Je posilování náboženských ideologií skutečným koncem dějin?
5. 3. 2015
/
Bohumil Kartous
čas čtení
9 minut
Za hlasitým zápalem dnešního misionářského
ateismu se skrývá panika z toho, že náboženství nejen že není na ústupu, že ve
skutečnosti prospívá, píše John Gray, anglický politický filosof, kritik
politického humanismu coby světonázoru pramenícího v náboženství a
zastánce iluzorní povahy vůle a morálky v deníku The Guardian. Jeho kritiku je možné vnímat jako varování. Pokud by
ve společnosti převážily náboženské ideologie, znamenalo by to očividnou
regresi v civilizačním vývoji. A pravděpodobně také to, že lidská
společnost není schopná se trvale emancipovat a tedy vyvíjet.
„Cílem dominantních proudů ateismu 19. a raně 20. století bylo
ukázat, že sekularizovaný západ je univerzálním model civilizace. Misionářský
ateismus současnosti přehrává tuto teorii; jenže západ je v současnosti na
ústupu a pod oním zápalem, s nímž tento ateismus útočí na náboženství je
neomylně nálada strachu a zoufalství. Nový ateismus je do značné míry vyjádřením
paniky liberální morálky,“ píše Gray (jenž sám sebe označuje za ateistu) ve
svém článku, v němž provokativně poukazuje na fakt, že ateismus
není ani jednoznačnou reakcí proti tmářství, ani nějakým uceleným ideovým
proudem. Gray poukazuje na fakt, že mezi přední ateisty z přelomu 19. a počátku 20. století
patřili lidé jako německý biolog Ernst Haeckel nebo britský biolog Julian
Huxley, kteří zcela otevřeně stavěli svou vizi sociálního vývoje na
eugenistickém pojetí a kteří, jak to bylo v případě Haeckela, byli přímými
inspirátory nacistické ideologie. Poukazuje na fakt, že mnohé despocie byly
postaveny na ateismu, že se např. sovětská ideologie zaštiťovala tzv. vědeckým
ateismem. Zároveň připomíná, že ateismus je historicky negativní termín
označující vždy ty, kdo odmítali oficiální náboženství své doby, což ve své
době byli i římští křesťané. Paradoxem ateismu je i to, že existují i
náboženství, jako je buddhismus či taoismus, která mají k ateismu blízko
vzhledem ke své filosofii, jež neobsahuje prvek boha – stvořitele, nějakého
božského vědomí, které stvořilo člověka a které představuje ideál lidských
hodnot, o jejichž naplnění se máme snažit.
„Naštěstí je mnoho druhů moderního ateismu,
které jsou více výstižné a intelektuálně osvobozující než ten
v současnosti nejhlučnější,“ píše Gray. Míří tím na ty, kdo se snaží
přesvědčovat o ateismu způsobem, který si nezadá s pronáboženskou
propagandou. Vtipně poukazuje na to, že stejně jako se ateisté eugenici
zaštiťovali ve svém přesvědčení vědou (evolučním principem), i dnešní ateističtí
evangelisté (alespoň ti liberální) mají potřebu najít vědecké důkazy, aby
ateismus a hodnoty liberální morálky
obhájili. Ateismus, byť odmítal náboženské představy, historicky neodmítal
jistý druh přesvědčení, a to přesvědčení o vývoji.
„V téže době, kdy Haeckel rozvíjel své
rasistické teorie, s odlišnou teorií západní nadřazenosti přišel Marx. I
když Marx odsoudil liberální společnosti a prorokoval jejich záhubu, považoval
je zároveň za nejvyšší vývojový stupeň lidstva v dané době. Proto také
oceňoval britský kolonialismus v Indii jako vývoj z podstaty
progresivní. Jestliže měl Marx vážné výhrady vůči Darwinovi, bylo to proto, že
Darwin nepodal evoluci jako progresivní proces,“ analyzuje různé filosofické
proudy 19. století Gray. Zesměšňuje apologety „ateistických liberálních
hodnot“, kteří jsou ochotni dopouštět se tvrzení, která jsou vůči liberálním
hodnotám zcela kontradiktorní. Jako příklad uvádí amerického neurovědce Sama
Harrise, zastánce „vědecké morálky“, který byl ochoten v roce 2004 tvrdit,
že mučení může být ve válce proti terorismu (ve válce na ochranu liberálních
hodnot, pozn. autora) nejen přípustné, ale dokonce nutné.
