už jako
malý chlapec, kdy ještĕ o improvizaci nic nevĕdĕl, rád snil u
piána a už tehdy cítil, že se chce stát hudebním skladatelem a
výkonným umĕlcem. Převážná vĕtšina jeho tvorby jsou vlastnĕ
improvizace, které dokázal držet ve své pamĕti a hrát je bĕhem
svých vystoupení. Do not zapisoval pouze to, co bylo určeno pro
interpretaci jinými hudebníky.
Alešův
otec Vítĕzslav Jermář, majitel pražské továrny na
farmaceutika, která byla po únoru 1948 znárodnĕna a začlenĕna
do státního podniku Spofa, byl též hudebníkem a oddaným
vlastencem. Bĕhem války často posílal svého syna, aby při
jízdĕ na kole předával informace členům protifašistického
odboje se slovy: “Jeď, ty jsi malý, tebe nebudou podezřívat!”
Za dob komunistického režimu byl Aleš nĕkolikrát předvolán na
StB do Bartolomĕjské ulice pro svůj kritický postoj k politice
komunistické strany a vyslýchán. Byl to statečný, otevřený a
pravdomluvný človĕk a jak se říká, co mĕl na srdci, to mĕl i
na jazyku. Nakonec mu bylo známými řečeno, že pokud nechce
skončit ve vĕzení, mĕl by radĕji zmizet za hranice, což se mu v
roce 1964 podařilo.
Vydat
se do neznáma nebylo lehké rozhodnutí. Znamenalo to zanechat za
sebou svůj domov, své blízké a úspĕšou kariéru. Mnozí se
dodnes domnívají, že ti, kteří tehdy opustili svoji vlast si v
zahraničí polepšili a jejich odchod jim nedokážou odpustit. Ale
opak je pravdou a to zejména pro umĕlce, který tím ztrácí své
kulturní zázemí, začíná oslovovat lidi v cizím prostředí a
který ke své tvorbĕ potřebuje porozumnĕní publika. Málokterým
se po velkém strádání podaří dosáhnout způsobu života a
úspĕchů, které z donucení či dobrovolně opustili. Vezmĕme si
například osudy členů Osvobozeného divadla Jiřího Voskovce,
Jana Wericha a Jaroslava Ježka. Bĕhem svého pobytu ve Spojených
státech amerických se usilovnĕ učili anglicky, překládali svoje
nejúspĕšnĕjší hry do angličtiny a snažili se o to, aby se
jejich hry hrály na Broadwayi. Avšak nikdy se jim to nepodařilo.
Americkému obecenstvu byla jejich tematika cizí a oni byli nuceni
účinkovat pouze pro krajanské spolky. Jan Werich se po skončení
války vrátil do Čech, Jaroslav Ježek se s emigrací, i když
jenom dočasnou, nikdy nesmířil a zemřel ještĕ před návratem
domů. Jiří Voskovec se rozhodl zůstat ve Spojených státech,
kde se sice propracoval k nĕkolika filmovým rolím, ale slávy a
ocenĕní kterých si užíval v bývalém Československu, již
nikdy nedosáhl. Pouze nĕkolika vyjímkám se podařilo dosáhnout
svĕtového přijetí a uznání. Mezi nĕ například patří
režisér Miloš Forman, spisovatel Milan Kundera a hráči na
kontrabas Miroslav Vitouš (Weather Report), George Mráz (Oscar
Peterson) a Ivan Král (Patti Smith).
