Levicový džihád proti kapitalismu
5. 12. 2025 / Josef Poláček
čas čtení
9 minut
Centrálním bodem těchto diskusí a
střetů byla mnou učiněná výtka, že příslušníci této
radikální levice se příliš nechávají strhnout svým
antikapitalistickým zápalem, což pak vede k tomu že nejsou
schopni respektive ochotni události a konflikty tohoto světa
hodnotit střízlivě a nezaujatě, nýbrž je všechny vykládají
pouze pod zorným úhlem boje proti světovému kapitalismu. Kterýžto
boj proti světovému kapitálu pak v praxi velmi často nabývá
charakter čirého antiamerikanismu. Tuto výtku ideologické
zaujatosti a zaslepenosti příslušníci této radikální levice
ovšem nejsou ochotni akceptovat, a brání se proti němu svými
protiargumenty, respektive svými vlastními protiútoky. Jeví se
tedy potřebným si tuto otázku oprávněnosti aktivního a
zaujatého boje proti kapitalismu rozebrat podrobněji.
Jako první a základní krok
je nutno si objasnit otázku, zda je současný kapitalismus skutečně
natolik asociálním, ahumánním společenským uspořádáním, že
by stále ještě bylo legitimním postojem proti němu vést
opovědný boj na všech frontách. A především, zda je stále
ještě legitimní veškeré dění tohoto světa posuzovat před
horizontem černobílé dichotomie kapitalismus versus socialismus.
(Přičemž onen pojem „socialismus“ by zde mohl být poněkud
sporným, užil jsem ho zde prakticky jenom z důvodů jeho
tradičního postavení. Bylo by také možné, a snad účelnější,
použít obecnější formulace „nekapitalistická forma
společenského uspořádání“. Dnes totiž neexistuje žádný
všeobecný konsens o tom, jak konkrétně by tato nekapitalistická
respektive postkapitalistická společnost vlastně měla vypadat, a
jak by ji tedy vůbec bylo možno označit.)
Otázka
tedy zní, co je vlastně tak špatného na kapitalismu. Ovšem –
přesně tuto otázku jsem svého času položil na stránkách
Deníku Referendum. Je tomu už řada let (v dobách kdy mi
tam
ještě byla
poskytnuta možnost
publikovat autorské články); nicméně po opětovném přečtení
tehdy napsaného prakticky nemám, co bych dnes formuloval nějak
jinak. Pokud tedy čtenář těchto řádků má bližší zájem o
dané téma, pak
je
možno ho odkázat na uvedený text.
A to ne pouze pro to co tam k danému tématu napsal autor těchto
řádek; nýbrž i následující diskuse poskytuje velmi názorný
vhled do toho, jak je otázka nehumánního charakteru kapitalismu
mezi vyznavači levicových hodnot rozličně nazírána, a mnohdy
velmi kontroverzně diskutována. *)
Vraťme
se po této odbočce k našemu vlastnímu tématu. Připomeňme si:
jedná se o oprávněnost výtky že radikální levice se nechává
až příliš unést svým antikapitalistickým bojem, což ji vede k
ideologicky podjatým, až přímo zaslepeným výkladům určitých
jevů a konfliktů současného světa. (Čtenářům BL asi není
zapotřebí připomínat, že celý tento řetězec diskusí a
kontroverzí měl svůj počátek v hodnocení příčin vojenského
konfliktu na Ukrajině.) Zopakuji ještě jednou mou hlavní výtku
proti příslušníkům této radikální levice: že ona jako svého
úhlavního nepřítele a jako zdroj všeho zla nahlíží „Velkého
ďábla“ Spojených států jakožto vrcholného představitele
světového kapitalismu, a že ve srovnání s ním je mnohdy velice
smířlivá, velice relativizující při pohledu na činy (a
zločiny) jiných světových aktérů; především když ti jsou –
jako tradičně Rusko – protivníkem Ameriky.
Totiž:
toto černobílé, dichotomické dělení světa na zlý (americký)
kapitalismus a dobrý, nebo přinejmenším méně špatný svět
jeho protivníků by mohlo tehdy mít své určité oprávnění,
kdyby bylo stále ještě možno tak jako v dřívějších dobách s
relativně dobrými důvody věřit tomu, že kapitalismus je už
holým přežitkem, že je cizorodým vředem na jinak zdravém těle
společnosti – a že zde už dávno ve startovních blocích dějin
čeká na svou příležitost společenské uspořádání lepší,
progresivnější, sociálnější a vůbec všestranně humánnější.