Gray nezapomněl při kritice „nových ateistů“
ani na Nieztzeho. Současní evangelisté ateismu často působí, jakoby si mysleli,
že na světe bylo lépe nebýt židovství a křesťanství, píše Gray, a proto se jim
Nietzsche nehodí do karet. Ne snad kvůli nepravděpodobné pohádce o tom, že
Nietzsche byl inspirátorem nacismu (nacismus sám sebe prohlašoval za „vědecký“),
jako spíše proto, že jako skutečný klasický filosof a filolog pochopil,
v čem tkví problém liberalismu: „Jako klasický akademik Nietzsche rozpoznal,
že mystická víra antických Řeků v rozum proměnila dala tvar kulturnímu
matrixu, z něhož se později vyvinul moderní liberalismus. Někteří antičtí
stoici hájili ideu kosmopolitní společnosti, což bylo založeno na přesvědčení,
že lidé sdílejí Logos, nesmrtelný princip racionality, který byl později
absorbován do konceptu boha, jak je nám znám dnes. Nietzsche měl jasno v tom,
že hlavním zdrojem liberalismu byl ve skutečnosti židovský a křesťanský
teismus. Proto byl vůči těmto náboženstvím tak hořce nepřátelský. Byl ateistou
z velká části proto, že odmítal liberální hodnoty.“ Podobně se podle Gray
novodobí evangelisté „ateistického liberalismu“ snaží rekonstruovat jeho
historickou vazbu tak, aby to vypadalo, že Kant i Lock, oba velmi hluboce
pohroužení do teistických schémat a zároveň velmi důležití myslitelé
z hlediska vývoje liberalismu, vlastně své liberální myšlenky formulovali
nezávisle na jakékoliv náboženské představě. Gray nevěřícně kroutí hlavou nad
tím, že někdo nedokáže pochopit, že není možné mluvit o univerzální morálce,
aniž bychom porozuměli tomu, že tento koncept je převzat z náboženského
vidění světa.
Gray v závěru argumentuje, že stojí za to
obhajovat liberální hodnoty a stojí za to obhajovat ateismus. Nikoliv ten,
který dogmaticky staví na „vědeckých důkazech“, protože tato cesta se ukázala
už dříve jako chybná. Je potřeba chápat, stejně jako to pochopil Freud a mnoho
dalších, že náboženství, víra, potřeba vytvářet iluze je prostě přirozenou
potřebou lidí. Stojí však za to položit si otázku, co by se stalo, kdyby
ateismus přestal být vůdčím světonázorem
západní civilizace, kdyby implodoval pod vlivem rostoucí intolerance,
nadřazenosti a uzavřenosti a kdyby náboženské ideologie opět převzaly vůdčí
roli ve společenských strukturách a ve výkladu světa.
Francis Fukuyama,
konzervativní politolog podporující koncept amerického „nového století“, ve
svém kdysi slavném a dnes naprosto překonaném eseji o konci dějin předpověděl
konečné vítězství liberálního kapitalismu jako konečné fáze lidské civilizace. Když se na tuto předpověď podíváme prizmatem Grayovy analýzy, v podstatě
neudělal nic víc než že ukončil Marxovu dialektiku dějin v okamžiku, kdy
ji Marx napsal a celý postmarxistický vývoj dějin označil za slepou cestu. Nicméně
pořád se jedná o onu „víru“ v to, že civilizační vývoj západu dospěl
nejdál a že v tom tkví záruka jeho „věčnosti“. Jde o akt o obracení na víru
přesně v tom duchu, v jakém o něm píše Gray. Víme, že konec dějin dle
toho scénáře nenastal. Dějiny se naopak začaly psát podle scénáře zcela nového.
Vzestup islámského fundamentalismu není jedinou skutečností, která uvádí do
nejistoty všechny, kdo „věřili“ v pozvolné vítězství ateismu jako jediné
možné cesty budoucnosti.
Stačí se podívat na současné Rusko a jeho silnou
inklinaci k opětovné adopci pravoslaví jako státního náboženství, na
sekularizované Turecko, dlouhou dobu opěvované jako zázrak islámského světa,
kde vládnou umírnění islamisté, na trvale silný vliv křesťanství v Jižní
Americe, na pevné sepětí konzervativních politických kruhů a náboženství
v USA. A na velmi nejisté evropské společnosti, které se často zmítají
v existenciálních nejistotách vyvolaných absencí pevného řádu, ať už byl
dán náboženstvím nebo jinou doktrínou. Není vůbec absurdní položit si otázku,
zda je možné předpokládat, že poučený ateismus, který bere v potaz potřebu
víry a dává jí prostor, jako světonázor zvítězí. Otázkou dokonce je, zda se tak
vůbec kdy stalo. Na tuto otázku odpovídá i Gray záporně.
Připustíme-li tedy, že
je možné, aby náboženské, případně za ateismus maskované pseudonáboženské
představy opět dominovaly, nelze se zároveň neptat, co to vlastně znamená pro
civilizaci. Že narazila na svůj vývojový strop, na strop racionality, od nějž
se odráží zpět k jakési pomyslné rovnováze, v níž strukturované a
jistým řádem posvěcené iluze a víra opět nabudou větší moci? Pokud tomu tak bude, můžeme opět začít
uvažovat o tom, že konec dějin v jistém slova smyslu skutečně může nastat.
12113
Diskuse