
30 let s Novou: Vladimíre Železný, děkuji za svou českou kariéru
5. 2. 2024 / Fabiano Golgo
čas čtení
22 minut
Tuto
neděli se TV Nova dožila 30 let. Vladimíru Železnému toto "dítě"
nakonec vzali, ale je třeba si uvědomit, že "ředitel" byl víc než jen
nějaký manažer televizní stanice: byl největším "influencerem"
devadesátých let a jeho činnost byla jistě jedním z nejvýznamnějších
kulturních měničů první postkomunistické dekády. Je skutečným kmotrem
pravicového hnutí v Česku (a mé kariéry), neboť učinil společenské
sobectví přijatelným pro "Novákovy" nejen z regionů.
Vložil
do českého chování amerikanismy a vysypal do českého kolektivního
vědomí americký kulturní odpad, otevřel dveře do té doby
nepřehlédnutelné kulturní povrchnosti a také dokázal "vysvětlit",
"přeložit" pravicový kapitalismus bez lidské tváře do jednodušších pojmů
legiím svých fanoušků při výukových lekcích v pořadu Volejte řediteli.
TV
Nova, přestože představila projekt, který by ji učinil umělečtější než
ČT2, se nakonec stala spíše médiem podle vkusu svého majitele, krajně
pravicového dědice kosmetického impéria Estée Lauder, neúspěšného
kandidáta na starostu New Yorku Ronalda Laudera. Železný, který dostal vysílací licenci, se zdál být pro toho Američana, který typicky
nebyl tak erudovaný a zběhlý v umění a vinařství, podivným partnerem.
Stal se z toho klasický příběh o chytré lišce, která se snaží využít
důvěřivé slepice.
Železný je mistr ve vnímání
toho, co chtějí masy. Přestože je vzdělaný intelektuál, mluví jazykem
lidu. Sestupuje ze svého piedestalu dolů, aby komunikoval s obyčejnými
lidmi, a ti to oceňují. Po celou dobu vstupuje do jejich myslí a srdcí s
koncepty, které jako by vytvořila jeho touha po pomstě vůči
"интеллигенции" neboli pražské kavárenské kultuře, která ho nebrala
vážně.
Železný zřejmě nemohl odpustit
těm, kteří mu po jeho hrdinském vysílání během invaze vojsk Varšavské
smlouvy v roce 1968 z kobky v budově, která se později symbolicky stala
sídlem jeho televize, neumožnili kariéru v České televizi. Chtěl se
pomstít kmenům, které nad ním ohrnovaly nos, a to lidem kolem a pro
Václava Havla, za diskriminaci jeho populistické rétoriky a způsobů.
Neustále mu vyčítali úpadek vyšší kultury tím, že Čechům předhazoval
Dallas, MASH, Beverly Hills 90210, Columba a nechvalně známá roztomilá
zvířátka na konci Televizních novin.
Poté, co
moudře převzal starý název zpravodajské relace z komunistických dnů,
udělal z ní lehký zpravodajský pořad, takový "Blesk pro televizi",
svižný a s chytlavými titulky. V pravdě jen adaptoval fomát vytvořený
počátkem sedmdesátých let pro místní televizní stanice ve Spojených
státech, zvaný "eyewitness news" nebo "action news", kde reportéři
přebírají roli protagonistů a dávají najevo své emoce a těžce dýchají do
mikrofonu, čímž v divákovi vyvolávají pocit naléhavosti. Úspěšný vzorec,
i když česká verze byla mnohem méně seriózní a mnohem méně zodpovědná ohledně spolehlivosti příspěvků, než tento formát nabízí ve Spojených státech.
Nicméně
Železný měl pravdu: Češi nebyli návštěvníky opery, posluchači klasické
hudby, jak by si o sobě mnozí rádi mysleli, zvláště v té době, krátce po
skončení režimu, který po letech minulého století v mnoha ohledech
zmrazoval český život. Jazyk, který používaly noviny, časopisy a
televizní zprávy, byl tehdy dusný, staromódní, byrokratický, nudný.
Železný ho nechal "přeložit" do jazyka nové generace, která toužila
zanechat staré pořádky v minulosti a chtěla být západněji,
amerikanizovaná, modernějši.
