dTest: Scam – pozor na podvodná schémata na internetu

24. 11. 2022

čas čtení 4 minuty
 

tisková zpráva

Scam – vydávání se za jinou osobu a vytváření klamavé reality s cílem se obohatit je druhem podvodného jednání. Na internetu mohou být podvody skryté a podvodníci těžko dohledatelní. Scamy mohou mít různou formu, ale v poslední době se scammeři soustředili na reklamy na sociálních sítích. Spotřebitelé by měli být obezřetní, zdrženliví a měli by používat zdravý rozum, než se nechají zlákat reklamou na internetu k přímému jednání, zejména k bezprostředním platbám.

 

Řada uživatelů internetu se v poslední době na sociálních sítích setkala s lákavými reklamami na zboží nebo služby, které vypadaly o něco výhodněji než obvyklé srovnatelné nabídky. Pokud uživatel na takovou reklamu kliknul a pokračoval do internetového obchodu, mohl se ocitnout v prostředí podvodného schématu, které mělo jediný účel – vytáhnout z něj peníze nebo takovou situaci připravit. „Tato jednání nejsou nová, podvodná schémata se ve formě dopisů nebo e-mailů šíří již desítky let“, říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a doplňuje: „všichni si pamatujeme na „nigerijské dopisy“ nabízející obvykle podíl na obrovském jmění, ke které se zrovna my dostaneme tak, že zadáme informace o našem bankovním účtu a pak zasíláme potřebné poplatky k provedení transakce“.

Doba „nigerijských dopisů“ už asi skončila, ale internet nabízí podvodníkům široké pole pro jejich pokusy o podvody. Zejména sociální sítě jsou nedostatečně chráněny před šířením podvodných reklam. Ale podvodné zprávy mohou také přicházet formou e-mailů, telefonem i poštou. Jak obvykle podvodníci postupují?

1. Podvodníci předstírají, že je znáte.

Podvodníci často předstírají, že jsou ze společnosti nebo z veřejné instituce, kterou znáte, například z banky, z úřadu, od dodavatele služeb nebo dokonce z charitativní organizace, která vás žádá o příspěvek. Mohou používat skutečné jméno nebo si mohou vymyslet jméno, které zní oficiálně.

2. Podvodníci tvrdí, že máte problém nebo že jste něco vyhráli.

Mohou tvrdit, že dlužíte peníze, že máte v počítači virus, že bylo zjištěno vaše prohlížení pornografických stránek, že někdo z rodiny je v naléhavé situaci, že nastal problém s vašim účtem nebo s doručením objednaného zboží a že je třeba ověřit některé informace. Mohou tvrdit, že jste vyhráli ve spotřebitelské soutěži, ale je nezbytné zaplatit poplatek pro získání výhry. Ze sta pokusů se třeba jen jednou trefí, ale to při masovém rozeslání obvykle podvodníkům stačí.

3. Podvodníci vás nutí k okamžitému jednání.

Podvodníci typicky chtějí, abyste jednali dříve, než budete mít čas přemýšlet.

4. Podvodníci vám vždy doporučí, abyste zaplatili určitým způsobem.

Často trvají na tom, abyste zaplatili pomocí kryptoměny, ale nepohrdnou ani obvyklými platebními metodami.

„Obranou proti podvodům na internetu je pouze náš zdravý rozum a naše aktivní jednání“, uvádí Eduarda Hekšová a uzavírá: „Doporučujeme spotřebitelům, aby si ověřovali informace z vlastních zdrojů, aby nejednali okamžitě a aby se v případě nejistoty poradili s osobami, kterým důvěřují“.

Stali jste se obětmi podvodného schématu? Potřebujete se v poradit? Kontaktujte naší spotřebitelskou poradnu na telefonním čísle 299 149 009 (Po-Pá 9-17 hod.) nebo na e-mailu dtest@dtest.cz.



dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.



1
Vytisknout
1246

Diskuse

Obsah vydání | 28. 11. 2022