Proč na studiu literatury záleží
28. 6. 2021
čas čtení
4 minuty
Studium literatury nám poskytuje způsob jak přemýšlet
o našich vzájemných vztazích a o našich vztazích k přírodě, o našich
právech a morální odpovědnosti, o schopnostech a hranicích vědy,
literatura požaduje, abychom se alespoň pokusili vnímat svět z hlediska
jiných.
Gramotnost neznamená jen to, že jsme schopni vytvořit větu - jde i o
emocionální gramotnost, o historickou gramotnost a gramotnost ohledně
struktur moci a rétoriky: Kdo vám tohle říká? Jak? Proč? Funguje to? Co
si o tom myslíte?
Jazyk je jedním z nejmocnějších nástrojů, jaký
lidé mají: všichni potřebujeme rozmyslné vyučování o tom, jak ho
zvládat a jak se chránit před těmi, kteří jazyka zneužívají. Pomáhat
dětem, aby byly na internetu v bezpečí, například, znamená je naučit
číst, aby se dokázaly uchránit před manipulaci a úmyslem.
Studie anglické literatury na britských univerzitách je v
krizi. Letos se přihlásilo je studiu anglické literatury na univerzitě o
třetinu méně studentů než v roce 2012. Angličtí univerzitní specialisté
na literaturu začínají být vyhazováni z práce. Jedna univerzita výuku
anglické literatury zrušila úplně.
Ti, kdo literaturu učí, vědí
proč: Johnsonova vláda podporuje univerzitní studium technických oborů a
kritizuje univerzitní obory, jejichž studium "nevede nikam". Pochybný
Johnsonův ministr školství Gavin Williamson zdůrazňuje, že univerzitní
studium musí vést k zaměstnatelnosti absolventů. Školství se v Británii
rychle proměňuje v nástroj ekonomiky, dochází k odcizujícím reformám
školských osnov. Základním školám bylo vnuceno nesmyslné memorování
gramatických termínů a neintuitivní přístup k tvorbě vět. Z maturitního
hodnocení bylo odstraněno hodnocení průběžné studentovy práce a prvků
mluveného vyjadřování, odstraněny byly i populární možnosti studia
americké literatury a dramatu z dvacátého století. Důraz v anglických
školách je nyní na memorování a školy už nestimulují zájem žáků o velkou
literaturu.
University Colege London jmenovala svého prvního profesora anglistiky r. 1828, avšak až o několik let později na King's College byl dán studiu literatury větší důraz a záměrně byl postaven proti utilitárnímu modelu vzdělávání. "Vědomosti nelze do mozků nalévat jako tekutinu, která se mechanicky přelévá z jedné nádoby do druhé," napsal H.J. Rose, druhý rektor King's College. "Literatura vyučuje moudrosti lidí lépe a moudřeji než my sami a připravuje nás nejlépe ze všeho na zkoumání oněch morálních a intelektuálních pravd, které nejsou jen nejcennějším cvičením našeho rozumu, ale nejvyšší mírou se týkají našeho budoucího osudu."
Anglický jazyk a literatura patří k nejúspěšnějšímu vývozu Británie, píše list Guardian. Je to pas k práci a životu po celém světě. Absolventi anglistiky pracují v tvůrčím průmyslu, mezi právníky, ve státní službě, v diplomacii, v reklamě, v politice, jsou to podnikatelé, učitelé, digitální inovátoří - všechno to jsou oblasti, které si cení schopnosti kritické analýzy, inovativního nesterotypního myšlení a flexibility. Kanadský premiér je absolventem studia anglistiky, první americká žena ve vesmíru studovala anglistiku vedle fyziky. Avšak, jak to profesor Rose věděl, studium literatury nám poskytuje daleko více: je to způsob jak přemýšlet o našich vzájemných vztazích a o našich vztazích k přírodě, o našich právech a morální odpovědnosti, o schopnostech a hranicích vědy, literatura požaduje, abychom se alespoň pokusili vnímat svět z hlediska jiných. Studie z roku 2014 dokázala, že tyto dopady jsou měřitelné: školní děti, které četly Harryho Pottera, projevovaly nárůst empatie vůči imigrantům, uprchlíkům a gayům.
Gramotnost neznamená jen to, že jsme schopni vytvořit větu - jde i o emocionální gramotnost, o historickou gramotnost a gramotnost ohledně struktur moci a rétoriky: Kdo vám tohle říká? Jak? Proč? Funguje to? Co si o tom myslíte?
Jazyk je jedním z nejmocnějších nástrojů, jaký lidé mají: všichni potřebujeme rozmyslné vyučování o tom, jak ho zvládat a jak se chránit před těmi, kteří jazyka zneužívají. Pomáhat dětem, aby byly na internetu v bezpečí, například, znamená je naučit číst, aby se dokázaly uchránit před manipulaci a úmyslem. A kromě toho, literatura poskytuje hluboké, složité celoživotné potěšení, na které často zapomínáme, přestože je to cenným cílem samo o sobě.
Podrobnosti v angličtině ZDE
8206
Diskuse