Jenže – právě tak tomu bohužel není. Jakkoli je možno
kapitalismus právem kritizovat pro tisíce jeho vad, nectností a i
vyložených zločinů, holým faktem je že vůči němu stále
ještě na obzoru není vidět žádná reálná alternativa. –
Budiž v této souvislosti řečeno zpříma, že z celé té plejády
„alternativních“ modelů, kterými se vyznavači radikální
levice snaží oblažit, či přímo spasit tento svět, doposud ani
jeden jediný neprokázal že by si onen predikát „reálná
alternativa“ mohl nějakým způsobem objektivně zasloužit.
Tím
se ovšem radikální kritici kapitalismu ocitají ve stavu akutní
důkazní nouze. Jak je ještě možno takto paušálně, takto
ideologicky podjatě zatracovat svět kapitalismu (to jest: celý
západní svět, i s jeho politickým uspořádáním), když všechny
reálné dějinné alternativy vůči kapitalismu které kdy byly
vyzkoušeny v celkové bilanci dopadly ještě mnohem hůře nežli
on?… Zopakujme znovu: nejde o to že by nemohl, respektive neměl
být kritizován současný kapitalismus pro jeho inherentní
systémové deficity, pro jeho celkově dehumanizující charakter.
Jedná se ale o to že naši radikální odpůrci kapitalismu se svou
fundamentalisticky laděnou kritikou kapitalismu a především
Spojených států stále ještě sugerují, že oni sami mají někde
v záloze připravenu nějakou mnohem lepší, kvalitnější,
humánnější alternativu. Kterou však buďto z jakýchsi záhadných
důvodů světové veřejnosti zatajují; anebo když s ní přece
jenom vyrukují ukáže se pravidelně že se jedná pouze o
recyklované varianty staré komunistické utopie.
Jinak
řečeno, co je nejvlastnější kvintesencí mé kritiky těchto
militantních kritiků kapitalismu: že oni si celou věc, celou
otázku stávajícího světa velice usnadňují a zjednodušují.
Ono je to totiž velice pohodlné, když je možno všechno zlo
tohoto světa znovu a znovu házet na hlavu jednoho jediného viníka.
Při takovémto postoji absolutní kritiky totiž zcela odpadá
povinnost a nutnost vypořádávat se myšlenkově s nekonečnými
složitostmi jsoucího světa, a především samotného člověka.
Svým neustále dokola opakovaným poukazováním na démona
kapitalismu se především vyhýbají nutnosti nějakým způsobem
se srovnat se skutečností, že predátorskými způsoby jednání
se nevyznačuje pouze socioekonomický systém kapitalismu, nýbrž –
i samotný člověk! Kdyby si totiž přiznali tuto jednu jedinou,
ovšem zcela zásadní skutečnost, pak by se jim zcela zhroutilo
jejich zjednodušené ideologické schéma „zlý kapitalismus“
versus „dobrý socialismus“ (respektive jiná nekapitalistická
společenská formace, viz výše). Už by pak nadále nemohli
vystupovat z pozice „my přece víme jednou provždy, co je na
tomto světě dobré a co je zlé“; a místo této pohodlné a
laciné ideologické pózy by se museli vydat do říše namáhavého,
a vlastně nikdy nekončícího hledání, neustále doprovázeného
trýznivými pochybnostmi.
To
je právě to, co příslušníkům této radikální levice vytýkám:
ne to že by neměli se svou kritikou kapitalismu v zásadě pravdu;
ale vytýkám jim jejich laciné pozérství, kdy svým radikálním
džihádem proti kapitalismu nejenže zastírají že oni sami nejsou
schopni vůči němu nalézt realistickou progresivnější
alternativu; ale především že takovouto alternativu fakticky
vůbec nehodlají seriózně a odpovědně hledat. Jejich militantní
boj proti kapitalismu ve skutečnosti není hledáním lepšího
světa, nýbrž je pouze laciným vybíjením jejich vlastních emocí
a předpojatostí. Seriózní hledání modelů lepšího, autenticky
humánního světa je něčím naprosto jiným, nežli když se někdo
neustále schovává za laciná militantní hesla
antikapitalistického tažení.
-------------------------------------------------------------------------------
*) Poznámka k dané diskusi na DR: můj hlavní oponent který tam vystupuje bez uvedení jména, byl Josef Heller, takto za minulého režimu profesor marxistických nauk, jmenovitě politické ekonomie.
149
Diskuse