Jednou ze
zdánlivě banálních věcí, kterých jsem si za 23 let svého působení v
české mediální krajině všiml, bylo, jak normálním se stalo, aby lidi četli Blesk. Mátlo mě, že většina reportérů, kteří pracovali v mých redakcích
(řídil jsem časopisy Redhot, Playboy, Nový Prostor, Mladou frontu Plus,
noviny Metro), chodila do práce s výtiskem Blesku v podpaží. Přišlo mi
to od novinářů divné. Přestože v Británii jsou bulvární noviny
mainstreamové a hojně konzumované, ve Spojených státech a v Brazílii,
kde jsem žil a vyrůstal, se na ně pohlíželo s despektem a málokdo, kdo
nepocházel z nejnižších vrstev, se přiznal, že by některý z nich četl,
natož aby ho s ním někdo viděl. Díky tomu jsem pochopil, proč se TV Nova
stala tak úspěšnou.
Už dlouho si
uvědomuji, že Češi mají schizofrenní situaci, kterou vytvořili
Habsburkové. Češi, kteří se chtěli zařadit, být součástí vyšších vrstev,
se museli po staletí chovat co nejvíce rakousky. V české kultuře bylo
kodifikováno to rakouské chladné vnější chování, to germánské oceňování
skrývání emocí, pokerové tváře, extrémní pragmatismus, osobní odstup,
byrokratické vztahy, extrémně formální jazyk na oslovování druhých,
zatímco česká mimoměstská kultura byla pravým opakem: hlasitá, vulgární
jazyk, řízný humor, upřímná sexualita, hudbou řízená hravost a
jednoduché manýry. Ať se Čech snaží vypadat jakkoli dobře a renomovaně,
je tu vždycky nějaká babička na venkově, která vše vrací zpět a snižuje k
"normálnímu" slovanskému typu chování.
V
podstatě v každém Čechovi se skrývá Helena Růžičková nebo Vladimír
Menšík, přičemž má nebo chce mít svým vnějším obrazem Karla Gotta nebo Hany
Hegerové.
Železný dokázal tuto dualitu
prohlédnout. Dal lidem to, co chtěli. A pravda je, že lidé nepotřebují
jen zdravé potraviny, nějaký ten cukr je pro systém také dobrý. Život
bez takzvaných "guilty pleasures" nebo komfortní zábavy typu, která
nevyžaduje hlubší přemýšlení, je strašný. Příliš mnoho cukru se však
samozřejmě promění v zubní kazy. Železný to jen asi možná s množstvím
cukru trochu přehnal a do svého receptu nepřidal některé vitaminy.
Přesto
měl Železný v rukou nejmocnější propagandistický nástroj v zemi. V
době, kdy neexistoval internet a množství dostupných televizních kanálů
bylo mizivé, si Železný získal uši a srdce milionů a milionů a dalších
milionů Čechů nejméně na deset let před svým koncem a poklesem významu
TV Nova a televize vůbec. Vložil do myslí Čechů nová slova, novou módu,
nové zvyky, nové chápání. A usilovně se snažil vložit i pravicový
populismus, a to s velkým úspěchem, což z něj činí jednoho z
nejvýznamnějších rozsévačů krajně pravicové politiky v zemi.
Protopopulista, díky němuž bylo v pořádku být otevřeně zaujatý.
Byl
jsem v Česku tři roky, když mě David Šorf pozval, abych psal pro Lidové
noviny, kde byl zástupcem šéfredaktora. Poté, co jsem byl požádán,
abych psal dlouhé komentáře pro stránku s názvem Horizont, která
sloužila k hlubší analýze, jsem dostal za úkol sledovat Volejte řediteli
a napsat, co si o tom myslím, z pohledu cizince.
Chybně
tvrdili, že Železný je ojedinělým případem televizního ředitele, který
má každý týden svůj program. Ve skutečnosti je podobných případů po
celém světě mnoho, přičemž nejznámějším je Ted Turner, zakladatel a
bývalý majitel CNN (a bývalý manžel Jane Fondové). Turner začínal s
místní televizní stanicí v Atlantě, ze které se nakonec stala TBS
(Turner Broadcasting System). Rád vystupoval na obrazovce. Podobným
případem je v Brazílii Silvio Santos, který je majitelem televizní sítě
SBT (Sistema Brasileiro de Televisão) a zároveň moderátorem nedělního
televizního pořadu, který trval 8 hodin. V současné době máme také
megalomanského majitele TV Barrandov, který zřejmě uvádí každý pořad,
který jeho zkrachovalý kanál nabízí...
Pro
splnění úkolu se mi podařilo sehnat 13 dílů Volejte řediteli na VHS. A
všechny jsem zhlédl postupně. To mi dalo několik informací, které bych neměl,
kdybych nesledoval řadu pořadů za sebou. Díky tomu jsem si uvědomil, že
Železný měl několik slov, která vždy používal, měl styl stavby vět,
který můj mozek zachytil a paměť byla natolik čerstvá, že jsem si
uvědomil, že dopis, který Železný četl od jistého pana Sýkory z Českých
Budějovic, kde si údajný divák Novy stěžoval na existenci České
televize, má stejnou kadenci, styl a výběr slov jako to, co říká Železný za svou osobu.
