
Před havárií letadla Air India, při které zahynulo 260 lidí, došlo k odpojení palivových ventilů motorů
12. 7. 2025
Předběžné vyšetřování nehody, která se stala v červnu v Ahmadábádu, obsahuje také podrobnosti o tom, jak piloti o ventilech spolu hovořili
Podle předběžné zprávy indického Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod byly krátce po vzletu oba spínače v kokpitu, které řídily přívod paliva do motorů, přepnuty do polohy „vypnuto“. Přepnutím palivových spínačů dojde téměř okamžitě k vypnutí motoru.
Počáteční zpráva nedoporučila přijetí opatření proti společnosti Boeing, která vyrobila letadlo 787-8 Dreamliner, ani proti společnosti General Electric, která vyrobila motory.
Na základě informací získaných z datových a hlasových záznamníků letadla, které byly po havárii nalezeny, zpráva uvádí, že „na hlasovém záznamu z kokpitu je slyšet, jak jeden z pilotů ptá druhého, proč to vypnul“, čímž naráží na přepínač paliva.
„Druhý pilot odpověděl, že to neudělal.“ O několik sekund později letadlo začalo klesat a z kokpitu byla vyslána nouzová zpráva letové kontrole, těsně předtím, než se zřítilo na zem mimo areál letiště.
Podle zprávy byly palivové přepínače přepnuty do polohy „vypnuto“ „jeden po druhém“. O několik sekund později byly přepínače přepnuty zpět, aby se palivo znovu zapnulo, a jeden z motorů letadla se podařilo restartovat, ale zpomalení letadla se již nepodařilo zvrátit.
Zpráva neuvádí, které výroky pronesl kapitán letu a které první důstojník, ani který pilot vyslal těsně před havárií signál „mayday, mayday, mayday“.
Velitelem letadla Air India byl 56letý Sumeet Sabharwal, který měl celkem 15 638 letových hodin a podle indické vlády byl také instruktorem Air India. Jeho kopilotem byl 32letý Clive Kunder, který měl celkem 3 403 letových hodin.
Předběžné závěry neuvádějí, jak se mohly přepínače paliva přepnout do polohy pro odpojení a odpojit motory. Přepínače jsou vybaveny bezpečnostními prvky, včetně blokovacího mechanismu, který zabraňuje náhodnému pohybu.
Nejčastěji se používají k vypnutí motorů po příletu letadla na letiště a v určitých nouzových situacích, jako je požár motoru. Zpráva neuvádí, že by došlo k nějaké nouzové situaci vyžadující vypnutí motorů.
Americký odborník na bezpečnost letectví John Cox řekl agentuře Reuters, že pilot nemohl omylem pohnout přepínači paliva, které zásobují motory. „Nemůžete do nich narazit a oni se pohnou,“ řekl.
„Pokud byly přepnuty pilotem, proč?“ zeptal se americký odborník na bezpečnost letectví Anthony Brickhouse.
Přepínače byly vypnuty s odstupem jedné sekundy, uvádí zpráva, což je podle amerického odborníka na letectví Johna Nance zhruba doba, která je potřebná k přepnutí jednoho a poté druhého přepínače. Dodal, že pilot by za normálních okolností nikdy během letu přepínače nevypnul, zejména když letadlo začíná stoupat.
Jediný přeživší, britský občan Vishwash Kumar Ramesh, unikl z trosek letadla otvorem v trupu.
Čtyřicetiletý muž minulý měsíc z nemocničního lůžka řekl, že krátce po vzletu měl pocit, jako by letadlo „viselo ve vzduchu“, a pak začala blikat světla. „Najednou narazilo do budovy a explodovalo,“ dodal.
„Nemůžu uvěřit, že jsem to přežil. Na chvíli jsem měl pocit, že taky umřu, ale když jsem otevřel oči a rozhlédl se kolem, uvědomil jsem si, že jsem naživu. Pořád nemůžu uvěřit, že jsem to přežil.
Může trvat měsíce, než vyšetřovatelé zveřejní úplnou zprávu o příčinách havárie. Podle indických leteckých předpisů musela být předběžná zpráva zveřejněna do 30 dnů od nehody.
Diskuse