I
když Alešovi nechybĕl talent, nemĕl zde ty pravé konexe a
nepodařilo se mu se svým umĕním prorazit. Po nĕjakém čase
stráveném v New Yorku se usadil ve státĕ Connecticut. Vytvořil
si tam svůj svĕt a nové přátelé, udržoval kontakt s dobrými
přáteli v Praze a s událostmi v Československu, které pečlivĕ
sledoval přes oceán. Pokračoval v komponování, občas
koncertoval a učil nĕkolik studentů hře na klavír. Naučil je
hrát skladby Janáčka a Martinů, promítal jim české filmy a
vařil výborná česká jídla. I já jsem se mnohokrát tĕšila
výtečné pohostinosti Aleše a jeho manželky Holly v kouzelné
atmosféře jejich domova. Seznámila jsem se s nimi v roce 1982 přes
našeho společného známého Evžena Drmolu, českého dramaturga,
který žil v Bostonu. Studovala jsem tehdy hudbu na bostonské
jazzové konzervatoři Berklee
College of Music
a tak jsme s Alešem mĕli hodnĕ společného. Byli jsme nejenom
krajané, ale stali jsme se i dobrými přáteli. Při svých
častých návštĕvách u nich jsem mĕla možnost vyslechnout si a
prodiskutovat s ním jeho nejnovĕjší kompozice, nahlédnout do
jeho tvůrčího procesu a obdivovat se nejen jeho hudebním
schopnostem ale též obrazům Antonína Slavíčka a Ivana Dobroruky
i jeho překrásné sbírce tradičních českých loutek, mezi nimiž
nechybĕla ani Mánička,
kterou si mnozí z nás pamatují z televizních pořadů Spejbla
a Hurvínka.
Alešova
hudba je plná lásky k přírodĕ a k lidem. Když začátkem
osmdesátých let objevil syntetizéry, okamžitĕ se do nich
zamiloval. Poskytly mu širokou paletu zvuků, které ho inspirovaly
k tvorbĕ nové hudby. Využil k tomu nejen svých znalostí
gregoriánských chorálů a klasické hudby dvacátého století ale
též i svého zájmu o nové zvuky a současné hudební styly.
Slyšíme v ní orchestrální nástroje, ženské a mužské sbory,
církevní zvony, harfy a španĕlské kytary, zvuky přírody i
autentické hlasy velryb, vlků a racků. Ale především, tato
hudba vypráví příbĕhy – příbĕhy o zániku bájné
Atlantidy, které jsou aktuální i v současné dobĕ, kdy svĕtu
hrozí nebezpečí válek, přírodních pohrom a destrukce životního
prostředí, či příbĕh helmy vojáka plné hlíny. Jeho skladba
Fantasie
pro levou ruku a lidské svĕdomí
zůstává silným protiválečným poselstvím a kompozice nazvaná
Stella
Maris
pro varhany a velryby, jejichž hlasy se ozývají z magnetofonového
záznamu bĕhem vystoupení, mistrnĕ podbarvuje molovou tóninou
jejich tklivé konverzace ve vodních spoustách.
Alešova
pozůstalost obsahuje živé nahrávky z jeho vystoupení, studiové
nahrávky jeho skladeb a improvizací,
rozhovory s Alešem Jermářem, kde mluví o svém tvůrčím
procesu, historický záznam rozhlasového rozhovoru s českým
klavírním virtuosem Otakarem Hollmannem, žákem Vítĕzslava
Nováka, který přišel o pravou ruku v první svĕtové válce a
pro kterého Aleš napsal skladbu Fantasie
pro levou ruku a lidské svĕdomí,
dokumentární film stejného názvu režiséra Pavla Hobla z roku
1960, články z novin, programy z Alešových koncertů a hudební
partitury. Další materiály z Alešovy tvorby, které nejsou
součástí této sbírky, pravdĕpodobnĕ stále existují v
archívech českého filmu a televize.
Od
šedesátých let minulého století se v České republice mnoho
zmĕnilo. Dnes se může volnĕ cestovat a nikdo se nemusí kvůli
obavám z perzekucí vydávat za hranice. Alešův život a kariéra
byly emigrací násilnĕ přerušeny. Přesto však zůstával sám
sebou a nikdy neztratil českého ducha a ani český smysl pro
humor. Přála bych si, aby se jeho krásná hudba po mnoha letech v
cizinĕ vrátila do zemĕ, kam náležitĕ patří, aby byla
zachována pro potĕšení a inspiraci příštím generacím
milovníků hudby a stala se tak součástí českého kulturního
dĕdictví. Hudební dílo Aleše Jermáře je v současné dobĕ ve
vlastnictví jeho vdovy Holly Jermářové a já jsem kurátorkou
jeho sbírky.
Pokud máte o uložení této sbírky zájem, můžete
mĕ kontaktovat na mé emajlové adrese kurfirt@fas.harvard.edu
.
8722
Diskuse