Nechci tu mluvit o názoru, že veřejnoprávní televize je špatná věc. Psal se březen 2001,
bylo to jen pár týdnů po takzvané televizní krizí, když se Jiří Hodač a Jana
Bobošíková pokusili převzít správu České televize a jejího
zpravodajství. Země byla rozdělená, rodiny a přátelé se mezi sebou přeli
o to, na čí straně stojí vzpoura a stávka pracovníků ČT.
Železný
se snažil pomoci Bobošíkové v její snaze vysílat alternativní
zpravodajské relace a svým Volejte řediteli vyvolával odpor proti ČT a proti
tzv. havlistům, pražským kavárenským intelektuálům, které prezentoval jako nepřátele.
V takové atmosféře
bylo důvodné podezření, že Železný, jehož publikum nebylo zrovna na
nejvyšší intelektuální úrovni a pravděpodobně ho zajímalo víc než politika, když mluvil o nových dílech Esmeraldy nebo o filmech, které
kupoval, aby naplnil svůj "koláč", potřeboval si sám napsat dostatečně přesvědčivý dopis, který by podpořil jeho manipulativní propagandu
proti veřejnoprávní televizi.
Proto
jsem psaní článku o Volejte řediteli přerušil do doby, než se mi podaří najít Stanislava
Sýkoru z Českých Budějovic, protože jsem si chtěl ověřit, zda onen dopis
napadající existenci ČT skutečně napsal. Ve městě byli tři a žádný z
nich žádný dopis Vovkovi neposlal. Kontaktoval jsem i dost dalších lidí se
stejným jménem z regionu a nic. Žádný z nich nebyl autorem tohoto dopisu. Požádal
jsem tedy TV Nova o sdělení adresy této osoby a ta to odmítla s
korektním odkazem na požadovanou ochranu osobních údajů.
V
mém článku jsem se zamýšlel nejen nad tím, zda si Železný onen dopis
nevymyslel sám - což potvrdil i bývalý programový ředitel TV Nova, který
v té době již žil ve Velké Británii a napsal do českých médií, že byl
svědkem toho, jak Železný sám psal dopisy, když chtěl, aby se o určitém
tématu mluvilo, ale neměl na to divácký dotaz. Můj text také rozebral
dramaturgii pořadu a ukázal, že vždy docházelo k nenápadnému
přibližování kamery směrem k Železnému, když se snažil diváky přesvědčit o nějakých ideologických politických bodech ve prospěch Václava Klause nebo proti
Havlovi, a taky si v tu chvíli sundával brýle. Odhalil jsem, jak je to
součástí manuálů mediální manipulace a propagandy.
Také
jsem si díky tomu, že jsem viděl všech těch 13 dílů za sebou, všiml, že
dívky, které ve studiu zvedaly telefony a zapisovaly si otázky, mu
nakonec tyto poznámky předávaly u jeho stolu, zatímco on dál mluvil a
jen kýval hlavou a děkoval jim. Po několika minutách si ty poznámky vzal
a začal na ně odpovídat. Jenže jsem si všiml, že ty malé papírky
nechával na pravé straně, ale později si je bral z levé strany.
Poznamenal jsem, jak je tenhle malý trik zbytečný, protože pro diváka
to nic neznamenalo, ale že Železný měl zřejmě psychologickou potřebu,
aby byl považován za všeználka, chtěl, aby si veřejnost myslela, že zná z
hlavy všechny odpovědi.
Můj text
ho zesměšnil a jemu se to nelíbilo. Nebyl zvyklý na články, které na něj
útočily s humorem, a to ho znevýhodňovalo. Ti, kteří se do Železného
naváželi při každé možné příležitosti, tak činili agresivnějším jazykem,
což mu usnadňovalo protiútok tradiční českou zesměšňovací taktikou.
Typický český styl obhajoby zveličuje obvinění na adresu oběti a pak
přidává trochu sebeironie, která odhaluje extremismus obsahu útoku.
Cítil
se zahnán do kouta mým konkrétním obviněním ohledně dopisu a viděl se zesměšněn
mým odhalením jeho zbytečných manipulačních technik zaměřených výhradně
na posilování jeho ega a vlastní důležitosti - dvou velkých hříchů v
české kultuře. Zatímco on si hrál na "jednoho z nás", pokorného "velkého
chlapa", já jsem ukázal jeho dětinskou freudovskou potřebu být tím, kdo
ví všechno a pořád.
Díky tomuto
článku se Železný rozhodl na mě zaútočit. Použil všechny své síly, aby
ve svých věrných fanoušcích vyvolal pocit, že se nám nějaký cizinec (!)
snaží "říkat", co si máme myslet. Bez ohledu na to, že článek byl jen o
něm, nikoli o Češích, ale v českém xenofobním rybníčku bylo snadné
popudit lidi proti tomuto vetřelci, který si dovolil kritizovat
řediteli. Jak by vůbec mohl Brazilec mluvit česky?
Železný
na mě útočil tři týdny za sebou. K mému potěšení zopakoval mé jméno
osmnáctkrát. V srpnu pak po mně znovu vyjel a svému malomyslnému publiku
sdělil, že jsem synem miliardáře (v českých korunách, ano, je to
pravda, nikoliv v brazilský reais nebo americký dolary), čímž rozehrál
další populistickou kartu, která rozdmýchává přirozenou závist a odpor
vůči zhýčkaným boháčům.
Ale Železný nepočítal s
tím, že tím, že ze mě udělal padoucha pro své fanoušky, jsem se stal
hrdinou pro opačný kmen: pro lidi takzvané pražské kavárenské kultury.
Spousta lidí, kteří sledovali Volejte řediteli právě kvůli válce, kterou
vedl proti ČT a proti takzvané pražské kavárenské kultuře, chtěla
vědět, kdo je ten Brazilec, který Železnému leze na nervy.
Ve
stejný den, kdy mě Železný poprvé napadl, požádal majitel Stratosféry,
vydavatelství časopisů jako Spy, Esquire, Cosmopolitan a mnoha dalších,
Antonín Herbeck, Luďka Staňka, který byl tehdy šéfredaktorem časopisu
Rolling Stone (dnes je komikem s populárním pořadem na YouTube), aby
požádal Janu Ciglerovou, svou bývalou přítelkyni, která pracovala v
Lidovkách, o moje číslo. On mi pak zavolal a pozval mě, abych pro něj
pracoval. K mému překvapení mě jednoduše udělal šéfredaktorem týdeníku
Redhot, který vedl Dalibor Balšínek, bývalý reportér TV Nova, který se
stal jedním z hlavních šéfredaktorů v Česku, později měl na starosti
mimo jiné Týden, Lidové noviny. Herbeck chtěl, aby v Redhotu byly takové
humorné, ale zároveň hluboké články, jako byl ten, který jsem napsal o
Železném.
Kdyby mě tolikrát Vovka nenapadl,
stal bych se jen dalším jménem v českých médiích, ne někým, kdo si pak
na sebe nalepil důležitost toho, že vykřikl, že král je nahý do tváře
krále. On na mě upřel pozornost a tím jsem se stal důležitějším, než
bych byl. Přivedl mě na pódium, na jeviště, kde byl on.
Železného
jsem "pronásledoval" ještě pár dalších let, během nichž se musel bránit
různým soudním sporům, které proti němu vedl Ronald Lauder poté, co
mu Železný "utekl" s TV Nova. Na jeho tiskové konference jsem chodil mnohem dříve,
abych si našel místo v první řadě a seděl jsem bezprostředně před ním. Koupil jsem
si fluorescenční pouzdro na notebook a seděl jsem tam, zatímco on se
pokoušel bránit siláckým otázkám, zejména těm, které kladl útočný
současný šéfredaktor Mladé fronty Dnes Jaroslav Plesl. Dělal jsem to
proto, abych Železného znervózňoval, že mě, toho malého Brazilce, který
si ho dovolil odhalit a zesměšnit, má přímo před sebou. Fluorescenční
kufřík zajišťoval, že ať se podívá kamkoli, stále bude cítit mou
přítomnost.
V té době se moje role v případu
natolik zvýraznila, že mě kdosi jménem Ronald Lauder zavolal, abych je
navštívil. Dostal jsem nabídku sto tisíc korun, abych pod svým jménem
vydal text, který by napsali oni. To jsem samozřejmě odmítl. Trvali na
svém a požádali mě, abych si cenu stanovil sám. Výhodou toho, že mám
otce "miliardáře", však je, že jsem nikdy nemusel ustupovat majitelům
médií nebo mocným lidem, protože mi na penězích nezáleží a dokážu přežít
i bez jejich platu.
Už tak bylo
dost skandální, že jeden z Lauderových právníků tehdy tajně chodil s
reportérkou, která měla na starosti psaní o případu Železný do jedněch hlavních novin. Nikdy jsem nemohl zveřejnit podrobnosti, protože české
dračí mediální zákony trestají subjekt, který to zveřejní, a ne
reportéra, což zajišťuje, že místní média nikdy nedovolí reportérům
riskovat. Zvláště proti mocnému právníkovi a americkému miliardáři.
Nakonec
Železný přišel o TV Nova a od té doby se pokoušel o comeback na TV
Barrandov, ale ten neměl dlouhého trvání, protože majitel této stanice
má ještě větší ego, což vedlo k neslučitelnosti jejich korun. Ale ještě předtím
jsem mu kupodivu dal první mediální okno po ztrátě televize já. Nabídl
jsem mu názorový sloupek v deníku Metro, který jsem řídil. A později
jsem to byl také já, kdo přesvědčil Lidové noviny, aby Železnému dali celou stránku v příloze Relax, kde psal o vínech.
Nikdy
mi neodpustil, jak mohu usoudit z toho, že mi odmítl poskytnout
rozhovor pro časopis Nekorektní, který jsem založil v roce 2019. Podle
našeho tazatele, který nabídku učinil, Železný nejenže odmítl, ale ještě
si se slzami v očích stěžoval, že jsem mu udělal ze života peklo.
Udělal
jsem to proto, že si myslím, že Železný je jedním z nejdůležitějších
jmen českého zeitgeistu a že v české kultuře sehrál klíčovou a zásadní
roli. Nezáleží na tom, že je to krajně pravicový populista s xenofobními
tóny a hlásí se k zastaralým ideologiím Václava Klause a spol. Česká
společnost je jako každá společnost rozdělena mezi různé skupiny a bylo by
fašistické dávat prostor jen těm, jejichž názory jsou progresivní.
Železný je sice kmotrem krajně pravicového populismu v českých zemích,
který takovou zpátečnickou politiku normalizoval, ale žádné semeno se
nemůže proměnit v květ, pokud pro něj není úrodná půda.
Češi
mají v sobě stále zbytky habsburské kultury, zejména ve městech, a také
si nadále uchovávají onu maloměstskou provinční mentalitu. Populistům
se může dařit, stejně jako Železný mohl dosáhnout úspěchu, kterého se mu
dostalo, jen proto, že obrovská část české společnosti má venkovskou
morálku a maloměstské komplexy. Je na pokrokářích, aby ty zaostalé
přechytračili, jak to svým způsobem udělal můj článek s Železným.
Nepotřeboval jsem, aby Železný neexistoval, abych mu zabránil v klamání
diváků. Mou prací bylo promluvit k druhé straně spektra.
Televize
Nova oslavila 30 let a Železný se dokonce zúčastnil oslav, když se
podílel na speciálu vysílaném v neděli. Po takové době si uvědomuji, že
jsem se mýlil. I když je mi Železného politika protivná, protože jsem
humanista a hájím sociální empatii, zatímco on je krajně pravicový
nenávistník, myslím si, že Ronald Lauder si nezasloužil, aby si TV Nova
ponechal.
Na rozdíl od mnoha jiných televizních stanic, které Lauder
vlastnil v zemích celého bývalého komunistického bloku, žádná z nich
nedosáhla ani zdaleka takové sledovanosti, komerčního úspěchu a
kulturního významu jako Nova. To bylo Železného dílo, díky jeho
vlastnímu talentu. Věděl, co diváci chtějí, a dodal jim to. Železný si
nezasloužil, aby mu koncept televize, který vybudoval, vzal Američan,
jehož jediným přínosem pro ni byly peníze, které zdědil po matce.
Myslím,
že Železný mohl hrát mnohem benevolentnější a pozitivnější roli, kdyby
ho jeho vrstevníci neodmítli. Kdyby neměl pocit, že mu disidenti a
umělci nedávají dostatečně vysoké role v porevolučním scénáři, mohl svou
nepochybnou genialitu využít k dobrému, a ne k pomstě za to, že byl
odmítnut.
TV Nova už nemá velkou moc a po
odchodu Železného se stala stejnou soukromou televizí jako každá jiná.
Ale semínka jeho předsudečného populismu se šířila a zasahovala i do
městských myslí. To by se stalo tak jako tak, neboť česká půda je pro to úrodná, ale on to udělal mistrně.
Všechno
nejlepší k narozeninám TV Nova ... a upřímnou soustrast českým
pokrokářům. A můj hluboce míněný dík Železnému za to, že mě zviditelnil a
otevřel mi tak prostor ve vyšších patrech českých médií, politiky a
společnosti.
6310
Diskuse